سرپرست اداره‌کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: پارسال، هزار و ۲۷۴ نفر از خدمات مشاوره ژنتیک بهزیستی بهره‌مند شده‌اند.

آقای نصیری گفت: سامانه ملی ۱۴۸۰ با عنوان صدای مشاور برای خدمت‌رسانی به آحاد جامعه در نظر گرفته شده است و افراد می‌توانند طی تماس با این سامانه از مشاوره تخصصی در زمینه تحصیلی، تربیتی، خانوادگی و... بهره‌مند شوند همچنین ۶۴ مرکز مشاوره در چهارمحال و بختیاری فعال است و افراد می‌توانند در زمینه‌های مختلف در این مراکز خدمات مشاوره‌ای دریافت کنند.

در طرح غربالگری شنوایی کودکان سامانه‌ای طراحی شده که تمامی خانواده‌ها می‌توانند با ورود به این سامانه و تکمیل کردن پرسشنامه موجود از سطح شنوایی کودک خود اطلاع حاصل کنند و با پرینت این پاسخنامه به مراکز درمانی مراجعه و پیش از پنج سالگی فرزند خود مشکلات شنوایی او را درمان کنند.


بیشتر بخوانید


در سامانه تصمیم از روانشناسان با مدارک عالی و تجربه بالا استفاده و تلاش می‌شود از کلیه زوجینی که با اختلاف مواجه می‌شوند پیش از اقدام برای طلاق یک فرصت ۴۵ روزه تا سه ماهه اخذ و خدمات مشاوره‌ای در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰ درصد از زوجینی که به اختلاف برخورد کرده و تصمیم به طلاق داشتند به سازش رسیدند و درنتیجه شاهد کاهش آمار طلاق در چهارمحال و بختیاری هستیم.

در کمیته پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری تنبلی چشم کودکان به خوبی پوشش داده شد و ۳۴ هزار و ۷۹۷ کودک با همکاری دستگاه‌های مختلف مانند آموزش و پرورش و علوم پزشکی تنبلی چشم بررسی شد همچنین طرح غربالگری شنوایی نوزادان در دستور کار قرار گرفت و تلاش شد مشکلات شنوایی آن‌ها در همان روز‌های ابتدایی تولد شناسایی شوند چراکه درمان این مشکلات در روز‌های ابتدایی در سنین پایین از اهمیت بالایی برخوردار است.

طرح غربالگری تنبلی چشم ویژه تمامی کودکان متولد ۹۵ تا ۹۸ در سال ۱۴۰۱ اجرا می‌شود و به والدین توصیه می‌شود از این طرح برای اطمینان از سلامت چشم فرزندان خود استفاده کنند.

در مشاوره ژنتیک تمامی افرادی که قصد ازدواج دارند حتی درصورتی که نسبت فامیلی و یا سابقه مشکل ژنتیکی نیز نداشته باشند مورد مشاوره قرار می‌گیرند که این مشاورات دارای هزینه بسیار کمی هستند و پس از آن درصورت نیاز و براساس نظر مشاور زوجین برای انجام آزمایشات اقدام می‌کنند این آزمایش‌ها نیز برای مددجویان بهزیستی به صورت رایگان انجام می‌شود همچنین برای افرادی که مشکل اقتصادی دارند تخفیفاتی در نظر گرفته می‌شود.

شش مرکز غربالگری ژنتیک در شهرستان‌های شهرکرد، فارسان و بروجن وجود دارد همچنین دو شهرستان کوهرنگ و لردگان که آمار معلولیت بالایی دارند درخواست راه‌اندازی مرکز مشاوره ژنتیک داشتند که مشاوران برای گذراندن دوره‌های تخصصی به تهران معرفی شده و امسال این موضوع تحقق پیدا می‌کند.

