مدیر کل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: تالاب های چهارمحال و بختیاری پناهگاه ۱۴۰ گونه پرنده مهاجر است.

شهرام احمدی گفت:  هرساله حدود ۲۰ هزار پرنده مهاجر تالاب بین المللی گندمان را برای لانه گزینی و تخم گذاری انتخاب می‌کنند.

تالاب گندمان در واقع به عنوان یکی از آبگیر‌های حوزه آبریز آق بلاغ شناخته می‌شود که با فاصله‌ای نه‌چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته است. به طوری که بخشی از خورجی تالاب چغاخور به این تالاب سرازیر می‌شود.

وسعت تالاب گندمان ۹۸۰ هکتار است و ارتفاع این تالاب از سطح آب ۲۲۱۹ متر است. منابع تامین کننده آب تالاب گندمان علاوه بر باران و برف، چشمه‌ها (چشمه‌های حاشیه تالاب، چون گل کوچک، گل بزرگ، مرادان و نصیرآباد) و رودخانه آقبلاغ است.

پرندگانی مثل لک لک، شکاریا، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، یلوه و سلیم هم در تالاب گندمان دیده می‌شوند. ماهی‌های تالاب هم شامل ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه دار و سیاه ماهی هستند.

بد نیست بدانید که تالاب گندمان در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری در ایران قرار دارد و البته این تالاب زیبا در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن هم ثبت شده است.


بیشتر بخوانید


پرندگان مهاجر از اروپا، سیبری و کشور‌های شمالی ایران به تالاب‌های چهارمحال و بختیاری مهاجرت می‌کنند؛  تالاب‌های بین المللی چغاخور و گندمان، سولقان، چال‌تر و چال خشک ظرفیت افزون بر ۱۴۰ هزار قطعه پرنده را دارند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.