رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز مرغداری‌های استان با ارز ترجیحی خبر داد.

آقای فتحی در جلسه هماهنگی اجرای برنامه تولید قراردادی گوشت قرمز در منطقه شمال غرب و غرب کشور گفت: واحد‌های مرغداری که تا ۲۱ اردیبهشت ماه جوجه ریزی کرده باشند نهاده دولتی دریافت خواهند کرد.

وی از صدور دامدار کارت جدید با سقف اعتباری ۲ میلیارد ریال و نرخ سود ۱۰ درصد در حمایت از تامین نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: افزایش سقف اعتباری دامدار کارت از ۵۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان، کاهش نرخ سود این تسهیلات از ۱۱ به ۱۰ درصد، تسهیل شرایط اعتبارسنجی و اخذ تضامین و بسیج تمام شعب بانک کشاورزی در سراسر استان برای صدور دامدار کارت و پرداخت تسهیلات خرید نهاده‌های دامی در دستور کار است.

 در طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و برای حمایت از تولید کنندگان و رونق واحد‌های تولیدی دام و طیور، دولت طرحی را با هماهنگی بانک مرکزی به تصویب رسانده است که طی آن بانک کشاورزی بر اساس معرفی وزارت جهاد کشاورزی، تسهیلات یارانه دار خرید نهاده‌های دامی را به واحد‌های کوچک در قالب دامدار کارت با نرخ سود ۱۰ درصد و به واحد‌های متوسط و بزرگتر از طریق سامانه بازارگاه با نرخ سود ۱۲ و ۱۵ درصد پرداخت کند.

اعتبار در نظر گرفته شده از سوی بانک مرکزی در این طرح برای کل کشور بالغ بر ۲۰۰ هزارمیلیارد ریال است.

آقای اکبری شریف رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور هم از اجرای طرح تولید قراردادی گوشت قرمز در کشور خبر داد و گفت: اجرای این طرح با یک میلیون و ۲۵۰ هزار راس دام سبک و ۲۵۰ هزار راس دام سنگین برنامه ریزی شده و قرار است ۷۵ هزار تن گوشت قرمز در قالب قرارداد تولید شود.

بازار تولید گوشت قرمز و مرغ کشور طی پارسال بسیار پرتلاطم بود و گاه با کمبود و گاه با مازاد گوشت در بازار مواجه بودیم.

مردم کشور بیشتر ذائقه مصرف گوشت قرمز گوسفندی را داشته و متاسفانه تولید این نوع گوشت در کشور با مشکل انجام می‌گیرد چرا که شرایط پرورش دام سبک تابعی از وضعیت فیزیولوژیکی دام است و خروجی خوبی از پرورش دام سبک نداریم.

وی با بیان اینکه با وجود چنین موضوعی معمولاً تابع تقاضای گوشت گوسفندی در کشور، شیب نزولی ندارد گفت: بستر تولید کشاورزی در اختیار بخش خصوصی است که این وضعیت نیز تابعی از شرایط اقتصادی است و تولیدکنندگان به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار