آیین غبارروبی، گلباران و عطرافشانی حرم محمد هلال ابن علی ابن ابیطالب (ع) با گلاب ناب نیاسر اجرا شد.

علاوه بر آیین غبارروبی و عطرافشانی حرم هلال ابن علی (ع) یک تفاهم‌نامه همکاری مشترک نیز بین آستان محمد هلال بن علی بن ابیطالب (ع)، شهرداری نیاسر و امام جمعه شهر برای اجرای برنامه‌های فرهنگی مذهبی امضا شد.

بر پایه این تفاهم‌نامه و با توجه به اشتهار ملی و قابلیت بین‌المللی شهر سبز نیاسر در تولید گلاب ناب و عطر گل محمدی، مقرر شد از تاریخ انعقاد تفاهم نامه، هر ساله همزمان با موسم بهار، آیین گلباران، عطرافشانی و شستشوی ضریح حرم حضرت محمد هلال بن علی بن ابیطالب (ع) در آیینی از سوی کشاورزان و تولیدکنندگان گلاب نیاسر انجام شود.

عطرافشانی حرم هلال علی (ع) با گلاب نیاسر +تصاویر

آیین گلباران و عطرافشانی حرم محمد هلال ابن علی باحضور نماینده، ولی فقیه و امام جمعه شهرستان کاشان، مدیران شهری آران وبیدگل و نیاسر، زائران و مجاوران امامزاده انجام شد.

محمد اوسط مشهور به هلال بن علی و محمد هلال، (۱۴–۶۴ ه‍. ق)، فرزند بلافصل علی بن ابیطالب و نوه محمّد بن عبداللّٰه است که بارگاه منورش در شهرستان آران و بیدگل در شمال استان اصفهان است.

عطرافشانی حرم هلال علی (ع) با گلاب نیاسر +تصاویر

محمد هلال بن علی (ع) در شب اول ماه رمضان سال ۱۴ ه‍. ق در مدینه به دنیا آمد و در ۲۸ رمضان سال ۶۴ ه‍. ق درگذشت و در محل فعلی امامزاده هلال بن علی (ع) واقع در شهر آران و بیدگل به خاک سپرده شد.

مادرش امامه نیز ثمره ازدواج زینب و ابوالعاص بن ربیع بوده، که زینب نیز یکی از دختران محمد (ص) است؛ بنابراین نسب محمد هلال از طرف مادر با دو واسطه به می‌رسد.

عطرافشانی حرم هلال علی (ع) با گلاب نیاسر +تصاویر

سبب نامگذاری امامزاده به محمد هلال به خاطر تشبیه چهره‌اش به ماه نو است که پدرش در شب ولادتش اینگونه گفته‌است «اَلحَمدُلِله هذا هِلالً وَجهُهُ یعنی شکر خدای را که فرزندی به ما کرامت نموده که رویش همچون ماه است.»

به همین مناسبت او را محمد هلال (به فارسی محمد ماه روی) نام نهادند و به هلال علی شهرت یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.