سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: ۱۰ هزار و ۳۴۴ کلاس درس استان اصفهان دارای قدمت بالای ۴۰ سال است که بر اساس ضوابط و مقررات باید تخریب، بازسازی و نوسازی شود.

مجید نسیمی گفت: در مجموع ۳۳ هزار و ۵۲۶ کلاس درس در استان اصفهان وجود دارد که ۱۳ هزار و ۷۸۹ کلاس درس عمر زیر ۴۰ سال دارند که بر اساس آیین نامه‌های مختلف و با توجه به مقررات ملی، باید مقاوم سازی شوند.

در مجموع ۹ هزار و ۳۹۳ کلاس درس مستحکم در استان وجود دارد که وضعیت استحکام مدارس با ۲ دیدگاه مختلف از نظر تعداد کلاس‌ها و بر اساس زیربنای فضا‌های آموزشی تقسیم بندی می‌شود.

به گفته او مدارس جدید استان اصفهان در تقسیم بندی از نظر زیربنای فضا‌های آموزشی در وضعیت بهتری قرار دارند و دارای فضای استانداردی هستند؛ ۲۶ درصد مدارس در این تقسیم بندی نیازمند تخریب و بازسازی هستند و ۳۷ درصد نیازمند مقاوم سازی و ۳۷ درصد از فضا‌های آموزشی این استان هم مستحکم هستند.

نسیمی از وجود مدارس خطر آفرین در استان خبردادو گفت: مدارس خطر آفرین شامل مدارس کانکسی و سنگی و متاثر از پدیده فرونشست می‌شوند که در استان ۲۱ مدرسه و ۱۴ کلاس درس خطر آفرین وجود دارد.

در مجموع دانش آموزان در ۳۸ کلاس در مناطق فریدونشهر، چادگان، بویین میاندشت و فلاورجان در فضا‌های کانکسی مشغول به تحصیل هستند و از این تعداد، به همت خیران هفت طرح در ۱۴ مدرسه برنامه ریزی شده که جایگزین کنیم؛ پنج طرح هم با توجه به اینکه در مناطق صعب العبور و سردسیر قرار داشتند، مراحل اجرایی آن‌ها تا یکی دو ماه آینده تکمیل و تحویل خواهد شد.

سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اشاره به وجود ۴۵ مدرسه سنگی با ۱۵۲ کلاس در استان اصفهان گفت: این مدارس در مناطق فریدونشهر، سمیرم و کاشان متمرکز هستند که تا کنون تعداد ۶ مدرسه با هشت کلاس احداث و جایگزین شده و هنوز ۳۹ مدرسه دیگر وجود دارد که باید تخریب و جایگزین شوند.

بر اساس مکاتباتی که از مناطق و نواحی آموزش و پرورش به اداره کل نوسازی مدارس در مورد شرایط استحکام مدارس در ۲ سال اخیر ارائه شده، آماری احصا شده است که از این مکاتبه‌ها ۶۹ فضای آموزشی را با توجه به شرایط بسیار بحرانی، دستور تخلیه فوری دادیم و از فعالیت آموزشی خارج کردیم.

او می‌گوید ۲۱ فضای آموزشی نیز با توجه به شرایط درگیری با فرونشست، بخشی از فضای آن‌ها تخلیه شد و ۲۷ فضای آموزشی هم بصورت ماهانه در حال رصد هستیم و با مجوز موقت اجازه بهره برداری آموزشی به آن‌ها می‌دهیم.

در مجموع ۵۱۷ فضای آموزشی متاثر از پدیده فرونشست در استان در نواحی اصفهان و شهرستان‌های داران، برخوار وجود دارد.

نسیمی می‌گوید ۴۰ درصد فضا‌ها و مدارس خطر آفرین در نواحی اصفهان متمرکز شده‌اند.

جمعیت دانش آموزی استان اصفهان ۹۰۵ هزار و ۵۹۰ نفر است که از این تعداد ۱۳۵ هزار و ۷۵۷ نفر در فضا‌های آموزشی غیر دولتی و ۷۶۹ هزار و ۸۳۳ نفر دانش آموز در مجموعه‌های دولتی مشغول به تحصیل هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.