سنجاب ناخن دراز فقط در ناحیه سرخس در خراسان رضوی زندگی می‌کند و در نقاط دیگر ایران یافت نمی‌شود.

سنجاب ناخن دراز از کل مناطق ایران، فقط در خراسان رضوی و در سرخس دیده می‌شود، این گونه جانوری طول سر و بدنش ۲۰۰ تا ۲۸۰ میلی متر است و حدود ۶۰۰ گرم وزن دارد.

ناخت‌های بلند و قوی او شاخصه اصلی این جانور است و او را از دیگر گونه‌های شبیه خودش متمایز می‌کند. همچنین مو‌های بلندی هم دارد که وظیفه حفاظت از پاهایش در گرما و فرو رفتن در ماسه را دارند.

ویژگی‌های زیستی سنجاب ناخن دراز

روز‌ها فعال است و حس بنیایی قوی نیز دارد، این جانور گیاه خوار است و دشمنان اصلی او، اصولا روباه معمولی و پرندگان شکاری هستند.

زیستگاه، پراکندگی و فراوانی

در شن زار‌های مناطق بیابانی منزل می‌گزیند. همچنین سنجاب ناخن دراز در طبقه کمترین نگرانی LC فهرست سرخ IUCN قرار دارد.

وضعیت حفاظتی این گونه در کشور باتوجه به محدود بودن این گونه فقط در قسمتی از خراسان رضوی و با توجه به تخریب زیستگاه، وجود سموم دفع آفات کشاورزی، جمعیت این گونه را در کشور به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

به دلیل شباهت زیادی که سنجاب ناخن دراز به موش خرمایی دارد، از سوی بسیاری از کشاورزان که اطلاعات کافی درباره این گونه جانوری ندارند، مورد هجوم قرار داده می شود و کشاورزان چون فکر می کنند این جانور همان موش خرمایی است سعی می کنند با سموم و ... آنان را از زمین های کشاورزی خود دور کنند که همین امر منجر به در خطر قرار گرفتن وضعیت زیستی و مرگ این جانور کوچک و زیبا شود.

سنجاب ناخن دراز

سنجاب ناخن دراز

سنجاب ناخن دراز

سنجابی که برادر دوقلوی موش خرمایی است

عکس از: علی خانی

بروشور تنوع زیستی خراسان رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.