قزوین برای مقابله با آلودگی پشه آئدس آماده می‌شود

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: استان قزوین در کمین آلودگی پشه آئدس است و دانشگاه علوم پزشکی برای مقابله با حضور احتمالی این حشرات مهاجم در حال آماده شدن است.

صفر فیض الهی گفت :  پشه آئدس یکی از گونه‌های مهاجم حشرات است که در صورت گزیدن انسان می‌تواند، عامل شیوع چند ویروس باشد.

 شایع‌ترین این ویروس‌ها تب دانگی یا استخوان شکن است که گاهی علائمی، چون سرماخوردگی دارد و گاهی بیمار با تب بالا، درد شدید مفاصل و عضلات مواجه می‌شود.

 زادگاه پشه آئدس در آسیای شرقی است و بسیاری از کشور‌های همسایه درگیر این بیماری هستند و باید نسبت به جلوگیری از انتقال آن به ایران اهتمام لازم را داشته باشیم.

خوشبختانه طی سال‌های گذشته پشه آئدس در استان قزوین دیده نشده است، اما از سال ۱۳۹۸ در برخی شهرها، چون سیستان و بلوچستان و بندرعباس دیده شده و فضا‌های مرطوب همچون لاستیک، پسماند‌های پلاستیکی، زیر گلدان و کولر محل مناسبی برای تخم گذاری این حشرات است بنابراین اسکله‌ها که محل بارگذاری و بارگیری هستند، شرایط مناسبی برای تخم گذاری پشه و ورود تخم به سایر نقاط است.

 با توجه به اینکه روزانه ۷۰۰ تن کالا از شهر‌های جنوبی به سایر نقاط کشور مبادله می‌شود، نگران هستیم که تخم این پشه‌ها می‌تواند به راحتی توسط خودرو‌ها منتقل شود بنابراین با دستور رییس دانشگاه علوم پزشکی و استاندار،  قزوین برای مقابله با این حشره در حال آماده شدن است.

 اگر پشه آئدس ناقل ویرویس باشد می‌تواند ویروس را با نیش زدن وارد بدن فرد دیگری کند و چنانچه پشه تخم ریزی کند، تخم‌ها نیز به لارو ویروسی تبدیل می‌شوند.

نکته‌ای که در خصوص پشه‌های آئدس وجود دارد این است که تخم پشه‌ها خطرناک‌تر از خود پشه‌ها است و ساختار فیزیکی بدن آنان طوری طراحی شده که در برابر گرما و سرمای بالا مقاوم هستند.

 مبارزه با پشه آئدس همچون مبارزه با پشه آنوفل (مالاریا) نیازمند آگاهی بخشی عمومی است و مقرر شده برای افزایش سطح آگاهی شهروندان کمیته‌ای در این خصوص تشیل شود.

برچسب ها: پشه آئدس ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار