سالروز ۴۰ سالگی آزادسازی خرمشهر یادآور مقاومت و ایستادگی ملت ایران مقابل دنیای غرب است.

مدیر کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در خوزستان با بیان اینکه استان ما از جایگاه راهبردی برخوردار بود و منطقه‌ای مهم محسوب می‌شد، گفت: پس از اتفاق‌های زمان انقلاب، معادلات عجیبی رقم خورد و آمریکا به دست امام خمینی (ره) از کشور اخراج شد.

سردار پاسدار میرعبدالرضا حاجتی می گوید: پس از این اتفاق ها، آمریکا به دنبال جایگزین برای خود در منطقه بود، به همین دلیل عراق را وادار کرد به ایران حمله کند.

به گفته او در شرایطی که صدام حسین از حمایت‌های آمریکا به خود مغرور شده بود، به فرماندهان قدرتمند خود از جمله عدنان خیراله، ماهر عبدالرشید و عبدالجبار شنشل دستور حمله به خوزستان داد، زیرا همه شرایط برای سقوط این استان که نبض ایران است، فراهم بود.

سردار حاجتی گفت: خرمشهر با فاصله‌ای ۲۵ کیلومتری بندر بصره را از پای درآورده بود با حمایتی که آمریکا از صدام می‌کرد، با همه قوا جنگ را آغاز کرد و در کمال ناباوری در ۴ آبان ماه سال ۱۳۵۹ و پس از ۳۴ روز جنگ با نیرو‌های بعث عراق، خرمشهر سقوط کرد.

این مقام مسئول گفت: صدام حسین با این تصور که ۳ ساعته خرمشهر و ۳ روزه خوزستان را تصرف و یک هفته‌ای جمهوری اسلامی را ساقط خواهد کرد، اما عملیاتی با عنوان الی بیت المقدس با رمز یا علی ابن ابیطالب (ع) و در ۴ مرحله آغاز شد.

بازپس گیری خرمشهر در ۲۵ روز

مدیر کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در خوزستان می گوید: صدام روزی بر در و دیوار‌های خرمشهر نوشته بود "آمده ایم که بمانیم"، ولی در ۲۵ روز و با فدارکاری‌ها و رشادت‌های رزمندگان اسلام، آزاد شد و استرس این اتفاق مبارک، سراسر دنیای غرب را گرفت.

سردار حاجتی گفت: هدف رژیم بعث عراق جدا کردن خوزستان از ایران بود، اما با شکست مواجه شدند، زیرا نه تنها نتوانستند خرمشهر را برای خود حفظ کنند، بلکه در تصرف این استان ناکام ماندند و در این شرایط به دنبال راهی برای حفظ صدام بودند.

ا‌و می‌گوید: جان فشانی‌های برون ها، نورانی ها، موسوی ها، مرادی ها، بهنام محمدی ها، محمد جهان آرا، رزمندگان نیروی دریایی ارتش، مقاومت مردم و... توانستیم ایران را حفظ کنیم و با خون‌هایی که ریخته شد، معادلات دشمن بهم ریخت و چهارمین مرحله تصرف خرمشهر، ناکام ماند.

به گفته سردار حاجتی اگر امروز برای سالروز آزادسازی خرمشهر که ۴۰ سال قبل اتفاق افتاد، جشن می‌گیریم، برای این است که فراموش نکنیم با دستان خالی مقابل دنیای غرب ایستادیم و این شهر مرزی را از چنگال دشمنان بیرون کشیدیم.

مرز‌های کشور امن‌تر از دیروز

او گفت: امروز با تلاش نیرو‌های مسلح و مرزبانی، شاهد امنیت مرز‌ها بیش از دیروز هستیم و در حال حاضر در اوج قدرت نظامی به سر می‌بریم، بطوریکه اگر دشمن یک ضربه به ما بزند، ۱۰ برابر تلافی می‌شود.

مدیر کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در خوزستان گفت: اما وقتی این شهر آزاد شد، دنیای غرب شگفت زده شد که با دستان خالی و کمترین امکانات و تجهیزات، بزرگ‌ترین ابرقدرت دنیا شکست خورد، زیرا همع ملت ایران به خوزستان آمدند تا خرمشهر را پس از ۵۷۰ روز دوباره به نقشه کشور بازگردانند.

اوبا گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمد جهان آرا گفت: او با اشک از خرمشهر عقب نشینی کرد، اما به پس گرفتن این شهر امیدوار بود و تاکید می‌کرد که آن آزاد و نیرو‌های دشمن را بیرون می‌کنیم.

به گفته این سردار در آن روز‌های سخت، ولی غرورآفرین، بزرگ مردانی، چون شهید صیاد شیرازی، محسن رضایی، احمد کاظمی و ... دست به دست هم دادند و دشمن را از خاک ایران بیرون کردند.

حاجتی می‌گوید: ملت عراق با مردم ایران مشکلی نداشتند و حزب بعث با تحریک‌های قدرت‌های غاصب جهان که تلاش می‌کنند میان کشور‌ها جنگ به وجود بیاورند، با ایران وارد جنگ شد، اما امروز کشور امن است و روابطی دوستانه با عراق داریم.

حمله به خوزستان از ۳ محور

او به حمله دشمن بعثی از ۳ محور شامل؛ شمال، مرکز و جنوب خوزستان با ۳ لشکر به قصد تصرف این استان اشاره و اضافه کرد:، ولی فداکاری‌های مردم و رزمندگان اجازه نداد رویا‌های دشمن محقق شوند و به معنای واقعی کاری کردند کارستان و امروز و پس از گذشت ۴۰ سال همچنان زبانزد خاص و عام در دنیا هستند و از این اتفاق شیرین به خود می‌بالیم.

این مقام مسئول برنو، چاقو، کُلتُف مُلتُف، چوب و... را تنها وسایل دفاعی مردم مقابل ارتش قادسیه و با همه تجهیزات جنگی وارد آبادان شده بود، عنوان کرد و افزود: اگر پشتیبانی‌های آمریکا نبود، صدام هیچگاه سال ۶۱ را تجربه نمی‌کرد، زیرا بعد از آزادسازی خرمشهر جنگ تمام شده بود، ولی وقتی مقاومت ما را دیدند، ادامه دادند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار