رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس گفت: هزینه ورزش و تفریحات سالم گران‌تر از خرید سیگار یا کشیدن قلیان شده است.

آقای مرتضی خاتمی گفت: ایران پس از افغانستان، کمترین مالیات را نسبت به دخانیات در کشور وضع کرده‌ است.

بر اساس برخی آمارها، سالانه حدود ۷۰ هزار نفر در ایران به علت بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات فوت می‌کنند.

۱۰ درصد این آمار اما به این علت است که این افراد در معرض دود سیگار دیگران هستند و  ۲۰ درصد از این تعداد را هم کودکان تشکیل می دهند.

به همین جهت برخی کارشناسان و تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار افزایش مالیات بر دخانیات برای کاهش مصرف دخانیات هستند.

مخالفت مجلس با افزایش عوارض سیگار در بودجه

با این حال نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ که حالا به قانون تبدیل شده، با نظر کمیسیون بهداشت برای افزایش قیمت سیگار مخالفت کردند.

بر اساس پیشنهاد کمیسیون بهداشت مجلس که در نهایت رد شد، به قیمت خرده فروشی سیگار با نشان ایرانی ۲۳۰ تومان و با نشان بین المللی ۸۰۰ تومان عوارض اضافه می شد.

افزون بر این، قیمت هر نخ سیگار وارداتی ۱۵۰۰ تومان، به بسته های ۵۰ گرمی تنباکوی قلیان داخلی و خارجی ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا می کرد.

این درحالی است که مسئولان دولتی و حاکمیتی بر مقابله با قاچاق سیگار به عنوان یک "اولویت" تأکید کرده اند.

ادعای برخی نمایندگان؛ از اطلاعات دروغ تا دست مافیای سیگار

در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با افزایش عوارض مخالفت کرد.

آقای مؤیدی سیگار را "کالای مورد نیاز کشور" خواند و در بخشی از توضیحاتش گفت که "تا ۱۰ سال پیش ۹۰ درصد دخانیات از خارج کشور وارد می شد اما با تولید داخل امروز بیش از ۸۰ درصد سیگار مصرفی در خود کشور تولید می شود."

از سوی دیگر، نماینده قم با استناد به نامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت که آنها با این افزایش عوارض سیگار مخالفت دارند.

آقای امیرآبادی فراهانی گفت: نباید کاری کنیم که سیگار در کشور از شیشه، تریاک و هروئین گرانتر شود؛ با این عوارض دسترسی مردم به سیگار بسیار سخت خواهد شد.

او اضافه کرد که وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به رئیس مجلس تأکید کرده این افزایش عوارض، تولید داخل را با مشکل مواجه می کند.

با این حال پس از اظهار نظرها و مخالفت نمایندگان با افزایش عوارض، برخی از آنها خواستار اصلاح رأی گیری به علت "اطلاعاتی دروغی که به نمایندگان داده اند" شدند.

مجتبی رضاخواه نماینده تهران در نشست علنی ۷ اسفند پارسال گفت که این رأی گیری بر مبنای اطلاعات اشتباه انجام شده و عامل حذف عوارض را "مافیای سیگار" دانست.

ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز: افزایش مالیات زمینه قاچاق دخانیات را فراهم می کند

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز دیروز ۸ خرداد گفته افزایش مالیات سیگار زمینه را برای قاچاق دخانیات فراهم می‌کند.

آقای پرهام فر اضافه کرده کاهش مصرف دخانیات اقدام برنامه‌ریزی شده فرهنگی و اقناعی نیاز دارد.

بر اساس آماری که آقای خاتمی عضو کمیسیون بهداشت مجلس ارائه کرد، کمپانی خارجی به سیگار وینستون تولیدی در کشورش باید ۱۴۰ درصد مالیات بدهد اما در ایران ۱۰ درصد مالیات می پردازد.

