مدیرگروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: آذربایجان شرقی در بهترین وضعیت کرونایی قرار دارد و چندین روز است که تعداد فوتی‌ها نیز به صفر رسیده است.

آقای خیاط‌ زاده در خصوص وضعیت کرونایی استان آذربایجان شرقی گفت: خوشبختانه اکنون در بهترین وضعیت کرونایی قرار داریم که هیچ شهرستان قرمز و نارنجی در هیچ کجای کشور وجود ندارد و ۱۱ شهرستان استان از جمله تبریز آبی و ۱۰ شهرستان نیز در وضعیت زرد کرونایی است.

 فعلاً شرایط حادی از بابت موارد مثبت کرونایی در استان وجود ندارد تعداد بستری‌های جدید ۲۰ تا ۲۵ نفر در روز بوده و ۷۰ نفر کل بستری‌های کرونایی موجود در استان هستند که بهترین وضعیت است همچنین طی چند روز اخیر نیز تعداد فوتی‌ها به صفر رسیده است.

 از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۵۸ هزار و ۵۷۰ مورد مثبت شناسایی شده که از بین نمونه‌ها شناسایی شده‌اند اما در حال حاضر موارد مثبت شناسایی شده بسیار کم است و شاید به جرات بتوان گفت که برخی روزها موارد مثبتی نیز دیده نمی‌شود.

 آذربایجان شرقی از ابتدای شیوع ویروس کرونا درصد نسبتاً قابل قبولی از نظر پوشش واکسن داشته است.

تاکنون۸۸.۵ درصد افراد بالای ۱۲ سال دوز اول، ۸۳ درصد دوز دوم و ۵۱.۵ درصد دوز سوم خود را تزریق کرده‌اند.

 سه میلیون ۲۶۹ هزار و ۶۰۳ واکسن دوز اول، دو میلیون ۹۹۶ هزار ۵۷۳ واکسن دوز دوم و یک میلیون ۵۹۸ هزار و ۶۶۶ واکسن دوز سوم در استان تزریق شده است که در مجموع بالای هفت میلیون دوز واکسن تزریق شده است.

اکنون که شاهد کاهش ابتلا و فوتی‌های کرونایی هستیم مسلما نشانه‌ این است که واکسیناسیون بهترین راه پیشگیری در کنار رعایت ضوابط بهداشتی است.

در بالای ۹۰ درصد گروه‌های سنی ۱۲ تا ۱۸ نیز واکسن تزریق شده است که حدود ۴۰ درصد پنج تا ۱۲ ساله‌ها دوز اول و ۲۲ درصد دوز دوم خود را تزریق کرده‌اند که کمترین درصد است و انتظار داریم بقیه‌ خانوده‌ها هم برای تکمیل واکسیناسیون فرزندان خود مراجعه کنند.

مسلماً شرایط کرونایی می‌تواند مجدداً تغییر کند و باتوجه به اینکه تعداد موارد مثبت و علامت‌دار کم است چرخه‌ ویروس اکنون به صفر رسیده است اما هر اتفاقی هر آن می‌تواند سبب تغییر شرایط شده و جهش انجام شود و مجدداً انتشار بیماری اتفاق افتد.

 مهمترین نکته این است که اکنون وضعیت مناسب بوده و اکثر افراد از ماسک استفاده نمی‌کنند اما بهتر است در فضای بسته به تهویه‌ مناسب توجه کنند و در زیر سقف بسته از ماسک استفاده کنند.

 تا زمانی که از شرایط انتشار خارج نشده و سازمان بهداشت جهانی نیز پایان بیماری را اعلام نکند باید بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.

گروه سنی پر خطر بالای ۷۰ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای حتماً برای تزریق دوز چهارم خود مراجعه کنند و آن را جدی بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار