سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: طرح مبارزه با آفات جوندگان در سرخه به عنوان پایلوت اجرا می‌شود واین آفات سالانه ضرر‌های بسیاری به مزارع می‌زنند.

آقای قاسمی گفت: این جوندگان علاوه بر زیان‌های وارده به مواد غذایی به دلیل جویدن و حیف‌ومیل کردن انواع و اقسام مواد خوراکی و غیرخوراکی که باعث اتلاف و هدر رفت مقدار زیادی سرمایه ملی می‌شود به انسان و دام نیز از طریق انتقال و انتشار انواع بیماری‌های عفونی و مسری صدمه وارد می‌کنند.

 همچنین این جوندگان سبب ایجاد خسارت از طریق جویدن و از بین بردن مواد غیرخوراکی مانند کابل‌های برق و تلفن و ایجاد آتش‌سوزی و حریق، خرابی ساختمان‌ها و یا سوراخ کردن آن‌ها و هدر دادن آب آبیاری و جویدن لوله‌های آبیاری تحت‌فشار می‌شوند از سوی دیگر انواع جوندگان خسارت زایی که تا به حال در شهرستان سرخه شناسایی شده‌اند شامل موش مغان و موش ورامین است.

 برای این منظور عملیات پروب برداری در منطقه خنار که بیشترین سطح کشت آن شامل باغات و زراعت حبوبات و یونجه است توسط کارشناسان و بهره‌برداران با هماهنگی شورا و دهیار منطقه انجام شد و پس از تعیین تراکم موش و تأمین سم مورد نیاز از واحد حفظ نباتات استان سمنان طرح پایلوت در سطح ۱۰۰ هکتار اجرا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.