مدیرگروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به افزایش شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، از مردم خواست گوشت و محصولات دامی را تنها از فروشگاه‌های مجاز تهیه کنند.

کیوان خاصی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو بیماری آندمیک منطقه اورامانات استان کرمانشاه می‌باشد و هر ساله مواردی از بیماری بصورت تک گیر در سطح استان بروز می‌کند، گفت : تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو مرگ و میر بالایی دارد و شیوع این بیماری بیشتر در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه است.

به گفته مدیرگروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه علائم این بیماری در انسان شامل سردرد، تب شدید، کمردرد، درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ و خونریزی زیر جلدی است علائم بیماری یک تا سه روز بعد از نیش کنه آلوده یا پنج تا شس روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد و بعد از چند روز بیماری وارد مرحله خونریزی می‌شود.

مرگ و میر بر اثر بیماری بالا و حدود ۵۰ درصد است، خونریزی خطر اصلی برای بیمار است و موارد منجر به مرگ بیشتر به دلیل خونریزی‌های شدید داخلی و کاهش پلاکت رخ می‌دهد.

مردم از خرید دام و کشتار آن در منازل و معابر عمومی خودداری کنند و گوشت و محصولات دامی را تنها از فروشگاه‌های مجاز تهیه کرده و از فروشندگان دوره گرد و فروشندگان غیر مجاز در مسیر جاده خرید نکنید و حتما محصولات گوشتی دارای مهر سازمان دامپزشکی را خریداری کنند.

بدون استفاده از وسایل حفاظتی (دستکش، روپوش و ...) از تماس با لاشه، احشا، خون و ترشحات دام خودداری کرده و پس از تماس با گوشت امعاء و احشای دامی حتماً دست‌ها را به روش صحیح با آب و صابون بشویند.

گوشت تازه را حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنید و جگر دام تازه ذبح شده را قبل از مصرف به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس به خوبی پخته و مصرف کنید .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.