رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر گفت: ۲۶ واحد عرضه محصولات دخانی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در استان مهروموم شد.

 قاسم برجویی‌فرد به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات گفت: گروه سلامت محیط و کار عمومی معاونت بهداشت استان بوشهر در شش ماه دوم سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۷۷ اخطاریه برای مراکز عرضه محصولات دخانی صادر کرد.

به گفته او، ۴۴ مورد مراکز عرضه محصولات دخانی نیز به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و ۴۳۶ مورد تبلیغات هم جمع‌آوری شد.

رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر گفت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، مصرف دخانیات به‌طور متوسط ۸ تا ۱۰ سال از عمر مورد انتظار افراد را کاهش می‌دهد و این میزان برای افرادی که در میانسالی فوت می‌کنند، به حدود ۲۲ سال می‌رسد.

برجویی‌فرد می‌گوید: تنباکو همراه با کاغذ و فیلتر و برخی افزودنی‌ها، مواد اصلی تشکیل دهنده سیگار هستند که سوختن این مواد با هم موجب پدید آمدن بیش ازچهار هزار ماده سمی و ۴۰ ماده سرطان‌زا می‌شود.

او گفت: شواهد علمی نشان می‌دهد که مصرف انواع محصولات دخانی شامل سیگار، پیپ و قلیان به هر شکلی زیان آور است و باعث مرگ‌ومیر و ناتوانی می‌شود.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر، مصرف دخانیات عامل بروز ۹۰ درصد سرطان‌های ریه، ۸۰ درصد برونشیت مزمن و ۲۵ درصد بیماری‌های ریوی است.

برجویی‌فرد می‌گوید: سالانه ۸ میلیون مرگ براثر مصرف مواد دخانی در دنیا گزارش‌شده است که ۶۰ هزار مورد آن به کشور ایران مربوط است.

او گفت: همه‌گیری مصرف دخانیات یکی از مشکلات جهانی و همچنین کشور ما در عصر حاضر است.

 هفته ملی بدون دخانیات با شعار«دخانیات تهدیدی برای سلامتی و محیط‌زیست ما» از ۴ خرداد آغاز شده است و تا ۱۰ خرداد ادامه دارد.

برچسب ها: دخانیات ، سیگار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.