سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: قبل از شیوع کرونا حجم تجارت ایران و پاکستان ۱.۵ میلیارد دلار بوده و اکنون با گذشت ۲ سال از این شیوع به ۱.۱ میلیارد دلار کاهش یافته این در حالی است که ظرفیت همکاری‌های تجاری ۲ کشور حداقل پنج میلیارد دلار است.

روابط عمومی اداره کل صنعت،معدن و تجارت سیستان و بلوچستان؛ ایرج حسن پور  در نهمین اجلاس کمیته مشترک تجارت مرزی سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان پاکستان گفت: تاریخ ایران و پاکستان بسیار غنی است و این ۲ کشور از تمدن و اشتراکات زیادی برخوردار هستند و سراسر مرزهای غربی پاکستان به سیستان و بلوچستان متصل بوده و این می‌تواند خود یکی از اصلی ترین عوامل توسعه باشد.

او گفت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از دیرباز براساس حسن همجواری روابط سیاسی و اقتصادی مثبتی داشته و ایالت بلوچستان پاکستان با این استان نیز به لحاظ مشترکات فراوان در مسایل فرهنگی، دینی، مذهبی و اقتصادی همواره همکاری‌های رو به رشدی داشته‌اند.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: ایران و پاکستان از ظرفیت بالایی در زمینه های مختلف اقتصادی برخوردار هستند دو کشور می‌توانند بخشی از نیازهای خود را با استفاده از تجارب و دانش یکدیگر در نوع کیفیت تامین نمایند به‌عنوان‌مثال کشور پاکستان در نساجی و چرم و کشاورزی قابلیت های خوبی دارد و ایران نیز محصولات خام نفتی، محصولات کشاورزی و صنعتی تولید می کند.

او گفت: با این حال همکاری اقتصادی دو کشور در سطح قابل قبولی نیست و مشکلات و موانعی در این بین وجود دارد که باید برطرف شود.

حسن پور  گفت: رفع مشکلات تجاری و فراهم شدن شرایط برای توسعه تجارت با پاکستان از دیگر برنامه‌هایی است که ایران برای افزایش ارتباطات خود با کشورهای همسایه دنبال می کند.

او گفت: ایران و پاکستان در زمینه مبادلات تجاری مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند که با توسعه همکاری‌ها از جمله در زمینه‌های حمل و نقل کالا، تهاتر محصولات و کاهش تعرفه ها و ایجاد بازارچه‌های مرزی می توان مشکلات بسیاری را از میان برداشت.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: قرار گرفتن در منطقه استراتژیک و برخورداری از قابلیت حمل و نقل ترکیبی در چهار بخش ریلی، دریایی، هوایی و زمینی مهمترین ظرفیت و امکان بالقوه‌ای است که باید به بالفعل تبدیل شده و نهایت بهره برداری را از آن به نفع منافع ۲ منطقه ببریم.

توسعه بازارچه‌های مرزی

او گفت: از جمله موارد مهم در توسعه اقتصادی ۲ منطقه توسعه بازارچه‌های مرزی است بازارچه‌ها و پایانه‌های مرزی برای توسعه یک منطقه از جوانب مختلف از جمله توسعه امنیتی، اجتماعی و فرهنگی دارای اهمیت است و می‌تواند مردم محلی را منتفع کند و بر سطح معیشت و درآمدها تاثیر چشمگیری بگذارد.

حسن پور  گفت: بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان در زمینه صادرات و واردات از فعال ترین بازارچه های کشور محسوب می‌شوند و عمده محصولات صادراتی این بازارچه‌ها سیمان، سیب درختی، کاشی و سرامیک است

او گفت: ظرفیت بسیار زیادی در توسعه بازارچه‌های مرزی مشترک میان ایران و پاکستان به لحاظ کمیت و کیفیت وجود دارد و امید است از سال آتی تعداد این بازارچه‌ها با همکاری کشور پاکستان افزایش یابد.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان یکی از راه‌های سهل و امن دسترسی پاکستان به خاورمیانه و کشورهای اروپا و آفریقا است که این موضوع یک موقعیت طلایی را برای این استان و کشور همسایه فراهم کرده است.

ظرفیت‌های دریایی

وی بیان کرد: در حوزه دریا ذخایر غنی آبزیان صنایع کشتی‌سازی در کنارک و وجود کشتی های مدرن صید و صیادی، اراضی مستعد پرورش میگو از دیگر از این ظرفیت‌ها ست که زمینه‌های همکاری مناسبی را با بلوچستان پاکستان فراهم می‌کند.

حسن پور گفت: وجود مناطق آزاد تجاری صنعتی چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان با امتیازات ویژه برای سرمایه گذاری های تولیدی و خدماتی امکان پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت بالا راهیابی به آبهای آزاد با نوار ساحلی ۴۰۰ کیلومتری در دریای عمان از جمله ظرفیت های بالای استان است.

وی افزود: ۲ بندر گوادر و چابهار را به عنوان ۲ بندر مکمل و بخش مهمی از یک پروژه کلان هستند که توسعه مکمل و همزمان این ۲ بندر و تقویت نقش آنها در مسیر ترانزیتی شرق به غرب و کریدور شمال-جنوب می‌تواند به نفع مردم هر ۲ کشور باشد چرا که از این طریق اقیانوس هند به فلات ایران و از آنجا به اوراسیا و اروپا متصل می‌شود.

توسعه خطوط ریلی

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ادامه داد: توسعه خطوط ریلی سیستان و بلوچستان به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدور شرق به غرب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همچنین جایگاه استان در کریدور ریلی استراتژیک (ایران- ترکیه- پاکستان) از جمله مزیت هایی است که می تواند زمینه های همکاری با کشورهای همسایه را فراهم کند.

وی بیان کرد: این خط آهن با توجه با اتصال آن به خطوط آهن کشورهای اروپایی رویدادهای بسیار مهم در عرصه اقتصادی هر سه کشور به شمار می‌رود و به گسترش پیوندهای اقتصادی و دیپلماتیک بین پایتخت‌های این سه کشور کمک خواهد کرد.

حسن پور بیان کرد: بازرگانان هر سه کشور می‌توانند با استفاده از این خط آهن که هم‌اینک فقط به حمل و نقل کالا اختصاص دارد به مبادلات تجاری خود وسعت ببخشند.

وی افزود: با راه‌اندازی این خط تولیدکنندگان و بازرگانان ترکیه به بازار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری چین دسترسی پیدا خواهند کرد و چین می‌تواند از راه خشکی کالاهای خود را به بازارهای اروپا ارسال کند ایران و پاکستان و دیگر کشورهای منطقه نیز می‌تواند از طریق این خط آهن کالاهای خود را بدون پرداخت عوارض به چین صادر کنند.

منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: یکی از مهمترین ابزارهای جهانی شدن اقتصاد ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که این مهم به ویژه در مناطق مرزی کشور با توجه به وجود ظرفیت‌های لازم و فرهنگ تجاری بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند؛ منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه فرصتی مناسب جهت توسعه تجارت در منطقه است.

وی گفت: توسعه و گسترش فعالیت‌های صادرات، وارداتی و ترانزیت کالا منجر به افزایش اعتبار و نقش‌آفرینی سیاسی و اقتصادی کشور در سطح بین‌المللی استفاده از ظرفیت‌های مازاد در امر حمل و نقل کشور، رشد اشتغال و سرمایه‌گذاری، کسب درآمد از طریق شبکه حمل و نقل، رونق صنعت بیمه، کاهش فعالیت‌های کاذب و بهبود روش‌های حمل و نقل از طریق ایجاد و تجهیز سیستم انبارداری مدرن و ایجاد ارز افزوده در بخش حمل و نقل و ارتباطات می‌شود.

حسن پور بیان کرد: ۱۲ گمرک فعال سیستان و بلوچستان شامل گمرک زاهدان، ایرانشهر، سراوان، زابل، میلک، میرجاوه و چابهار منطقه آزاد چابهار و پیشین کار خدمت‌رسانی به تجارت و ترانزیت کالاها و محصولات را تسهیل کرده است.

شهرک‌ها و نواحی صنعتی

وی افزود: همچنین وجود ۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی با مساحتی حدود چهار هزارو ۳۶۲ هکتار از دیگر ظرفیت های این استان است به طوری که این شهرک های صنعتی با دارا بودن زیرساخت های مورد نیاز و شرایط سخت در واگذاری زمین و معافیت‌های مالیاتی ۱۳ تا ۱۰ ساله شرایط مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در استان فراهم کرده است.
سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: شهرک صنعتی زاهدان با ۹۰۰ هکتار مساحت از مزیت های زیادی از جمله همجواری با خط آهن نزدیکی به مرز و بارانداز برخوردار است.

ظرفیت فرودگاهی

وی افزود: همچنین احداث شهرک های صنعتی مشترک در نقاط مرزی ایران و پاکستان می تواند حلقه وسیله مهمی در توسعه صنعتی ۲ استان مرزی ایجاد کند.
حسن پور ادامه داد: وجود پنج فرودگاه فعال شامل فرودگاه بین‌المللی زاهدان، فرودگاه‌های زابل، ایرانشهر، کنارک و سراوان در سطح استان از مزیت‌های قابل توجه و موثر سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان است.

تلاش برای بهبود معیشت مردمان ۲ کشور ایران و پاکستان

مدیر گمرک کویته و گوادر ایالت بلوچستان و رییس هیات پاکستانی نیز در این اجلاس گفت: جای بسیار خوشبختی است که یک بار دیگر می‌توانیم دور هم جمع شویم و برای بهبود وضعیت معیشت مردم ۲ کشور تلاش و مذاکره کنیم.

محمد صدیق افزود: همانطور که می دانید کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان دارای تاریخچه غنی، اشتراکات و روابط خوب مسالمت‌آمیز با همدیگر بوده‌اند.

وی ادامه داد: مرز خشکی بیش‌از یک هزار کیلومتری میان ایران و پاکستان و موقعیت دریایی مشترک باعث شده روابط خوبی میان این ۲ کشور به وجود بیاید و ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال پاکستان در سال ۱۹۴۷ پذیرفت و روابط خوبی با کشور پاکستان داشت.

رییس هیات پاکستانی شرکت کننده در کمیته تجارت مرزی سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان بیان کرد: روابط ایران و پاکستان بسیار گسترده بوده و با چند جمله نمی‌توان آن را بیان کرد در واقع فارسی زبان مشترک هر دوی ما است و همه ما شاعر اقبال لاهوری را می‌شناسیم و در هر ۲ کشور این شخصیت شناخته شده است.

وی افزود: به خاطر نزدیکی و قرابت مرزها، اشتراکات دینی و روشنفکری ارتباطات تجاری میان مردم ۲ استان در ۲ کشور ایران و پاکستان بسیار بوده و همواره این تجارت بین مردمان محلی و منطقه برقرار است.

صدیق تصریح کرد: روابط بین ۲ کشور ایران و پاکستان می‌تواند به صورت رسمی دولت با دولت و یا سرمایه‌گذاران و تجار با همدیگر برقرار باشد و علت وجود حضور ما در اینجا هم همین است که از این طریق بتوانیم مشکلات و مسائل معیشتی روزمره مردم را حل کنیم.

معاون رییس اتاق بازرگانی ایالت بلوچستان پاکستان نیز در این اجلاس گفت: ما امروز اینجا برای تجارت و مسائل تجاری دور هم جمع شده‌ایم و من امیدوارم به یاری خدا زمانی که می‌خواهیم از این نشست برویم تمام مسائل میان ۲ کشور در حوزه مسائل بازرگانی حل شود.

فدا حسین دشتی افزود: مرحله اول ما می‌خواهیم یک برنامه مشترک با ۲ کشور داشته باشیم تا مساله حمل و نقل به خوبی انجام شود زیرا همه تجار ما در این مساله حمل و نقل دچار ضررهای بسیار زیادی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد انبارداری برای بارگیری بار تجار جایی ایجاد شود تا این مشکلات که هرروز ناشی از این مساله به وجود می‌آید دیگر نباشد.

 نشست های نهمین اجلاس کمیته مشترک تجارت مرزی سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان به مدت سه روز در زاهدان جریان دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.