وزیر خارجه فنلاند از اعزام تیم‌های سوئد و فنلاند به ترکیه برای رایزنی درباره پیوستن به ائتلاف ناتو خبر داد.

«پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند، اعلام کرد تیم‌هایی از فنلاند و سوئد فردا (چهارشنبه) به آنکارا خواهند رفت تا تلاش کنند مخالفت ترکیه با درخواست این دو کشور برای عضویت در ائتلاف ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) را حل کنند.

به نقل از رویترز، هاویستو در جریان میزگردی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: «ما درک می‌کنیم که ترکیه برخی از نگرانی‌های امنیتی خود را در قبال تروریسم دارد. ما فکر می‌کنیم که این مسائل قابل حل است. ممکن است برخی مسائل نیز وجود داشته باشد که مستقیم به فنلاند و سوئد مربوط نمی‌شود، بلکه بیشتر به سایر اعضای ناتو مربوط است.»

پیش از این «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، در تماسی تلفنی با «سائولی نینیستو» همتای فنلاندی خود، نسبت به عضویت این کشور و سوئد در ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) واکنش نشان داد و با بیان انتقاد خود از گروه‌های تروریستی و پذیرفته شدن فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو، گفت: «نادیده گرفتن سازمان‌های تروریستی که تهدیدی برای یکی از اعضای ناتو هستند، در روح این ائتلاف نیست.»

در همان زمان رجب طیب اردوغان هم به دبیرکل ناتو اعلام کرد تا زمانی‌که سوئد و فنلاند در زمینه تروریسم همکاری نکنند، آنکارا با عضویت این دو کشور در ناتو موافقت نخواهد کرد.

سوئد و فنلاند در ابتدای حمله نظامی روسیه به اوکراین موضع بی‌طرفانه‌ای داشتند، اما به تازگی گفتند قصد پیوستن به ناتو را دارند، این دو کشور چهارشنبه هفته گذشته درخواست خود را برای پیوستن به ناتو به شکل رسمی به مقام‌های مربوطه تحویل دادند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار