در نشستی کتاب «دو ماشال» روایت زندگی «ماشالله حرمتی» جانباز جنگ تحمیلی و یکی از قهرمانان بی شمار استان همدان در دفاع مقدس معرفی شد.

در این نشست که با حضور استاندار و جمعی از مسئولان فرهنگی استان همدان برگزار شد مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: کتاب «دو ماشال» برگ زرینی از دلاوری‌های رزمندگان همدان است که زندگی به ظاهر ساده‌ و پرمعنای «ماشالله حرمتی» جانباز جنگ تحمیلی را روایت می کند.

شخصیت ماشال در کودکی، پسر بچه‌اس شیطان است در یک خانواده پرجمعیت همراه با مادری فداکار و پدری با ابهت زندگی می کند.

 شخصیت داستان در برهه جوانی با شور و هیجان انقلاب مواجه می‌شود و پس از آن وارد جبهه می‌شود و در نهایت از یک ماشالله شلوغ به فردی بدل می‌شود که می‌توان روی او حساب کرد.

عاطفه زارعی گفت: بی شک همدان در قله ادبیات پایداری ایران اسلامی با افتخار می‌‌درخشد و این به لطف قهرمانان جبهه‌های نبرد و قلم‌های مستحکم نویسندگان ادبیات پایداری است.
او گفت: همدان سرزمینی قهرمان پرور است که بسیاری از آن‌ها بی نام و نشان در خیابان‌ها و کوچه‌ها گام بر می‌دارند و به چشم همه ما به ظاهر انسان‌هایی معمولی به نظر می‌رسند اما سینه آن‌ها پر از داستان‌های حماسی است که معنی متفاوتی از زندگی به خواننده می‌دهد.

معرفی کتاب «دوماشال»

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: امروز روایت یک جانباز را در پیش روی خود داریم تا با تورق آن سفر به دنیای معنویت را تجربه کنیم و روایت مردان خدا را که از زمین دست شستند تا در پروردگار خویش غرق شوند، بخوانیم و بشنویم.

به گفته زارعی ماشاالله حرمتی قهرمانی است که مانند او در هشت سال دفاع مقدس کم نبوده و نیستند و ما امروز به لطف خداوند و نگاه شهیدان و به مدد کتاب و قلم؛ او و همرزمانش را به جامعه معرفی می‌کنیم.

او گفت: ماشالله در عین حال که خود نقطه مرکزی این روایت است، بهانه‌ای است تا از شهدا بگوید، شهدایی که چون پروانه در شمع ذوب شدند و ما تنها امروز به روایت حماسه‌هایی که آنها خلق کردند، بسنده می‌کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت:این نهاد همواره تمام تلاش خود را به کار بسته است تا با معرفی هرچه بهتر این آثار فاخر در تبیین فرهنگ جهاد و شهادت گام برداشته و نقش خود را در جهاد تبیین مد نظر مقام معظم رهبری به خوبی ایفا کند.

نویسنده کتاب دوماشال نیز گفت: نوشتن خاطره به مراتب دشوارتر از داستان است، چرا که در  داستان دست ما باز است و بر اساس تخیل خود هر کاری بخواهیم با شخصیت‌های داستان انجام می‌دهیم و پاسخگوی کسی هم نیستیم و کار برای نویسنده صاحب تخیل راحت‌تر است.

معرفی کتاب «دوماشال»

مهین سماواتی گفت: نوشتن کتاب «دوماشال» ماجراهای عجیبی با خود به همراه داشت و  پیش از دوماشال و در جریان نوشتن‌ها احساس کردم به تکرار رسیدیم و این مسأله باعث شد جذب مخاطب کاهش یابد.

او گفت: در این حال و هوا بودم که پیشنهادات بسیاری برای خاطره نگاری به من شد که پس از بررسی به نتیجه نمی‌رسیدم، تا بالاخره با آقای حرمتی آشنا شدم. پس از گفت و گو متوجه صداقت و رو راستی روای شدم و دیدم که در درون خودش کشمکش دارد و به دنبال بازسازی و خودشناسی است و مدام خود را با دوران جبهه مقایسه می‌کند؛ این موضوع برای من خیلی مهم بود.

نویسنده کتاب دوماشال گفت: نقطه بارز این کتاب حضور و زنده بودن راوی است و می‌توان نویسنده را به لحاظ روانشناختی بررسی و اثر بهتری را خلق کرد به ویژه اینکه راوی همیشه به دنبال رشد خود بوده است.

سماواتی گفت:  در تدوین کتاب دوماشال به خاطر اینکه از تکرار پرهیز کنم، از تکنیک تداعی استفاده کردم و  وقتی خاطره نویسی به دست داستان نویسی سپرده شود بهتر کار انجام می‌شود.

معرفی کتاب «دوماشال»

سماواتی گفت: نقطه قوت دیگر این کتاب حضور راوی با حافظه بسیار خوب است.

مونا اسکندری کارشناس ادبیات پایداری هم در این نشست گفت: دوماشال یکی از تجربه‌های خوب خانم سماواتی است، به طوری که نویسنده خودش را در بوته نقد قرار داده و با مطالعه و پشت کار جلو آمده است.

به گفته او، صداقت نویسنده اثر را پرجاذبه و خواننده را میخکوب می‌کند به طوری که همه چیز را با خواننده در میان می‌گذارد و خواننده به او اعتماد می‌کند در این میان خانم سماواتی از مهارت نویسندگی خود بهره برده و چاشنی طنز نیز به آن می‌افزاید.

نویسنده و کارشناس ادبیات پایداری تصریح کرد: راوی پیر و مرادهای مختلف پیدا می کند که یکی یکی شهید و جاوادانه می‌شوند.

 

برچسب ها: کتاب ، دفاع مقدس ، جانباز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار