دبیر ستاد نانوتکنولوژی ایران گفت: کشورمان در حوزه فناوری نانو از نظر توسعه کمی و کیفی همچنان در رتبه چهارم دنیاست.

آقای سرکار در بازدید از شرکت تراکتورسازی تبریز گفت: ایران در نانوتکنولوژی بعداز کشور‌های چین، هند ، آمریکا و بالاتر از تمامی کشور‌های اروپایی ، ژاپن و کره جنوبی قرار دارد.

جغرافیای حضور تولیدات نانوتکنولوژی ایران در ۴۵ کشور از جمله کره جنوبی، استرالیا، آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه، مالزی، اندونزی و حتی آمریکای لاتین حکایت از توانمندی‌ها و توفیقات دانشمندان کشور در این عرصه دارد.

 ارزش و عواید ارزی حاصل از فناوری نانو برای کشور در حال حاضر سالانه افزون بر ۷۲ میلیون دلار است.

با پتانسیل‌های بسیاری که در کشور در این بخش وجود دارد هدف گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات نانو برای سال ۱۴۰۴ صورت گرفته است.

 ظرفیت‌های نانوتکنولوژی ایران هم اکنون در ۱۸ حوزه فن آوری صنعتی به کار گرفته شده و در نتیجه این تلاش‌ها بیش از یک هزار و ۱۲۰ نوع محصول تولیدی و تایید شده در بازار وجود دارد که توسط ۳۳۰ شرکت دانش بنیان فعال در بخش نانو تولید و به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

 آخرین اقتصاد استحصال شده از نانوتکنولوژی در کشور حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال بوده که امیدواریم با تجربه مجدد رشد ۱۰۰ درصدی ۸ سال گذشته این رقم به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

وی از تولید دارو‌های ضد سرطان به عنوان اصلی‌ترین دستاورد‌های حوزه نانو یاد کرد و گفت: در حال حاضر این دارو‌ها علاوه بر استفاده در بخش درمان کشور و قرار گرفتن با نازل‌ترین قیمت در اختیار هموطنان به عنوان دارو‌های گران قیمت با قیمت‌های قابل توجه به بازار‌های جهانی نیز ارائه می‌شود.

 از نانو در حوزه آب با بیش از ۱۰ تکنولوژی در شیرین سازی آب، تصفیه پسابها، حذف فلزات سنگین و ... استفاده می‌شود که کاربرد نانو در محیط زیست، نساجی، خودروسازی، هواپیماسازی و به ویژه کشاورزی را با افزایش بهره وری، جلوگیری از ضایعات و افزایش ماندگاری را می‌توان به این حجم گسترده از فعالیت‌ها اضافه کرد.

وی به فعالیت حدود ۴۰ هزار نفر متخصص در گرایش‌های مختلف عرصه نانو در کشور اشاره کرد و گفت: این افراد در واقع پی ریز حرکت نانوی کشور بوده و ایران را جزو غنی‌ترین کشور‌های دارای نیروی متخصص در دنیا قرار داده اند.

آقای وحیدزاده مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی هم گفت: دپارتمان نانوتکنولوژی در این شرکت با هدف دستیابی و تولید تکنولوژی‌های نوین تشکیل می‌شود.

 باتوجه به قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که در این بخش وجود دارد می‌توان با استفاده از نانوتکنولوژی تحولات بنیادین در عرصه تولید و صنعت بوجود آورد و محصولاتی باکیفیت در اختیار مصرف کنندگان قرار داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.