معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت:سطح آب‌های زیر زمینی استان ۲/۵ متر کاهش یافته است.

داود شاهسوند گفت: بر اساس آخرین آمار و بررسی‌های انجام شده تا ۳۱ اردیبهشت حجم ذخیره آب سد اکباتان برای تغذیه آب آشامیدنی شهر همدان حدود ۳۱ درصد است.

او گفت: ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب آب تا پایان روز شنبه ۳۰ اردیبهشت پشت سد اکباتان ذخیره شده که اکنون حدود ۷۰۰ لیتر در ثانیه از آن برای تامین آب مصرفی شهر همدان برداشت می‌شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت:از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۰) تا کنون از سد اکباتان نزدیک به ۱۳ میلیون متر مکعب آب تحویل شرکت آب و فاضلاب شده است در حالی که در مدت مشابه سال آبی گذشته، ۲۰ میلیون متر مکعب از این سد بهره برداری شده بود.

به گفته شاهسوند ۶ درصد از گنجایش سد آبشینه نیز پر شده است و این سد با گنجایش پنج میلیون متر مکعب، اکنون ۳۰۰ هزار متر مکعب ذخیره آب دارد که مقدار آب موجود در سد آبشینه برای حفظ محیط زیست منطقه و آبزیان پرندگان مهاجر نگه داری شده است.

او گفت:  از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۱ اردیبهشت، از سد آبشینه نزدیک به ۶۷۰ هزار متر مکعب آب تحویل شرکت آب و فاضلاب استان شده در حالی که در مدت مشابه سال آبی گذشته، ۶ میلیون متر مکعب از این سد بهره برداری شده بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت:ذخایر سد کلان ملایر در وضعیت مناسبی قرار دارد و  ۹۸ درصد ظرفیت این سد پر شده به نحوی که سد کلان با گنجایش ۴۵ میلیون متر مکعب اکنون ۴۴ میلیون متر مکعب آب دارد که برای بهره بهرداری در حوزه کشاورزی بسیار مناسب است.

از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۱ اردیبهشت، از سد سرابی تویسرکان نزدیک به ۳/۵ میلیون متر مکعب آب تحویل شرکت آب و فاضلاب استان شده است در حالی که در مدت مشابه سال آبی گذشته، ۴/۴ میلیون متر مکعب از این سد بهره برداری شده بود.

شاهسوند گفت: ۴۳ درصد از گنجایش سد سرابی تویسرکان نیز پر شده است و اکنون  ورودی این سد اندک و حجم آن نزدیک به چهار میلیون متر مکعب است.

او گفت: طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی نقش موثری در جلوگیری از خشک شدن سفره‌های زیر زمینی دارد،  و در اجرای این طرح، پنج هزار و ۳۲۴ حلقه چاه با ظرفیت برداشت ۳۱۱ میلیون متر مکعب آب در استان همدان مسدود شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت:همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه نیز ۶۴ حلقه چاه غیر مجاز با ظرفیت برداشت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب در استان همدان مسدود شده است.

به گفته شاهسوند از زمان آغاز طرح تعیین تکلیف چاه‌ها در استان همدان، ۲ هزار و ۳۴۵ حلقه چاه را هدف گذاری شده که اکنون یک هزار و ۷۶۸ حلقه تعیین تکلیف و وارد مرحله صدور پیش پروانه بهره برداری شده است.

او گفت: نصب کنتور‌های هوشمند نقش مهمی در مدیریت مصرف آب دارد که در این راستا و در برنامه کم آبی سال ۱۴۰۱، نصب ۶۹۱ دستگاه انواع ابزار اندازه گیری بر روی چاه‌ها در دستور کار قرار گرفته که در ۲ ماه گذشته ۱۱۷ دستگاه آن نصب شده است.

تا کنون ۲ هزار و ۴۸۵ دستگاه انواع کنتور هوشمند بر روی چاه‌های استان نصب شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.