مهمترین رویدادهای خبری کوتاه سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

مدیر جهادکشاورزی نی‌ریز از اختصاص مبلغ یک‌ میلیارد و ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال یارانه نهال به باغداران این شهرستان خبر داد.

علیرضا بصیری گفت: یارانه مذکور به طرح هایی، چون احداث باغ الگویی بر انجیر و ارقام انجیر متحمل به شانکر، باغ سازگاری "بررسی ارقام و ساختار‌های ژنی بادام امید بخش" و طرح سرشاخه کاری باغ‌های پسته و گردو که دارای مدارک مستند بودند؛ در سطح ۴۰ هکتار اختصاص داده شده است.

او گفت: شهرستان نی ریز با ده نهالستان مجوزدار و تولید سالانه بیش از یک میلیون اصله نهال، از قطب‌های تولید نهال استان به شمار می‌آید که در نهالستان‌های نی ریز گونه‌های درختان میوه دانه‌دار، هسته دار، نیمه گرمسیری، دانه ریز، سردسیری و خشک تولیدمی‌شود.

بصیری گفت: نی‌ریز توانایی صادرات نهال به سایر کشور‌ها را دارد و نهال‌های تولیدی این شهرستان به تمامی نقاط کشور از جمله کرمان، مشهد، یزد، اصفهان و کردستان صادر‌می‌شود.

کشت صیفی جات در ۲۵۰۰ هکتار از اراضی فیروزآباد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد از کشت محصولات صیفی در ۲۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان خبر داد.

سید کاظم موسوی گفت: عمده این مزارع به کاشت هندوانه، گوجه فرنگی، خیار سبز، خربزه، سیب زمینی، پیاز، فلفل دلمه و هویج اختصاص یافته است که پیش بینی می‌شود قریب به ۱۳۵ هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود.

او با اشاره به اینکه در فصل زمستان، شرایط آب و هوایی اجازه کشت و کار محصولات سبزی و صیفی را نمی‌دهد، گفت: هر ساله کشاورزان با ایجاد تونل‌های پلاستیکی و با افزایش دمای خاک، شرایط را برای کاهش میزان خسارت علف‌های هرز و رشد و نمو محصولات سبزی و صیفی فراهم می‌کنند.

موسوی با اشاره به آب بر بودن محصولات جالیزی و سبزی و صیفی، افزود: با استفاده از شیوه آبیاری نوین، کشت نشایی و کشت‌های زیر پلاستیک در این محصولات، به میزان زیادی در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

این مقام مسئول گفت: با توجه به میزان بالای تولید محصولات صیفی در این شهرستان، این محصول‌ها علاوه بر تامین نیاز بازار محلی به دیگر شهرستان‌ها نیز ارسال می‌شود؛ در صورت اتخاذ شرایط لازم برای صادرات محصولات با کیفیت، ارزش افزوده این مواد غذایی افزایش چشمگیری خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزآباد گفت: کشت محصولات صیفی اهمیت بسزایی در ایجاد اشتغال و درآمد کشاورزان دارد.

 آغاز برداشت گندم درسطح ۹۲۰۰ هکتار از گندمزار‌های فسا

ناصر انصاری گفت: با آغاز برداشت گندم در این شهرستان، پیش بینی می‌شود ۴۰ هزار تن محصول از گندمزار‌های فسا برداشت و تحویل مراکز خرید گردد.

به گفته او،برداشت گندم در این شهرستان از اواخراردیبهشت ماه آغاز شده و تا اوایل تیرماه ادامه دارد.

انصاری گفت: به منظور تسریع در عملیات برداشت تعداد ۵۰ کمباین بومی و غیر بومی در کار برداشت گندم در این شهرستان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

او گفت: به منظور خرید گندم از کشاورزان ۴ مرکز خرید در نظر گرفته شده است که از ساعت ۷صبح تا ۷شب فعال خواهند بود.

این مقام مسئول گفت: قیمت مصوب پایه هر کیلوگرم گندم نان ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و گندم دوروم ۱۱ هزار و ۹۲۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

یارانه نهال به باغداران خرم بید پرداخت شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم بید گفت: یارانه نهال به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال به باغداران خرم بید پرداخت شد.

آرش خسروانی گفت: یارانه مذکور به ۱۴ نفر از باغداران برای خرید بیش از ۶ هزار اصله نهال انگور، گردو و بادام و در سطح حدود ۷ هکتار پرداخت شد و توزیع نهال یارانه دار با هدف ایجاد اشتغال و درآمدزایی کشاورزان، حمایت از باغداران و احداث باغ‌های سالم و مکانیزه انجام می‌شود.

او گفت: بهره برداران برای بهره مندی از مزایای یارانه نهال، باید از نهالستان‌های معتبر و دارای مجوز و زیر نظر جهاد کشاورزی خرید کنند.

آغاز برداشت چغندرقند پاییزه در خنج

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: برداشت چغندرقند از ۲۰ اردیبهشت ماه در این شهرستان آغاز شده و تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد.

علی علی پور گفت: برداشت این محصول ارزشمند کاملا مکانیزه بوده و کشاورزان با انعقاد قرارداد با کارخانه قند کوار از بذر، کود، سم و ادوات به صورت امانی برخوردار شده اند و به صورت مستمر تحت نظر کارشناسان جهاد کشاورزی و کارخانه قند کوار بوده است.

این مقام مسئول گفت: یکی از مزایای کشت چغندرقند پاییزه نیاز به آبیاری کمتر به دلیل بهره مندی از نزولات جوی در طول فصل‌های پاییز و زمستان می‌باشد و همچنین بالاتر بودن میانگین عملکرد، تحمل به شوری و رعایت تناوب زراعی از دیگر مزایای آن است.

او گفت: ارقام کشت شده از نوع آنتیک و سوپریماست وانتظار می‌رود با توجه به مدیریت مناسب انجام شده در طول مراحل کاشت تا برداشت محصول، شاهد عملکرد مناسب در مزارع شهرستان باشیم.

پایش ۲۰ فروشگاه نهاده کشاورزی در کازرون

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از برگزاری رزمایش نظارت بر عرضه نهاده‌های کشاورزی در این شهرستان خبر داد.

حمید رشیدی گفت: این رزمایش با همکاری کارگروه پایش سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و کارگروه شهرستان کازرون در قالب ۳ تیم بازرسی، از ۲۰ واحد صنفی توزیع نهاده‌های کشاورزی در سطح این شهرستان انجام شد.

این مقام مسئول گفت: بخش کشاورزی مسئولیت تامین امنیت غذایی جامعه را بر عهده دارد که هدف از برگزاری این رزمایش ساماندهی فروشگاه‌های خدمات کشاورزی شهرستان کازرون در راستای تامین امنیت و سلامت غذایی جامعه است.

رشیدی گفت: فروشگاه‌هایی که در زمان رزمایش اقدام به تعطیلی فروشگاه خود نمودند جهت تعیین تکلیف به کمسیون بازرسی معرفی خواهند شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به اینکه سیاست این مدیریت، صیانت از حقوق مصرف کنندگان و حمایت از تولید کنندگان بخش کشاورزی است، در این رزمایش ۱۰ تن کود شیمیایی خارج ازتوزیع شبکه دولتی و ۵۰۰ کیلو سموم تقلبی و تاریخ مصرف گذشته جمع آوری گردید.

برنامه کشت چغندر قند در اقلید محقق می‌شود

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: پیش بینی می‌شود با کشت ۳۷۰۰ هکتاری چغندر قند در این شهرستان سطوح ابلاغی از سازمان متبوع به طور کامل محقق شود.

خدامراد طرفدار گفت: کشت چغندرقند در شهرستان اقلید از اواسط فروردین آغاز و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد که امیدواریم در پایان دوره زراعی این محصول ۱۸۵ هزار تن چغندرقند تولید و تحویل کارخانه‌های طرف قرارداد شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه توسعه کشت‌های قراردادی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: کشت چغندرقند در شهرستان اقلید کاملا قراردادی بوده و کارخانه‌های قند اقلید، اصفهان، کوار و مرودشت به عنوان طرف قرارداد کشاورزان هستند.

او، کشت قراردادی را راه حلی مناسب برای پایداری تولید محصولات کشاورزی دانست و گفت: علاوه بر خرید محصول، کارخانه‌ها با تامین نهاده‌های بذر، کود، مکانیزاسیون، نوار تیپ و پرداخت مساعده و ارائه آموزش‌های لازم، کشاورزان دغدغه‌ای برای تولید محصولات خود نخواهند داشت.

آغاز برداشت شلیل در فارس

پیش بینی شده است ۲ هزار و ۱۰۰ تن شلیل از باغ‌های فارس برداشت و روانه بازار شود.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی فارس گفت: برداشت شلیل از ۱۵۰ هکتار باغ این محصول در فارس آغاز شده است و پیش بینی شده است ۲ هزار و ۱۰۰ تن شلیل از باغ‌های فارس برداشت و روانه بازار شود.

