۱۱۰ لوح منتخب خشتی و گلی مربوط به باروی تخت جمشید امروز در این مجموعه جهانی رونمایی شد.

همزمان با هفته میراث‌فرهنگی مراسم رونمایی از الواح گلی در نمایشگاهی با عنوان «بازگشت به خانه» در موزه تخت جمشید برگزار شده است. این نمایشگاه به مدت یک ماه برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند از آن بازدید کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس در حاشیه مراسم رونمایی از این الواح گفت: بازگشت این الواح یکی از رویداد‌های مهم ملی و بین المللی محسوب می‌شود چرا که  می‌توانند به جذب گردشگرانی که به دنبال تاریخ و فرهنگ این کشور هستند کمک شایانی کنند.

این الواح خشتی و گلی ۸۰ سال پیش در کاوش‌های اولیه تخت جمشید کشف و برای شناسایی به آمریکا منتقل شده بودند و ۲ سال قبل از سوی دانشگاه شیکاگو به کشور بازگشتند.

الواح گلی تخت جمشید

سید مؤید محسن‌نژاد گفت: در این الواح تاریخ ایران با جزئیات کامل بیان شده و جزئیات حقوق پرداختی به بانوان قدرتمند و متولی و حتی  پرداخت حقوق هنرمندان و کاگران فعال در ساخت تخت جمشید آمده است.

او گفت: در میان این الواح، لوحی وجود دارد که در آن به نام شیراز و باغ‌های زیبای آن اشاره شده است که نشان از پیشینه شهر شیراز دارد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس  هزار و ۷۰۰ لوح به ایران انتقال داده شده است و هم‌اکنون ۱۱۰ لوح از موزه ملی به تخت‌جمشید انتقال داده شده و این الواح در قالب ۱۲ عنوان در موزه پایگاه تخت‌جمشید به نمایش گذاشته شده است.

مجموعه جهانی تخت جمشید از آثار دوره هخامنشی و ثبت شده در فهرست آثار جهانی است که در ۵۵ کیلومتری شمال شیراز در شهرستان مرودشت قرار دارد.

رونمایی از الواح خشتی در تخت جمشید

رونمایی از الواح منتخب خشتی

مراسم رونمایی از الواح گلی در تخت جمشید

نمایشگاه الواح گلی در تخت جمشید

 

برچسب ها: الواح گلی ، تخت جمشید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
پس از هشتاد سال دوری از وطن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
روز نامه خبر هم زده بود
آخرین اخبار