او گفت: کارخانه های چند ملیتی، بزرگترین برنده نرخ پایین مالیات بر سیگار هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیرعلی
۱۶:۱۶ ۱۰ تير ۱۴۰۱
مطمئن باشید اگه از تک تک افرادیکه سیگار میکشند بپرسید،بدون استثنا همگی قبول دارند که چیز خوبی نیست وبهش افتخار نمیکنن.کسی دیوانه نیست که پول و سلامتی و شخصیت اجتماعیشو بده واینهمه هم تحقیر بشه.حتمن از روی اجبار مصرف میکنند و بجای دیگران قضاوت نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۰:۳۳ ۰۸ تير ۱۴۰۱
این دو ربطی به ندارند چرا که اکثر ورزشکاران هم سیگار و قلیان می کشند مشکلتون چیزهای دیگریست اگر نه سیگار قلیان کشیدن هم یه نوعی از تفریحات محسوب می شود خداوند جل جلاله این بشر دوپاشو خیلی بهتر از شما می شناخته که براشون گیاه تنباکو و غیره ... را آفریده اگر نه نمی آفرید و علم مصرفش را هم به انسانش نمی آموخت . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد حالا برو دو تا روشن شید . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
هر کسی که سیگار بکشه تو این وضعیت اقتصادی باید برای مخالفت با اینا هم که شده تا به خاک سیاه بنشینند سیگار را ترک بکنه در جهت ضربه زدن به اینا!
من یه زمانی بنا به دلایلی به خط ملی اعتیاد رفت و آمد داشتم خیلی اوضاع خرابه خیلیییییی! کلی زنگ خور دارند اعصاب می خواد واقعا!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۶ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
درکشوری که ما مدعی حکومت ونظام اسلامی هستیم کلاسهای قرآنی ،فرهنگی ومذهبی جایشان را به مجالس لهو ولعب قمارخانه ،شیره کش خانه ،آموزش انواع .واقسام حرکات مبتذل و.....داده اند کجا رفتند آن همه کلاسهای قرآنی ،اردوهای سالم ،مجالس آموزش احکام و...؟درکدام شهرستان ویا مراکز استانی ما کلاس آموزش روخوانی قران داریم با حداقل هزینه در صورتیکه در نظام اسلامی ما باید به صورت رایگان با مشوقهای گوناگون کلاسهای آموزش اخلاقی ومذهبی داشته باشیم به دلیل سیاستهای نامعلوم ،دین ومذهب ،شناخت آن و رعایت موازین شرعی در حال نابود شدن می باشد موادافیونی مانند سیگار، قلیان ،تریاک و...به وفور و ارزان در دسترس جوانان می باشند اما برای تهیه اقلامی مانند قلم قرآنی کتابهای دینی مانند کتاب نهج البلاغه مولاعلی (ع) ونرم افزارهای مذهبی خانواده ها باید متحمل هزینه های سنگین شوند که به دلیل وضعیت کمر شکن اقتصادی از توانشان خارج است
آقایان نماینده بجای صحبتهای مجلس گرم کن وپرهیاهو به دنبال تصویب قانونی باشید که فرهنگ وادب اسلامی وآموزش احکام وکلاسهای قرآنی رایگان در اختیار عموم بخصوص نسل جوان قرار گیرد فرزندان ما تشنه فراگیری هستند متاسفانه ساقیان نمی خواهند نمی دانم چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
شهرداریا تیکه های خیلی بزرگی از پارکها رو حصار کشی کردن و تبدیل کردن به زمین ورزش و ساعتی میلیونها تومن به مردم کرایه میدن و بقیه پارک رو طوری چمن کاری کردن تا کسی نتونه ورزش کنه و مجبور بشه بره پول بده بره ورزش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
شهرداری نگو بگو خانه فساد! از پلاسکو و متروپل بگیر تا برو بالا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
باید برای کسانی که مخالف بالا بردن قیمت سیگار هستند، آدم های سیگاری رو بیارند و دود سیگار اونها رو دائماً میل بفرمایند تا حالشون جا بیاد
بیچاره شدیم از دست سیگاری
از دست همسایه سیگاری و افیونی پنجره خونه رو هم نمی شه باز گذاشت.
از توی کولر هم بوی گند سیگار می آید