در سال ۱۴۰۰ در اجرای طرح مانا که ویژه نوجوانان ۱۱ تا ۱۵ ساله است ۶۸۰ نفر در قالب ۲۱ گروه شرکت داشتند در این طرح سعی می‌شود نوجوانان در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش داده شوند و مهارت‌های نه گفتن، کنترل خشم، تاب‌آوری، حل مشکلات، دوست‌یابی و... در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

طرح رصد آسیب‌های اجتماعی نیز حدود چهار سال در حال اجرا است و در طی آن ۱۰۴۰ پرسنامه تهیه و از سوی پرسشگران در تمامی مراکز شهرستان اطلاعاتی جمع‌آوری شد همچنین سعی شد افراد مورد پرسش به صورت تصادفی و تمامی مناطق شهرستان‌ها انتخاب شوند، طی این طرح چهار آسیب اصلی موجود در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده که در ابتدا این آسیب‌ها در جلسات متعدد و با حضور دستگاه‌های مختلف ریشه‌یابی و پس از آن برای کاهش آن‌ها برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

جمعیت همیاران سلامت که از سال ۱۳۸۳ شکل گرفته و وظیفه سلامت روان فردی و اجتماعی افراد را برعهده دارد و و در راستای تحقق این موضوع برنامه‌های متنوع آموزشی، نمایشی، هنری، ورزشی، مشاوره‌ای و... را در دستور کار قرار می‌دهد، افراد فعال در این جمعیت‌ها دوره‌های آموزشی بسیاری گذرانده و به بازو‌های توانمند بهزیستی تبدیل شده‌اند، اما سایر دستگاه‌ها مانند نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، هلال احمر، ورزش و جوانان و... نیز می‌توانند از ظرفیت آن‌ها بهره‌مند شوند.

کاهش آسیب‌های فردی و اجتماعی همچنین ارتقای و مهارت‌آموزی جامعه جزو رسالت‌های سازمان بهزیستی است و در جهت دستیابی این اهداف سازمان بهزیستی آموزش‌هایی مانند مهارت‌های زندگی، مهارت حل مسئله، مهارت کنترل خشم، استرس و تصمیم‌گیری صحیح، مهارت تفکر خلاق و انتقادی را در نظر گرفته است و در این آموزش‌ها تلاش می‌شود تمامی افراد جامعه در برابر مشکلات توانمند شوند.

آموزش‌های پیش از ازدواج ضرورت بالایی دارند چراکه مهارت ارتباطی، عشق‌ورزی، گفتگو کردن، صحیح گوش کردن و... که از ضرورت‌های یک زندگی موفق است در آموزش و پرورش و کلاس‌های درس آموزش داده نمی‌شود، اما استقبال مردم از کلاس‌های آموزش پیش از ازدواج که از سوی سازمان بهزیستی برگزار می‌شوند پایین است درصورتی که تمامی این کلاس‌ها به صورت رایگان بوده و می‌تواند از بروز مشکلات زناشویی پیشگیری کند.

۲۳ گروه اجتماع‌محور در استان وجود دارند که در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد و از سوی مردم محلی فعالیت می‌کنند سازمان بهزیستی در کنار این تیم‌های مردمی نقش کمک‌کننده ایفا می‌کند.

همچنین شماره ۰۹۶۲۸ با عنوان خط ملی اعتیاد درنظر گرفته شده است که از هشت صبح تا هشت شب راهکار‌های مشاوره‌ای جهت پیشگیری و درمان اعتیاد در اختیار مردم قرار می‌دهد.

درمان اعتیاد از سوی سازمان بهزیستی به دو روش دارویی و غیردارویی انجام می‌شود که درمان دارویی در مراکز MMT و به صورت سرپایی و متادون‌تراپی و درمان غیردارویی در مراکز اقامتی یا کمپ‌ها انجام می‌شود و در چهارمحال و بختیاری ۱۸ مرکز اقامتی وجود دارد که ۱۷ مرکز ویژه مردان و یک مرکز نیز ویژه بانوان است.

بار و آسیب‌های ناشی از اعتیاد زنان در جامعه بسیار بالا است و دوره درمان آن‌ها نیز نسبت به مردان طولانی‌تر می‌شود چرا که این افراد معمولا از سوی سایر افراد در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند و با قرارگیری در محیط امکان ابتلا مجدد به اعتیاد را دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار