سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: شهرداری آبادان بدون اطلاع نظام مهندسی، پروانه ساختمان متروپل را صادر کرده بود.

در پی ریزش ساختمان متروپل در آبادان، آقای حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به سوالات زیر پاسخ داد.

ساخت پروژه ساختمان متروپل در آبادان از چه زمانی آغاز شد و چطور پروانه ساخت دریافت کرده است؟

آقای شکیب: پروانه ساخت متروپل در تاریخ ۴ مرداد ۹۶ از سوی شهرداری منطقه یک شهرستان آبادان خارج از روال اصولی و بدون اطلاع سازمان نظام مهندسی ساختمان صادر شده؛ عملیات اجرایی احداث این ساختمان نیز، چند ماه پیش از صدور پروانه ساختمان آغاز شده بود!

نمایندگی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در آبادان، از زمانی که متوجه این موضوع شد، در قالب نامه ای به تاریخ ۱۷ اسفند ۹۵ به شهرداری آبادان اطلاع داده که صدور پروانه ساختمانی با تایید این نمایندگی صورت نگرفته و رونوشت این نامه را نیز به فرماندار و دادستان و شورای اسلامی آبادان ارائه داد.

ارائه این نامه به مسئولان چه تاثیری داشت؟

آقای شکیب: متاسفانه در آن دوره هیچ اقدامی از سوی نهاد‌های مجری صورت نگرفت و این بی‌اعتنایی‌ها ادامه یافت. مجدداً سازمان نظام مهندسی ساختمان در تاریخ ۱۶ خرداد سال ۹۶ از سوی دفتر نمایندگی نظام مهندسی در شهرستان آبادان، به نمایندگان این شهرستان در مجلس شورای اسلامی اطلاع داده شد که طراحی و نظارت برخی از ساختمان‌های در حال ساخت آبادان از جمله ساختمان متروپل در خیابان امیری، خارج از تایید و نظارت قانونی سازمان نظام مهندسی در حال انجام است، اما باز هم اعتنایی به انجام تخلفات صورت نگرفت.  

چه زمانی روال کاری قانونی و مدارک از سوی شهرداری تایید شد؟

آقای شکیب: در تاریخ ۴ مرداد سال ۹۶ شهرداری منطقه یک آبادان تحت نظارت یکی از شرکت‌های مهندسی مشاور در مسیر تایید نظارت  سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار گرفت و در سال ۹۹، سرپرست معاونت سرمایه مشارکت‌های اقتصادی شهرداری آبادان، مدارک ارسالی مالک به شهرداری را تایید کرد که پس از آن، طی نامه‌ای ادامه کار نیز از نظر آن معاونت بلامانع شد.


بیشتر بخوانید:


چه تعداد گزارش از سوی سازمان نظام مهندسی به مالک یا شهرداری برای مشکلات ساختمان متروپل ارسال شده است؟

آقای شکیب: با پیگیری موضوع رسیدگی به تخلفات متروپل از سوی دفتر نمایندگی نظام مهندسی ساختمان در آبادان، مالک این ساختمان ملزم به پذیرش نظارت سازمان نظام مهندسی شد؛ به طوری که در ۱۲ اسفند ۹۹ در قالب نامه‌ای نواقص سازه‌ای متروپل در ۱۳ مورد به شهرداری و مالک ابلاغ  شده تا اقدامات برای رفع مشکلات انجام شود.

این دفتر نمایندگی در تاریخ ۱۴ مهر ۱۴۰۰ هم مشکلات را به شهرداری منطقه ابلاغ کرد، اما متاسفانه مشکلات ادامه یافت و ۷ گزارش از سوی مهندسان در روزهای پنجم، ششم و هشتم تیر، همچنین ۱۴ آبان، ۶ دی پارسال و ۳۰ فروردین و ۶ اردیبهشت امسال به شهرداری منطقه در خصوص مواردی از جمله خیز بیش از حد چندین تیر اصلی ساختمان ابلاغ شد که متاسفانه از سوی مالک توجهی نشد که نهایتاً دستور توقف و مقاوم‌سازی و همچنین درخواست اصلاح  اشکالات سازه‌ای در قالب گزارش‌های رسمی داده شد.

چند طبقه اضافی در این ساختمان ساخته شده است؟

آقای شکیب: در هشدارهای مستند و مکتوب سازمان نظام مهندسی ساختمان، اعلام شده که متروپل خیز و ترک برداشته و سقف آن پیچیده شده بود. این ساختمان برای همان ۹ طبقه مجاز هم مشکل داشت، اما با این وجود، سه طبقه دیگر هم اضافی ساخته شد؛ یعنی ۱۲ طبقه به همراه زیرزمین و همکف ساخته شده است.

ساختمان متروپل آبادان، دوم خرداد به طور ناگهان فروریخت که تاکنون، پیکر ۱۶ نفر از کشته شدگان این حادثه، از زیر آوار‌های آن بیرون آورده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
سلام عزیزم صبح بخیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
شهرداری..فرمانداری نطام مهندسی..پیمانکار ..استاندار ..همگی دراین اتفاق مقصرن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
احتمالا خارجی بوده ساخته؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
اگر بدون گرفتن پروانه ساخته شده در این مدت که قد علم کرده مسئولین مرده بودند و یا اینه باید حتما ملت بفمند که هر کاری در کشور امکان پذیر است و هیچ کس هم قادر به ممانعت نیست وقتی دولت نتواند جلوی ساخت و ساز یک نفر رابگیرد بهتر است بساتش را جمع کند. این آنقدر برای یک کشور تحقیر آمیز است که نمی تواند و اقتدار برای انجام کارهای پیش پا افتاده را نداشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
شهرداری ها و دهیاری ها با توجه به امتیازی که در ماده 99 و 100 برایشان فراهم کرده ترجیح میدهند و حتی تشویق میکنند که صاحبان املاک بدون پروانه ساحت و حتی رعایت سقف تراکم ، ساخت و ساز بکنند تا جرایم به حسابشان واریز شود . اگر این مواد حذف شود خوبست و اگر هم نباید حذف شوند بهتر است جرایم به خزانه داریکل واریز شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
ایا من تو روستا که اغلب خونه هاش گلیه. میتونم بدون دریافت پروانه برای گوسفندانم یه آغل بسازم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
همه ارگانها حتی قوه قضاییه هم مقصر هست که حالا به دروغ گفته صاحب ملک بازداشت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
متاسفانه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در کشور به علت ساز و کار غلط و رانت و فساد درست اجرا نمی شود و جریمه جای تخریب و پایدارسازی را گرفته و اضافه ساخت های بی رویه و تغییر نقشه تحت عنوان نقشه اجرایی سبب وضع کنونی شده به عنوان یک ناظر ساختمان به وزارت کشور هشدار می دهم در صورت ادامه این روند شاهد متروپل های دیگری خواهیم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
پس تو و امثال تو در این مملکت چکار میکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
آقای سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اگر برج متروپل آبادان فرو نمیریخت باز هم این اراجیف را می گفتی چرا همان زمان جلوی کار را نگرفتی دروغگوی رانت خوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
حالا دیگه همه بی اطلاع بودن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۲۸ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
متاسفانه آبادانه دیگه ما پرسنل نیروگاه آبادان حدود ۱۰۰۰شکایت علیه پیمانکار و کارفرما تو اداره کار داریم که مدام اضاف میشوند ولی متاسفانه هیچکس به فریادمون نمیرسد.حتی بیمه درمانیمون هم هر مدت مشکل پیدا میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
در تهران، بیشتر سازنده ها با شهرداری ها، زد و بند می کنند و به شیوه های گوناگون از مردم و اقتصاد کشور کلاهبرداری می کنند. بکار بردن ابزار و مصالح ارزان و بی کیفیت به جای درجه یک و در آوردن دو پارکینگ در فضای یک پارکینگ، از شیوه های متداول آنهاست. در آخر براحتی پایان کار می گیرند و به قیمت های هنگفت می فروشند و به فساد و فاصله طبقاتی دامن می زنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
پس چرا تخریب نشد؟ رشوه داد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
باشه آقا هرچی شما میگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
شهرداری ها شدن محل فساد ناظر هم نیست، شاکی هم نیست،
United States of America
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
مالک رشوه داده و با لابی که با شهرداری داشته تونسته سه طبقه هم اضافه کنه حالا ببینین کجا فرار کرده که به دروغ میگن زیر آوار مونده کشته شده اگه من مسئولش بودم همشونو اعدام میکردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
بعیدم نیست یارو زنده باشه و از مملکت فرار کرده باشه چون اینقدر پولدار بوده که میتونسته پزشک قانونی رو هم بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
اگر یک بدبختی بخاد خونشو یک دست بکشه ک از همه سازمان ها میریزن سرش و خراب میکنن بعد این برج رو ازبس کوچیکه هیچکی ندیده ک بخاد جلو ساختشو بگیره ولی اگر مالکش یکی از مردم عادی بود ک هزار باره خونش خراب شده بود اصلا به سقف نمیرسید چ برسه به ده طبقه.. بعد اخر سرهم نمیشه ک شهرداری رو اعدام کرد..با چندسال زندان سروته اش هم میاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
همش دروغه....
آخرین اخبار