سرپرست بهزیستی استان یزد گفت: آسیب‌های اجتماعی نوعی بی سازمانی اجتماعی است و به شکل مستمر ارزش‌های محوری جامعه را مورد چالش قرار داده است.

رضا ابهت گفت: آسیب‌های اجتماعی در ده سال اخیر در کشور ما شکل متفاوتی به خود گرفته است.

او می گوید: شیوع و بروز آسیب‌های اجتماعی به سمت سنین پایین و نوجوانی کشیده شده و حتی در مواردی کودکان زیر ۱۰ سال هم دچار آسیب شدند.

به گفته سرپرست بهزیستی استان یزد آسیب‌های اجتماعی محوریت خاصی به خود گرفته و از همسرآزاری به سمت معلول آزاری و سالمندآزاری پیش رفته که فوق العاده نگران کننده است.

ابهت می‌گوید: بحث آسیب‌های اجتماعی یکی از سرفصل‌های بسیار مهم و نگران کننده جامعه است و آسیب‌های اجتماعی به عنوان دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها از سوی ایشان مطرح شده است.

او گفت: سازمان بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی است و دو نقش بزرگ حمایتی و پیشگیرانه بهزیستی در حیطه‌ی اجتماعی این سازمان است.

سرپرست بهزیستی استان یزد گفت: نقش حمایتی بهزیستی مشابه ارگان‌های حمایتی دیگر برای ایتام، زنان بی سرپرست و گروه‌های این چنین به ویژه معلولان است.

ابهت می‌گوید: این نقش را بهزیستی در دو سطح دنبال می‌کند که در سطح پیشگیری اولیه چه در بحث آسیب‌های اجتماعی و چه در بحث بروز معلولیت‌ها و مشاوره ژنتیک بر عهده‌ی بهزیستی است.

او گفت: تعداد معلولان تحت پوشش این سازمان ۲۹ هزار ۹۹۵ نفر است و این تعداد نفر با ۳۷ هزار و ۵۰۰ نوع معلولیت تحت پوشش بهزیستی هستند و متولی اصلی تمامی امور معلولین سازمان بهزیستی است.

سرپرست بهزیستی استان یزد می‌گوید: از فعالیت‌های بهزیستی در بحث آسیب‌های اجتماعی از جمله تلفن ۱۴۸۰ بهزیستی است که در راستای پیشگیری اولیه از سوی همکاران ما با مدرک دکتری و کارشناسی ارشد مشاوره به همشهریان داده می‌شود.

ابهت گفت: تعداد تماس‌های مردم با خط ۱۴۸۰ سالانه بیش از ۴۰ هزار تماس است و ارائه خدمات مشاوره حضوری چه در بخش دولتی و چه در بخش غیردولتی، آموزش‌ها و خدمات اجتماع محور در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از دیگر اقدامات بهزیستی است.

او گفت: بهزیستی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی سال گذشته بالغ بر ۱۲۵ هزار نفر آموزش پیشگیری از اعتیاد، سه هزار و ۶۰۰ نفر آموزش زندگی خانواده و چهارهزار و ۱۰۰ نفر آموزش پیش از ازدواج داشته است.

ابهت می‌گوید: خط تلفن ۱۲۳ بهزیستی سال گذشته پاسخگوی شش هزار تماس بوده اند و بالغ بر دو هزار و ۶۸۰ مورد پرونده در مراکز مداخله در بحران تشکیل شده است.

سرپرست بهزیستی استان یزد گفت: خانه‌ی امن زنان از جمله این مراکز است که برای مراقبت و نگهداری میان مدت از زنانی که تحت خشونت خانگی و همسر آزاری راه اندازی شده است.

به گفته او ارائه خدمات تخصصی در قالب مرکز بازپروری زنان آسیب دیده اجتماعی، خانه سلامت و مرکز ندای مهر دختران که علاوه بر نگهداری، بحث توانمندسازی دختران را هم پیگیری می‌کند و مرکز شبانه روزی کودکان کار و خیابانی نیز از دیگر اقدامات بهزیستی در حوزه آسیب‌های اجتماعی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.