رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: قاچاق بی رویه و انبوه گردو به ویژه از کشور بلغارستان، روی محصول داخلی در استان تاثیر گذاشته و خرید آن را کاهش داده است.

علی اکبر لبافی گفت: واردات گردو به ایران ممنوع شده است، اما به دلیل قیمت بالای گردوی داخلی، قاچاق آن مزیت پیدا کرده و مانع بزرگی برای تولیدکنندگان داخلی در فروش این محصول ایجاد کرده است.

او گفت: محصول گردوکاران روستای فریزی که گردوی خراسان رضوی را تامین می‌کنند در انبار‌ها مانده است و به زودی فصل برداشت فرا می‌رسد و آنان نمی‌توانند همه محصول خود را در بازار عرضه کنند، اما در مقابل گردوی قاچاق به وفور وارد استان می‌شود.

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: گردوی خارجی فقط ظاهر بهتری نسبت به گردوی داخلی دارد و گردوی تولید داخل استان از کیفیت بالاتری برخوردار است که به دلیل افزایش هزینه‌های تمام شده تولید و قیمت بالای آن نمی‌تواند با محصول خارجی رقابت کند.


بیشتر بخوانید



لبافی گفت: نشست اخیر دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با عوامل دست‌اندرکار تولید گردو بنا شد که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت جدی تری به موضوع جلوگیری از قاچاق گردو ورود کند.

او گفت: از سوی دیگر باید برای کاهش هزینه‌های تولید گردو و ارتقای کیفیت آن تدبیری اندیشید چرا که اگر قیمت گردوی داخلی بیش از این افزایش یابد دیگر خریداری ندارد و اندک اندک از سبد مصرفی خانوار خارج شده و هم تولیدکنندگان و هم مردم متضرر می‌شوند.

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: ریسک تولیدات کشاورزی به ویژه گردو بسیار زیاد است، اما خدمات بیمه‌ای ارایه شده برای آن‌ها کم است و عدد بیمه‌ای که صندوق بیمه محصولات کشاورزی به گردوکاران اختصاص می‌دهد، مورد رضایت آن‌ها نیست، زیرا تقبل هشت درصد هزینه بیمه برای گردو کار توجیه اقتصادی ندارد.

لبافی گفت: یکی از پیشنهادات این است که با تفویض اختیار از مرکز، صندوق‌های بیمه‌ای حمایت از بخش کشاورزی خراسان رضوی اختیارات لازم را پیدا کنند و منابع این صندوق‌ها برای کالا‌هایی مانند گردو در داخل استان مدیریت شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.