رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی استان کرمانشاه با بیان اینکه روزانه نزدیک به ۲۳۰ تن مرغ زنده روانه کشتارگاه‌های استان می‌شود، گفت : از این میزان، با کسر ۲۵ درصد ضایعات پرت در هر مرغ، نزدیک به ۱۸۳ تن لاشه مرغ در کرمانشاه تولید می‌شود.

کامران کشاورز میزان گوشت مرغ مصرفی استان کرمانشاه ۱۳۰ تن در روز اعلام کرد و گفت : این در حالی است که در استان ۱۸۳ تن لاشه گوشت مرغ تولید می‌شود و مابقی به سایر استان‌ها صادر می‌گردد.

به گفته رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی استان کرمانشاه نزدیک به ۶۰۰ مرغداری صنعتی گوشتی در استان فعالیت می‌کند، در ماه به طور میانگین نزدیک به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های استان صورت می‌گیرد.

در حال حاضر در استان کرمانشاه از نظر تولید گوشت مرغ هیچ مشکلی نداریم، اما ممکن است در ماه‌های آینده در اثر آزاد سازی ارز ناشی از نهاده‌های دامی، میزان جوجه ریزی مرغداری‌ها به دلیل کاهش مصرف کم شود.

سویا و ذرت ۲ خوارک اصلی و مهم مرغداری‌های گوشتی است ۹۰ درصد سویا و ۸۰ درصد ذرت مورد نیاز مرغداری‌ها از خارج از کشور تامین می‌شود، به همین دلیل با آزادسازی ارز این ۲ نهاده (برداشته شدن یارانه دولت از این ۲ کالا) هزینه تمام شده تولید گوشت مرغ برای مرغداری‌ها بسیار بالا می‌رود.

 این ۲ نهاده به خاطر نوع پروتئینی که در سویا و همچنین خاصیتی که ذرت در پروار مرغ‌های گوشتی دارد، ۸۷ درصد خوراک مورد نیاز مرغداری‌ها را تشکیل می‌دهد و هیچ نهاده دامی جایگزین دیگر که بتواند از نظر زمان هر دوره پرورش مرغ بین ۴۰ تا ۵۰ روز صرفه اقتصادی داشته باشد وجود ندارد.

سویا گیاهی است که در آب و هوایی با شاخص کربن پنج پرورش می‌یابد در حالی که شاخص هوای کشور ما کربن ۲ است و برای تولیدات محصولاتی مانند گیاه گندم خوب است و سویای هم که در شمال کشور تولید می‌شود از نظر بافت پروتئین نسبت به مشابه خارجی از کیفیت چندانی برخوردار نیست، به همین خاطر نیاز به واردات آن است.

کشت ذرت ۸۰ درصد آن وارداتی است تولید این محصول به آب زیاد نیاز دارد و با توجه به آب و هوای نیمه خشک و بیابانی کشور ما به صرفه نیست .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.