دبیر شورای عالی امنیت ملی، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای را بهترین راه برون رفت از بحران های موجود دانست.

دریابان علی شمخانی در دیدار با نصرالله محمود زاده دبیر شورای امنیت ملی جمهوری تاجیکستان با اشاره به مزیت های ترانزیتی ایران و امکانات بندری در چابهار آمادگی کشورمان برای اتصال تاجیکستان به آب های جنوبی خلیج فارس را اعلام کرد.

نصرالله محمود زاده دبیر شورای امنیت ملی جمهوری تاجیکستان نیز در این دیدار با اشاره به اشتراکات تمدنی و ریشه‌های عمیق فرهنگی و زبانی دو کشور اظهار داشت: رهبران دو کشور با اراده مستحکم در مسیر ایجاد فصل جدید در روابط دوجانبه گام‌های مستحکمی را برداشته اند که مسئولیت ما برای شتاب دادن به روابط را مضاعف کرده است.

تاجیکستان سال هاست که خواستار استفاده از بندر چابهار برای ارتباط با بازارهای خارجی است و با مسدود شدن راه نقل و انتقالات این کشور از طریق ترکمنستان و همچنین به صرفه و امن نبودن مسیرهای دیگر همچون افغانستان، نیاز دوشنبه به تردد از طریق بندر چابهار بیش از پیش افزایش یافته است.

به همین جهت تاجیکستان دست‌کم طی دو دهه گذشته همواره سعی بر برقراری ارتباط حسنه با کشورهای جنوبی خود داشته تا از این طریق بتواند با هزینه کمتری به آب‌های آزاد دست یافته و ضمن تامین و واردات کالای مورد نیاز، صادرات مواد خام و معدنی خود به بازارهای جهانی را هم تسهیل کند.

آقای محمودزاده همچنین گفت که سفر سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران به تاجیکستان فصل جدیدی در روابط دفاعی دو کشور  ایجاد کرد و آمادگی داریم تا توافقات حاصل شده را به سرعت اجرایی کنیم.

گفتنی است، چندی پیش کارخانه تولید پهپاد ابابیل ۲ با همت و تلاش متخصصان صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران با حضور سرلشکر باقری و شیرعلی میرزا وزیر دفاع و جمعی از فرماندهان عالی‌رتبه کشور تاجیکستان در دوشنبه پایتخت این کشور افتتاح شد که اولین کارخانه تولید پهپاد ایرانی در کشوری خارجی است.

پهپاد ابابیل ۲ یکی از اعضای خانواده پهپاد‌های ابابیل است که توانایی بالایی در عملیات‌های انهدامی دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاجیکستان در پایان با اشاره به بی‌ثباتی موجود در افغانستان، یکی از دغدغه های تاجیکستان را برقراری امنیت در مرزهای مشترک با این کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه گروه‌های تروریستی در افغانستان به‌شدت فعال هستند و حاکمیت افغانستان نیز حساسیتی در مورد فعالیت‌های ناامن کننده آنها ندارد.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان تنش‌های مرزی این کشور با همسایگان به خصوص تاجیکستان افزایش یافته‌است.

تاجیکستان تنها کشور همسایه ای بود که به طور علنی با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ماه اوت سال گذشته مخالفت کرد و این گروه شبه نظامی را تهدیدی برای ثبات منطقه خواند.  

پس از تسلط طالبان، تاجیکستان مانورهای نظامی را در نزدیکی مرز ۱۳۰۰ کیلومتری خود با افغانستان در کنار نیروهای کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی (CSTO) انجام داده است.

طالبان نیز حدود چهار هزار جنگجو را در امتداد مرز خود با آسیای مرکزی مستقر کرده است. مقام های طالبان تاکید کرده اند که این اقدام به ثبات منطقه کمک خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار