یک متخصص قلب و عروق با اشاره به شیوع بیماری "بورگر" در برخی افراد سیگاری، گفت: در صورت عدم درمان به موقع این بیماری، قطع انگشتان دست و پا محتمل است.

دکتر مصطفی بهره‌مند به مناسبت هفته ملی "بدون دخانیات" (۴ تا ۱۰ خرداد) با بیان اینکه بیماری "بورگر" بیماری انسداد عروق اندام هاست، گفت: این بیماری عمدتا در عروق اندام‌های تحتانی و گاهی فوقانی بدن خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم این بیماری با مصرف سیگار گفت: یکی از مهمترین علل ابتلا به این بیماری مصرف مزمن سیگار است که موجب تشکیل پلاک در عروق اندام‌های تحتانی بدن می‌شود.

وی افزود: تشکل پلاک منجر به کاهش جریان خونرسانی به عروق می‌شود و در همین راستا اولین علائم بیماری خود را با درد حین راه رفتن نشان می‌دهد.

بهره‌مند تصریح کرد: این درد کم کم افزایش یافته، طوری که فرد را در راه رفتن ناتوان می‌کند و در ادامه فرد حتی در حالت استراحت هم این درد را تجربه می‌کند.

وی افزود: در صورتی که این روند ادامه داشته و فرد درمان را شروع نکند و به مصرف سیگار ادامه دهد، در نهایت پلاک موجود در عروق منجر به قطع خونرسانی به اندام‌ها شده و همین امر موجب مرگ این اندام‌ها می‌شود که عمدتا انگشتان پا و بعضا دست را شامل می‌شود.

وی افزود: با مرگ این اندام‌ها تنها راه درمان قطع انگشتان است، وگرنه بافت مرده دچار عفونت شده و عفونت کل بدن را در برگرفته و موجب مرگ بیمار می‌شود.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: قطع بافت مرده ممکن است از انگشتان هم فراتر رفته و مچ دست و پا را هم شامل شود.

بهره‌مند با اشاره به لزوم درمان به موقع جهت پیشگیری از قطع اعضای بدن در این بیماری، گفت: نیاز است افراد سیگاری به محض مشاهده درد در ناحیه پا و دست حتما به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: درمان‌های خوبی برای این بیماری وجود دارد و در کنار آن درمان اصلی ترک مصرف سیگار است.

وی با بیان اینکه این بیماری در تمام افراد سیگاری مشاهده نمی‌شود، گفت: در کنار مصرف سیگار، استعداد ژنتیکی هم تا حدی برای بروز این بیماری موثر است و افرادی که در بستگان نزدیک آن‌ها این بیماری مشاهده شده بیشتر باید مراقب بوده و از مصرف سیگار خودداری کنند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار