مقامات عراقی در مصاحبه‌ای اعلام کردند به دلایل مختلف مانند خشکسالی و کمبود آب گندمکاران عراقی با کمبود کاشت روبرو شدند.

در شرایطی که قیمت‌های جهانی گندم به علت حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته است، کشاورزان عراقی می‌گویند آبیاری زمین‌های کشاورزی به دلیل کمبود شدید آب، ۵۰ درصد کاهش داده شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی‌ای پی تی ان، دمای بالای هوا، خشکسالی، تغییرات اقلیمی و استخراج ادامه دار آب از رود‌های دجله و فرات توسط کشور‌های همسایه (ترکیه)، همه جزو دلایل ایجاد معضل کمبود شدید آب هستند. همین عوامل تولید گندم را به شدت محدود کرده است.

عراق تقریباً تمام آب موردنیاز خود را از رود‌های دجله و فرات تامین می‌کند. مهدی رشید الحمدانی، وزیر منابع آب عراق، به «آسوشیتد پرس» گفت سطح آب رودخانه نسبت به سال گذشته، ۶۰ درصد کاهش یافته است.

حمید النایف، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق نیز در این خصوص گفته است: «به دلیل بارش کم باران، گرم شدن کره زمین و کمبود ورود آب از کشور‌های همسایه که باعث شد به سهم مان از آب دسترسی نداشته باشیم، طرحی راهبردی برای مقابله با خشکسالی آماده کردیم.»

کشاورزان عراقی از قدیم در حوزه تولید مواد خوراکی به شدت به دولت وابسته بوده اند و سیاستگذاران و کارشناسان می‌گویند این وابستگی باعث از بین رفتن منابع مالی دولت می‌شود.

وزارت کشاورزی برای حمایت از کشاورزان، همه چیز از جمله ماشین آلات کشاورزی، بذر، کود شیمیایی و سموم را به صورت رایگان یا با نرخ یارانه‌ای در اختیار آن‌ها قرار می‌داد.

گندم یکی از محصولات کشاورزی راهبردی عراق است و ۷۰ درصد تولید کل غلات کشور را تشکیل می‌دهد. وزارت کشاورزی سال گذشته یارانه کود شیمیایی، بذر و سم را قطع کرد که این اقدام باعث خشم کشاورزان شد. نیاز داخلی سالانه گندم بین ۵ تا ۶ میلیون تن است. میزان برداشت نشانگر این است که تولید داخلی هر سال کمتر می‌شود. به گفته وزارت کشاورزی، عراق در سال ۲۰۲۱، ۴.۲ میلیون تن گندم برداشت کرد. میزان برداشت گندم در سال ۲۰۲۰، ۶.۲ میلیون تن بود.

النایف گفت: «امروز در بهترین حالت شاید ۲.۵ میلیون تن برداشت داشته باشیم.» به گفته او، با این شرایط عراق مجبور به افزایش میزان واردات گندم خود خواهد شد. در حال حاضر فقط ۳۷۳ هزار تن گندم در انبار‌های وزارت تجارت وجود دارد.

دولت عراق به منظور تامین نیاز‌ها در بحبوحه بحران جهانی اخیر در بازار غلات، به تازگی تغییری در سیاست پیشین خود داده است و اجازه داده که تمامی کشاورزان عراقی محصولات خود را به سیلو‌های وزارت تجارت بفروشند. پیش از این، این گزینه فقط در اختیار کشاورزانی بود که در چارچوب طرح دولت فعالیت می‌کردند.

شایان ذکر است امنیت غذایی در جهان با تهدید روبرو شده است، زیرا روسیه و اوکراین که درگیر جنگ با یکدیگر شده اند دستکم ۳۰ درصد نیاز‌های غذایی جهان را تأمین می‌کنند. این مسئله بسیار مهم و خطرناک است. بیم آن می‌رود که جهان بخصوص کشور‌های فقیر دچار گرسنگی شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار