کاهش شیوع کرونا موجب افزایش اهدای عضو شده

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا گفت: کاهش ابتلا به بیماری کرونا باعث شده تا اهدای عضو در استان اصفهان نسبت به سال قبل بیشتر شود.

مریم خلیفه سلطانی گفت: قبل از همه گیری کرونا در استان اصفهان تقریبا سالیانه حدود ۵۰ مورد اهدای اعضا از طرف بیماران دچار مرگ مغزی صورت می‌گرفته است، ولی با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های مربوط به آن، فرایند اهدای اعضا کاهش قابل توجهی پیدا کرد چرا که موارد مبتلا به کرونا و مشکوک به کرونا باید شناسایی و از چرخه اهدا حذف می‌شدند، اما خوشبختانه امسال با توجه به کاهش کرونا آمار اهدا بیشتر شده است.

به گفته او، ۴۰۰ نفر در لیست انتظار پیوند عضو کلیه که بیشترین نیازمندان اهدای عضو در استان اصفهان هستند قرار دارند.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا گفت: درصد رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد است و ۳۰ تا ۳۵ درصد از خانواده‌های بیماران مرگ مغزی، حاضر به اهدای عضو نمیشوند.

او معتقد است: اگرچه تلاش فراوانی برای فرهنگ سازی اهدای عضو صورت گرفته، اما این فرهنگسازی میبایست تاکید بر اهدای عضو قبل از بروز حوادث و بیماری‌های منجر به مرگ مغزی باشد، زیرا در شرایط مصیبت و غم و اندوه خانواده‌ها با واکنش‌های منفی برای گرفتن رضایت از خانواده‌ها مواجه می شویم. همچنین لازم به تاکید است که رسانه‌ها و خبرنگاران نقش بسزایی در تشویق جامعه برای اهدای عضو دارند واین برنامه‌های فرهنگی و آموزشی نیاز به تکرار و استمرار در بیان موضوع دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.