متوقف کردن ثبت سفارش تلفن‌های همراه با نشان تجاری آیفون از نیمه شهریور امسال اتفاق خواهد افتاد.

در بازدید میدانی از مراکز فروش تلفن همراه، قیمت تلفن همراه با نشان تجاری آیفون و میزان مراجعه برای خرید آن را در دو روز گذشته بررسی کرده ایم. بعضی از فروشندگان تلفن همراه بر این باور بودند که آیفون مشتریان خاص خود را دارد و با افزایش یا کاهش قیمت، تغییری در تقاضا برای خرید آن به وجود نمی‌آید، اما تعدادی دیگر از این فروشندگان، از افزایش ناچیز مراجعه کنندگان برای خرید تلفن همراه آیفون بعد از انتشار خبر ممنوعیت واردات این کالا خبر دادند.

همچنین خبر ممنوعیت واردات آیفون، باعث افزایش ۱۰ میلیون تومانی قیمت آیفون ۱۳ پرومکس شده است، اما تعدادی از کسبه، این افزایش قیمت را کاذب می‌دانند و می‌گویند، بعد از تبیین موضوع ممنوعیت واردات، قیمت آیفون به ثبات می‌رسد.

خریداران و فروشندگان، منتظر ایجاد ثبات در قیمت آیفون هستند

در این بررسی میدانی بازار تلفن همراه، خبری از ازدحام جمعیت برای خرید آیفون یا کمبود این نشان تجاری نبود، اما فروشنده‌ها قیمت‌های متفاوتی برای یک مدل مشخص می‌دادند و هر مغازه نسبت به مغازه دیگر، تفاوت قیمت داشت. تعدادی از فروشندگان، قیمت آیفون ۱۳ پرومکس را تا ۶۳ میلیون تومان هم اعلام می‌کردند.

دوگانگی در بازار تلفن همراه برای فروشنده و خریدار وجود دارد، چون نمی‌دانند قرار است قیمت بالاتر رود یا پایین بیاید؛ به گفته کسبه مراجعه به مراکز فروش تلفن همراه افزایش یافته، اما خرید آیفون افزایشی نبوده و به نظر می‌رسد که خریداران، منتظر ایجاد ثبات در قیمت‌ها هستند.

بررسی بازار نشان می‌دهد آیفون ۱۲، حدود ۳۸ میلیون تومان، آیفون ۱۳ معمولی حدود ۴۲ میلیون تومان و دست دوم آن، حدود ۳۸ میلیون تومان قیمت دارد و قیمت آیفون ۱۱، حدود ۲۷ میلیون تومان است.

تاثیر افزایش قیمت حاصل از خبر ممنوعیت واردات، روی آیفون ۱۳ بیشتر از مدل‌های دیگر است که فروشنده‌ها دلیل آن را جدید بودن این مدل از تلفن همراه می‌دانند؛ در پلتفرم‌های دیجیتال و فروشگاه‌های اینترنتی هم، قیمت آیفون ۱۳ پرومکس، حدود ۵۵  میلیون تومان اعلام شده است.


بیشتر بخوانید:


واردات تلفن همراه بدون محدودیت ادامه دارد

به گفته آقای عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش گوشی تلفن همراه برای تمامی نشان‌های تجاری هیچ محدودیتی ندارد و در طی روز‌های  آینده، ثبت سفارش آیفون نیز از سرگرفته می‌شود. همچنین سازمان توسعه تجارت هیچ ابلاغیه و مقرراتی مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش واردات تلفن همراه با نشان تجاری‌ خاص به بانک مرکزی و گمرک ابلاغ نکرده است.

او می‌گوید: تنها در دو ماه ابتدایی امسال، بیش از ۶ میلیارد دلار ثبت سفارش واردات تلفن همراه صورت گرفته که از نظر ارزش دلاری، سهم بالایی در ثبت سفارش‌ها دارد. در هفته‌های گذشته و بعد از توقف موقت واردات گوشی‌های آیفون، بازار تلفن همراه تهران شاهد افزایش نرخ در گوشی‌های دارای نشان تجاری اپل بود.

آقای روح اله لطیفی سخنگوی گمرک ایران هم می‌گوید: هیچ ابلاغیه‌ای از وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت واردات یا تغییر گروه کالایی گوشی‌های آیفون به گمرک اعلام نشده و واردات این کالا به صورت تجاری و مسافری ادامه دارد. گمرک طبق روال گذشته عمل خواهد کرد و گوشی‌های آیفون وارد شده که دارای ثبت سفارش بوده، تامین ارز شده و مجوز‌های لازم را دارند، ترخیص خواهند شد.

ثبت سفارش آیفون از شهریور متوقف می‌شود

آقای ابراهیم درستی نایب رئیس اول اتاق اصناف ایران گفت: در مورد متوقف کردن ثبت سفارش آیفون قبلا اعلام کرده بودیم که نیمه شهریور امسال این اتفاق خواهد افتاد، اما درباره خبر ممنوعیت وارداتی که طی روزهای اخیر منتشر شد، باید کارشناسی بیشتری صورت می‌گرفت. 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی می‌گوید، در تهران بیش از ۵ هزار واحد صنفی، فروشنده و ۲ هزار واحد دیگر، مشغول تعمیرات نشان تجاری آیفون هستند و به همین علت، قرار بر این بود که مسئولان در اجرایی شدن موضوع ممنوعیت واردات این مدل تلفن همراه، نظر اتحادیه را بیشتر بررسی کنند.

به گفته او، هدف این است که قیمت گوشی آیفون در بازار متعادل باشد، اما مواردی مثل محدود شدن در ثبت سفارش و افزایش نرخ ارز، سبب گران شدن این کالا می‌شود؛ از طرف دیگر، با این محدودیت، ورود گوشی از طریق مسافری به کشور افزایش می‌یابد. گوشی‌هایی که قبل از متوقف شدن ثبت شده باشند، در فروش آن‌ها مشکلی نیست و رجیستری انجام می‌شود.

ثبت سفارش واردات آیفون به میزان دو برابر کل نیاز پارسال کشور طی دو ماه ابتدایی امسال

آقای علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت هم دیروز درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی کالا‌ها گفت: قرار نیست ارز یارانه‌دار برای واردات کالا‌های لوکس و مصرفی مانند گوشی تلفن همراه آیفون اختصاص یابد. همچنین خریداران، آیفون را با قیمت ارز نیمایی خرید نمی‌کنند که به آن ارز نیمایی اختصاص دهیم. واردکنندگان آیفون از جیب صادرکننده، ارز نیمایی می‌گرفتند و با قیمت روز، دلار آیفون را حساب می‌کردند که دولت شدیداً مخالف است.

او گفت: برخی لایه‌های مدیریتی دنبال تخصیص ارز نیمایی برای واردات آیفون هستند و فضاسازی رسانه‌ای درباره ممنوعیت واردات آیفون را هم افرادی انجام می‌دهند که دنبال سود بیشتر هستند و قصد دارند با این فضاسازی، قیمت را بیشتر کنند.

به گفته معاون وزیر صمت، از دو ماه ابتدایی امسال، بیش از دو برابر کل نیاز پارسال ثبت سفارش برای واردات گوشی آیفون انجام گرفته است؛ به اندازه کافی از این نوع محصول وارد خواهد شد و مردم در خرید آیفون عجله نداشته باشند، زیرا صف فروش آیفون بیشتر از تقاضای خرید آن خواهد شد.

طبق ماده ۴ قانون مقررات صادرات و واردات، تمام بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به صدور و ورود کالا، منحصراً از طریق وزارت صمت به سازمان‌های اجرایی اعلام می‌شود و همزمان باید به اطلاع عموم برسد؛ بنابراین هر زمان که ابلاغی صورت گیرد، گمرک نیز باید بر اساس همان اقدام کند.

گزارش از زهره رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۳:۴۲ ۰۶ خرداد ۱۴۰۱
چرا عاقل کند کاری که باز ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۶ خرداد ۱۴۰۱
چرا نظراتو پخش نمیکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۶ خرداد ۱۴۰۱
بابا چی از جونمون میخواین
چرااا دارین با ممنوعیت واردات آیفون بیکاری بوجود میارین
چرا ما جوونا همیشه باید کتکه تصمیمات غلط شماهارو بخوریم
من الان یه فروشندم که اکثرا فروشمون آیفونه اگه واردات ممنوع شه مغازمون تعطیل میشه و ما هم بیکار
چراااا همیشه به جای حل مشکلات بیشتر دارین به مشکلاتمون اضافه میکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۶ خرداد ۱۴۰۱
چرا ایرانی نباید کالای خوب استفاده کند؟ بعداز اون خودروهای بونجل که که مردم رو مجبور کردین بخرن ، حالا مافیا دست رو تلفن گذاشته ؟ لیاقت ما ایرانی‌ها بیشتر از پراید سوار شدنه . تو را خدا بسه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۶ خرداد ۱۴۰۱
شما مسئوولین ک همتون دارین ما مردم عادی نمیتونیم بخریم بدرک توقیف شه مگ تحریم نبودین ایی گوشی امریکایی از کجا اوردین ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۰۷ ۰۶ خرداد ۱۴۰۱
تو تمام سریال های ایرانی از آیفن استفاده می کنید
حالا که برای مردم شد حرام؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
فساد و سو استفاده از ملت در همه جا هست، از بورس بگیر تا....بایک رانت وخبر فقط اون کله گنده ها سود میکنند و ملت ضرر ،متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
خب این چه حرف بیخود و بی ربطی هستش؟
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر آمریکا
۲۲:۰۵ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
به جای این همه هزینه خوب همین جی ال ایکس کمکش میکردیم هم اشتغال زایی بود هم ارز خارج نمی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
مشکل مملکت حل شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
آره بدون محدودیت ادامه داره هر کی میخواهد سود کنه بیاید در خط منافع آمریکا گوشی آنها را بخرد و با قیمت بالا در بازار بفروشد و خیالی هم نیست که ۱۱۵ هزارتن نبت خام ما را هم مصادره کردند ، مهم پوله که تصویب کنندگان قانون استفاده اش را خواهند برد چون همان مپقع هم که کالای آمریکایی قرار بود وارد نشود شرکتهای وابسته به صندوق بازنشستکی مجوز واردات گرفتند که هزینه های صندوق را جبران کنند یعنی امضای طلایی ، کلا همه دعوا ها سر لحاف ملا نصرالدین لست که یک جوری دزدیده شود
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
مثل این می مونه شما تنها نفری باشی که نری یک رستوران درجه یک و بگی من نمیام رستورانت تا بهت ضربه بزنم. عزیز من اون رستوران براش مهم نیست تو بری یا نری و باید واسه تو مهم باشه که فلان جا هم رفتی و غذا خوردی. راستی از گوشی های تولید داخل که راحت توی جیب جا میشدن چه خبر؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
احسنت عالی
چین و روسیه هم دارند این گوشی های آمریکایی رو میریزن دور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
میگن شرکت اپل داره ورشکست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
به چه درد میخوره گوشی های گران قیمت ایفون؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۵۲ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
عالیییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
مردم رو به ذلت کشاندید . مردم و جوانها رو از همه چی محروم کردید . چه خبرتونه با این همه ارز میخواد چکار کنید . مردم حق انتخاب دارن شما دولتها تا کی میخواهید اجناس بی کیفیت رو به مردم تحمیل کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
یه کار درست باشه همینه دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
با این که نمی تونم آیفون بخرم ولی می ترسم این محدودیت ها به تدریج به بقیه برند ها از جمله سامسونگ و شیائومی هم برسه و این ها رو به اصطلاح خوشون کلای لوکس حساب کنند. پس به همین دلیل با طرح مخالف هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
فقط آقازاده ها و نور چشمان می توانند ثبت سفارش و وارد کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
مدتی بود که به صورت چمدونی آیفون میاوردم ولی کسی خریدار نبود
ولی الان به شدت مشتری هام زیاد شده ممنون که باعث شدید کارم رونق بگیره :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
خوب این مسخره بازی ها چیه؟
برای این مدل کالاها، اگر قراره ممنوع کنن، تصمیم لحظه ای بگیرن و از فردا اعمال کنن.
اینجوری فقط برای آقازاده ها خوبه که بگیرن و انبار کنن که بعد با قیمت های بالا به مردم بفروشن
فقط فساد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
با ممنوعیت ورود کالا هیچ چیز درست نمیشه که بدتر هم میشه
باید با ارز آزاد گمرک ورودی این نوع گوشی که میگویید لوکس هست محاسبه شده و دریافت شود و ارزنیمایی به آن داده نشود اما نباید ممنوعیتی در کار باشد زیرا که باعث افزایش قیمت موبایل های پایین رده در بازار خواهد شد که اعتراضات زیادی در آینده به همراه خواهد داشت مثلا وقتی بالاترین تلفن بازار بشه 60 میلیون افراد کمتری آن را خریداری میکنند و فشار به موبایل های با قیمت پایینتر از نظر تقاضا وارد میشود که خود باعث گرانی آنها و کمیاب شدنشان خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
شماهم ال جی ندید امریکا تا نابود بشه خودتونو کمتر مسخره عالم کنید نصف ملت نمیخاند مسخره عالم باشند برعکس نصف بقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
چرا برای این کالای لوکس غیر ضروری باید سه ماه دیگه هم ارز مملکت خرج بشه ؟
ا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
خدا با اون عظمت به انسان حق انتخاب و اختیار داده ولی تو دولت ایران این انتخاب و اختیار رو هم از ملت گرفتند بعد از دین و خدا حرف میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
والا ما زورمون به گوشی ۵ ملیونی بیشتر میرسه چه برسه ایفون ۶۰ ملیونی خخخخخ .‌‌خیلی خنده داره این گوشی ها مال همون ۴ درصدی هاست واس اونا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
d
۱۰:۰۳ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
هرچند سازنده اصای ایفون امریکاست ولی فعلا چین سازنده ان هست با توجه به کیفیت بالا ان این حرکت غیر منطقیه و به ضرر کشور است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
آغا شماها حقی ندارین بخاین یه چیز رو از مردم بگیرین باید مردم خودشون بگن میخایم یا نمیخایم نه شماها کسی که ماخی ۳۰ تومن حقوقشه تا با کسی ۶ تمن حقوقشه تو خرید گوشی هم تفاوت دارن هرکسی با توجه به بودجه ای داره خرید میکنه الحمدالله اینا هم با ارز دولتی وارد نمیشن که میخاین ممنوعش کنین کم سود روش ندارین تو گمرک بزارین بدست مردم برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
ادمهای دورو از یه طرف میگین امریکا شیطانه و دشمنی میکنین از طرفی محصولاتش رو به بالاترین قیمت میخرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
سلام
چیکار می کنید با مردم؟؟؟
۶ میلیارد دلار تا الان برای خرید گوشی ثبت سفارش کردین؟؟
حالا آخرین سالی که خودرو وارد شد حدود ۱ میلیارد دلار براب ۴۰ هزار خودرو بود؟
چطور ارز برای گوشی دارین ولی برای خودرو که جان مردم در خطر هست ندارین!؟؟
با این پولی که برای واردات گوشی تا الان امسال تخصیص یافته می شه ۲۴۰ هزار خودرو ۲۵ هزاردلار شیک وارد کرد!!
۲۴۰ هزار خودروی با کیفیت!! جان انسان ها!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
اینکار واردات ایفون رو متوقف نخواهد کرد. فقط باعث میشه رو به قاچاق بیارن عوارضش بیشتره
آخرین اخبار