آقای اسعدی از در دست اقدام بودن اجرای ۴۱۶ میلیارد تومان پروژه و ثبت درخواست اجرای بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در بندر خرمشهر خبر داد.

نور اله اسعدی مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: پروژه‌هایی به مبلغ ۴۱۶ میلیارد تومان در قالب ۱۰ پروژه در دست اجرا است که سه پروژه تعمیرات و بهسازی آسفالت محور اصلی بندر، تعمیر و بهسازی مهمانسرا بندر و لوازم و تجهیزات بندری در حال انجام است و مهم‌ترین پروژه که ارتقای اطفای حریق است بااعتبار ۴۰ میلیارد تومان نیز تلاش می‌شود تا هفته دولت به بهره‌برداری برسد.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر به تعریض پل دوربند و دورقی با ۱۱ میلیارد و ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی، بهره‌برداری از ساختمان رفاهی، تعمیرات در‌ها با ۲۰ میلیارد تومان، احداث ساختمان چندمنظوره رفاهی با ۶۱ میلیارد تومان، انجام تعمیرات اساسی در دیوار‌های بتنی با ۵۰ میلیارد تومان اعتبار تعمیرات پایانه مسافری و مقابله آلودگی با ۲۶ میلیارد تومان و ساختمان مرجع دریایی با ۹۰ میلیارد تومان اعتبار به‌عنوان دیگر پروژه‌ها اشاره و تاریخ بهره‌برداری از آن‌ها را نیز هفته دولت اعلام کرد.
او تعریف طرح‌های مطالعاتی برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در بندر خرمشهر به ارزش ۱۷ میلیارد تومان نیز خبر داد و گفت: پروژه‌های دیگری هم در قالب افزایش ظرفیت و با توجه به نیاز روز و حمل‌ونقل دریایی در دست مطالعه است که از این میان می‌توان به ایجاد اسکله رورو برای شناور رورو، احداث ساختمان کتابخانه و آموزش اشاره کرد که این بنا در محدوده بندر واقع است، اما در ساختمان و کتابخانه به سمت محدوده شهری باز می‌شود می‌تواند رفرنس کتاب‌های تخصصی بندری برای کتاب‌های عمومی هم باشد و علاوه بر این مطالعاتی نیز در بحث انرژی و ایمنی هم در حال انجام است.
اسعدی در ادامه بابیان اینکه احیای زیرساخت‌های تخریب‌شده بندر خرمشهر پس از جنگ تحمیلی صورت گرفته است استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران را به‌عنوان عامل توسعه و افزایش ظرفیت بندری دانست و از بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بندر خرمشهر خبر داد.
او گفت: علاوه بر ۲۷۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای احداث پایانه کانتینری در مدت اخیر ۱۳۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف در حال انجام است که بخشی تجهیزات نصب‌شده و بخشی در حال ورود هستم.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر به تشریح جزئیات پروژه‌های وابسته به بخش خصوصی در این بندر پرداخت و احداث واحد پتروشیمی با ۲۶ میلیارد تومان که موفق به اخذ مجوز‌های قانونی شده و احداث مینی پالایشگاه با ۱۲۰ میلیون تومان سرمایه از سوی بخش خصوصی به‌عنوان مهم‌ترین پروژه‌ها حوزه سرمایه‌گذاری یادکرد.
او گفت: احداث مینی پالایشگاه اقدامی مهم در سطح بنادر کشور است که برخی مجوز‌ها آن گرفته‌شده، اما هنوز قراردادی منعقد نشده است، اما قرارداد احداث پتروشیمی امضاشده و ۳۰ درصد تجهیزات آماده و قرار است از ضایعاتی مثل بطری‌های یک‌بارمصرف و گرانول تولید کند که این واحد صنعتی با استاندار‌های سبز همراه است و ظرفیت صادرات ۲ هزار تن به کشور‌های هدف را دارد.
بنا به گفته اسعدی از چهار پروژه اجراشده در بندر خرمشهر ۲۱۰ نفر مشغول به کار هستند و ۴۰۰ نفر نیز در پروژه‌های آینده مشغول به کار خواهند شد و می‌توان ادعا کرد که با اقدامات انجام‌شده و افزایش ظرفیت کانتینری و کارکرد‌ها ظرفیت اسمی بندر خرمشهر به ۱۱ میلیون تن کالا در سال افزایش‌یافته است.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در ادامه از عمق کم آبراهه اروند به‌عنوان مانعی برای تردد کشتی‌هایی با تناژ بالا و از اقدامات انجام‌شده برای خارج‌سازی مغروقه‌ها یادکرد و گفت: برای برگرداندن ظرفیت آبراهه ۱۸۶ فروند مغروقه را از اروند و رودخانه کارون خارج‌سازی شده که از ۲۳ مغروقه باقی‌مانده هشت فروند در بخش ایران است که طبق آخرین قرارداد خارج‌سازی ۶ فروند مقرر شد.
بنا به گفته مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در این قرارداد که با قرارگاه خاتم ۱۰۵ میلیارد تومان برای خارج‌سازی ۶ فروند منعقد شد پنج مغروقه در اروندرود بوده و طبق قرارداد تنها ۲ مغروقه هنوز باقی‌مانده است و خارج‌سازی بقیه مغروقه‌ها نیز در دستور کار قرار دارد و با برگزاری مناقصه و انعقاد قرارداد خارج‌سازی آن‌ها هم انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.