برنامه دولت در راستای تغییر شیوه تخصیص یارانه آرد به نانوا و اجرای این طرح به صورت آزمایشی در زنجان مورد استقبال شهروندان زنجانی قرارگرفته است.

با گذشت حدود ۳ هفته از اجرایی شدن طرح هوشمندسازی یارانه نان در زنجان، این طرح روند خود را به خوبی طی کرده و مورد استقبال مردم زنجان قرار گرفته است.

هوشمندسازی یارانه نان طرحی که به عنوان یک حرکت تأثیرگذار در راستای جلوگیری از قاچاق آرد و توزیع عادلانه یارانه می باشد، برای نخستین بار در کشور از ۳ هفته قبل به صورت آزمایشی در استان زنجان به تدریج به مرحله اجرا درآمده است.

طی چند روزی که این طرح در شهرما زنجان اجرا می شود حرف و حدیث های بسیاری از چرایی و چگونگی اجرای این طرح به گوش می رسد، بنابراین برای پاسخ به سوالات احتمالی مردم سراغ چند تن از خبازان و مردم رفتیم تا نظر آن ها را هم در رابطه با این طرح و اجرای آن در زنجان جویا شویم.

به یک نانوایی در مرکز شهر زنجان مراجعه کرده و با نانوایی که سال هاست تنور مغازه اش برای پخت نان روشن می شود هم صحبت شدم.

خودش را آقای عباسی معرفی کرده و می گوید:  طرح هوشمندسازی یارانه نان گام مهم و ارزشمندی در راستای اجرای عدالت در بین نانوایی‌ها است و باید قبول کنیم که  برخی نانوا ها اقدام به فروش آرد به صورت آزاد می‌کردند و این موجب شده بود که بین نانواهایی که همه سهمیه آرد خود را به نان تبدیل کرده و به فروش می‌رساندند و نانواهایی های که آرد می‌فروختند، هیچ فرقی نباشد.

او گفت: از زمانی که دستگاه کارتخوان هوشمند در نانوایی ما نصب شده هیچ موردی از نارضایتی مردم درخصوص اجرای این طرح مشاهده نکرده ایم.

عباسی گفت: در حال حاضر فروش نان صرفا با استفاده از دستگاه های کارتخوان هوشمند انجام می شود و با استفاده از این دستگاه تعداد فروش نان در روز مشخص و به همان میزان یارانه آرد به نانوا تعلق گرفته و مابه التفاوت نرخ نان و آرد به حساب نانوا واریز می شود.

با خانمی که کنارم ایستاده و مشغول جمع کردن نان بود هم کلام شدم؛ نظر او هم نسبت به اجرای این طرح بسیار مثبت بود؛ او می گوید:اجرای طرح هدفمندسازی یارانه نان، به نفع مصرف‌کننده نهایی هم هست، چراکه اجرای این طرح در کنار جلوگیری از هدر رفت نان، مانع از قاچاق آرد و فروش خارج از شبکه آرد توسط برخی نانوایی ها خواهد شد.

او گفت: برای همه ما مبرهن است که اجرای یک طرح در ابتدا با نواقص و مشکلاتی همراه است، اما انتظاری که از مسئولین داریم این است که در اسرع  وقت نسبت رفع مشکلات احتمالی در راستای اجرای این طرح اقدامات لازم را انجام دهند.

نصب هزار و ۱۰۰ دستگاه کارتخوان در نانوایی های زنجان

معاون استاندار زنجان گفت: از زمان آغاز اجرای این طرح تاکنون هزار و ۱۰۰ دستگاه کارتخوان هوشمند در نانوایی های زنجان نصب شده است.

او می گوید: در مجموع هزار و ۵۸۰ نانوایی فعال در استان زنجان وجود دارد که به تدریج همه نانوایی ها به دستگاه های کارتخوان هوشمند مجهز خواهند شد.

به گفته قاسملو در برخی از نانوایی های که تاکنون دستگاه کارتخوان هوشمند در آن ها نصب نشده است مشکلاتی ازقبیل مالکیت و.. وجود دارد که تاکنون مشکل ۲۰۰ واحد نانوایی برطرف شده و با نصب دستگاه در این نانوایی ها تعداد مجموع خبازی هایی که به دستگاه کارتخوان اندرویدی مجهز شده اند به هزار و ۳۰۰ مورد می رسد.

او گفت: در تلاشیم تا مشکل سایر نانوایی های که با چالش‌های همانند مشخص نبودن مالکیت مواجه هستند به‌زودی با همکاری اداره کل دارایی رفع شود.

به گفته معاون استاندار زنجان طی روزهای آینده با نصب دستگاه‌های کارت‌خوان هوشمند در همه هزار و  ۵۸۰ نانوایی موجود در استان، طرح هوشمند سازی یارانه آرد  اجرا می شود.

قاسملو گفت: در این روش نانوا، آرد را باقیمت واقعی دریافت کرده و به ازای تعداد نان‌های فروخته‌شده یارانه دریافت خواهد کرد.

او می گوید: با اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان به‌هیچ‌وجه موضوع سهمیه‌بندی و یا محدود کردن خرید برای مردم وجود ندارد.

به گفته معاون استاندار زنجان ۳۰ درصد از آرد یارانه‌ای تزریق شده در مسیر توزیع از چرخه خارج می‌شود و هدف از اجرای این طرح تنها پیشگیری از این اتفاق است.

قاسملو گفت: با این روند هر ایرانی ۳۲ هزار تومان یارانه خود را به کشورهای همسایه صادر کرده است و به هر صورت باید جلوی این قاچاق گرفته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.