رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز ازاختصاص ۲ میلیارد ریال برای مرمت مرحله اول مسجد جامع نطنز خبرداد.

حسین یزدانمهر گفت: همزمان با ورود تیم متشکل از کارشناسان ارشد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به نطنز از منار مجموعه تاریخی مسجد جامع نطنز و آسیب‌های وارده به قسمت‌هایی از بدنه و کاشی‌ها و تزئینات به منظور آماده‌سازی شرح عملیات مرمتی بازدید به عمل آمد.

در این راستا حسب پیگیری‌های به عمل آمده توسط اداره کل میراث فرهنگی اصفهان مبلغ دو میلیارد ریال جهت مرمت، بازسازی و استحکام بخشی قسمت‌های آسیب‌دیده مناره اختصاص یافت.

به گفته او مرحله اول استحکام‌بخشی و مرمت قسمتی از بدنه مقرنس یا قطاربندی جبهه شمالی مناره مجموعه تاریخی مسجد جامع نطنز که از شاهکار‌های هنری دوره ایلخانی به شمار می‌آید و بر اثر عوامل جوی سال ۹۹ دچار آسیب جدی و ریزش شده بود، سال گذشته به پایان رسید.

با توجه به تخصیص اعتبار امسال و در دستور کار قرارگرفتن پروژه مرمتی و انتخاب پیمانکار خبره به زودی شاهد اجرای مرحله دوم و ادامه عملیات استحکام‌بخشی و مرمت بدنه منار مسجد جامع نطنز خواهیم بود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز می‌گوید: یکی از زیباترین بخش‌های بیرونی مجموعه تاریخی مسجد جامع و بقعه شیخ عبدالصمد که در معرض دید عموم بوده و چشم هر بیننده‌ای را به خود مجذوب و شیفته خود می‌سازد علاوه بر سردر خانقاه و گنبد هرمی شکل هشت ترک، مناره مرتفع و استوار آن به استناد کتیبه پایین منار به تاریخ ۷۲۵ هجری قمری متعلق به قرن هفتم بوده که به واسطه سبک جالب و تزئینات کاشی کاری و تلفیق آجر وکاشی فیروزه‌ای –لاجوردی مزین به اسماء الهی و نام مقدس محمد رسول الله دورتا دور منار به ویژه کتیبه و مقرنس منحصر بفرد بسیار فاخر و ارزشمند است که هرساله مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرارگرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.