ان شاء الله ریشه سیگار و مواد مخدر برچیده شود
Taiwan (Province of China)
ابراهیم قلیچ خانی,
۰۴:۵۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
سلام, بسیار هم مفید خواهد افتاد اگر امکانات ورزشی "محله" برای جوانان , نونهالان و کودکان آماده سازی بشود (حتی اگر شده در زمین یکصد متری برای والیبال, پسکتبال, گول کوچک, ..). دوم اینکه, از نمایش فیلم هایی که به هر نوع تشویق به احتیات, دخانیات و غیره است, خوداریم کنیم. سوم, در روی بسته های سیگار عکس هایی از ریه های از کار افتاده, صدمه دیده, دندانهای پوسیده, قلب های مریض,...را مستقیما چاپ شود(چاپ روی پاکت سیگار باشد, که زود جدا نشود). این مورد آخر بسیار تاثیر روانی دارد حتی روی کسانی که سال هاست سیگاری هستند. خرید سیگار که روی بسته اش عکس هایی از نمونه های یاد شده فوق باشد, حد اقل خانواده ها را هم کار شخص سیگاری ناراحت می کند. و این تاثیر روانی دو جانبه, ممکن است سر آغاز خوبی برای ترک و یا تقلیل کشیدن سیگار باشد.
در خاتمه عرض کنم که, سیگار کشیدن دو عامل دارد: عامل اول وابستگی روانی است, و عامل دوم وابستگی "بیولوژیکی, روی دستگاه تنفسی " است. عامل اول را می توان با یک تصمیم کنترل کرد و انهم اراده نکشیدن است. برای شخص سیگاری دیدن عکس هایی از زیان و ضرر احتیات سیگار در تصمیم گیری اش کمک خواهد کرد. وابستگی به سیگار انقدر هم که تبلیغ شده مهم نیست و طی زمان کمتر از یکماه از یاد خواهد رفته و سیستم گردش خون و تنفس سالم همه چیز را آرام آرام ترمین خواهد کرد. انشالله مفید باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۱ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
خدا لعنت کنه مسول بی خرد رو. تا یه مساله ایی بوجود میاد , میرن کار میکنن روی قیمت و این حرفا. یکی نیومد مساله رو ریشه یابی کنه و یه راه حل مناسب ارایه بده. مسول بی کفایت رو باید دار زد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه (از غم)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
بجا ایککه یه عده فردا تصمیم بر گران شدنه سیگار بگیرن بیان تفریحات را برا مردم ارزان کنند یبار هم شماها کوتاه بیایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
من هم تفریحات ندارم ولی سیگار نمی کشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
شما که نمیتونید هرینه تفریحات رو بیارین پایین پس نتیجه میگیریم سیگارو گرونتر میکنید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
مثلا گرون کنید دبگه نمیکشن؟؟؟
چرا بهونه میارید واسه گرونی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
فقط جلوی قاچاق سازمان یافته سیگار های فیک که دشمن جون مردم هست گرفته بشه کافیه- سیگار قاچاق پدر تولید کننده داخلی و سلامت مصرف کننده رو درآورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
مافیای سیگار غریبه نیست!
چراکه ازشمال تاجنوب
ازغرب تا شرق
انواع سیگارقاچاق!
بخصوص سیگار مارلبرو!!!
فت و فراوان یافت می‌شود!!!!!
بهتر است دست مافیای سیگارهای خارجی و دلالان قطع شود و سود آن به خزانه واریز شود.
و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
سیگار رو باید حرام کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
البته منظورشان این نیست که تفریحات سالم را ارزان کنند بلکه می خواهند سیگار را گران کنند اینها فقط بدنبال زدن جیب مردم هستند یک وقت فکر نکنید به فکر ثواب هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
سلام بایستی سیگار انقر گران شود که هرکس قادر به خریریدن ان نباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
هزینه های ورزش رو بیارید پایین
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۹:۴۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
دمبل ۱۵ کیلویی ۲ عدد شده ۸۰۰ هزار تومن
من مجبور شدم از سیمان خودم درست کردم

باید شرایط ورزش مناسب تر بشه
مثلاً تردمیل با قیمت خیلی پایینی تولید بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
حداقل کار . مالیات بر واردات سیگار خارجی راکه میتوانید افزایش دهید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
لعنت به سیگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
باعث افزایش قاچاق میشه می خواهند پولش به جیب خودشون بره نه قاچاقچی!
آخرین اخبار