زمانی گفت: بیشترین باغ‌های شلیل فارس در شهرستان‌های اقلید، آباده، کوار و داراب قرار دارد و تک بار مقان، نصرتی و شمس ارقام شلیل برداشت شده از این باغ هاست و برداشت شلیل تا پایان شهریور در فارس ادامه دارد.

برداشت آلوئه ورا در ارسنجان

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: برداشت گیاه دارویی آلوئه ورا از ۳۰۰۰ متر مربع گلخانه‌های ارسنجان آغاز شد و پیش بینی می‌شود حدود ۳۵ تن برگ سبز آلوئه ورا برداشت شود.

او گفت: گیاه آلوئه ورا گیاهی است شبیه کاکتوس، متعلق به خانواده زنبق با متوسط عملکرد ۱۰۰ تن در هکتار که مناسب‌ترین فصل کشت آن اوایل پاییز و بهار است.

زارعی فر گفت: گیاه آلوئه ورا با استفاده از پاجوش، بذر، نشاء و قلمه تکثیر می‌شود.

او گفت: گیاه آلوئه ورا علاوه بر مصارف خوراکی و زیبایی پوست و مو، به علت داشتن خواص ضد میکروبی برای تقویت سیستم ایمنی و درمان زخم، اگزما، آفتاب سوختگی، آسم، سوء هاضمه و دفع سنگ کلیه موثر است

پیش بینی تولید بیش از ۶۰ هزارتن پیاز در کوار

مدیر جهاد کشاورزی کوار گفت: برداشت پیاز از اواسط خرداد ماه از مزارع کشت نشایی کوار آغاز شده و تا اواخر مهر ماه ادامه خواهد داشت.

عبدالرسول جوکار گفت:  بیش از هزار و ۱۰۰ هکتار از مزارع شهرستان به کشت پیاز اختصاص یافته است و متوسط تولید این مزارع بیش از ۵۵ تن در هکتار است.

او با تاکید بر توسعه کشت مکانیزه و نشایی در شهرستان گفت: امسال ۸۵ درصد از مزارع با دستگاه‌های بذرکار و مابقی به صورت نشایی و دستی کشت شده است.

او گفت: ازمزایای کشت به صورت نشایی می‌توان به افزایش بهره وری از منابع تولید خصوصا آب، کاهش بیش از ۵۰ درصد میزان مصرف بذر و افزایش قابل توجه تولید و یکنواختی محصول اشاره کرد.

شمیم گل محمدی از گلستان‌های بهمن

کارشناس مرکز جهاد کشاورزی بهمن گفت: برداشت گل محمدی از گلستان‌های تحت پوشش مرکز جهاد کشاورزی بهمن آغاز شده است.

او گفت: گل محمدی یکی از گیاهان کم آب بر است که میتواند کشت مناسبی برای مقابله با خشکسالی باشد.

گنجی با بیان اینکه میانگین برداشت گل محمدی در هر هکتار ۳ و نیم تا ۴ تن است گفت: میزان آب مصرفی برای هر هکتار از مزارع ۵ هزار متر مکعب است.

کارشناس مرکز جهاد کشاورزی بهمن گفت: برداشت محصول گل محمدی اشتغال مناسبی را برای زنان روستایی این منطقه ایجاد کرده است.

کشت گوجه فرنگی نشایی در خرامه

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خرامه گفت: کاشت نشاء گوجه فرنگی با محوریت اجرای دستورالعمل تولید محصول سالم در صد هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان آغاز شده است و تا پایان خردادماه ادامه دارد.

زینب علی نژاد گفت: تاکنون بیشترین بذر مصرفی به ارقام هیبرید ۸۳۲۰، متین، بریویو و باسیمو اختصاص یافته است.

او، کوتاه شدن طول دوره رشد محصول، کاهش مصرف آب، صرفه جویی در میزان بذر مصرفی و کاهش هزینه کارگری وجین را از مزایای کشت نشائی برشمرد.

علی نژاد گفت: در طرح تولید محصول گواهی شده، اقلام غیر شیمیایی، چون کارت‌های زرد و آبی، فرمون ها، تله‌های نوری و عوامل بیولوژیکی زنده نظیر زنبور براکون و حشره کش‌های غیر شیمیایی جایگزین روش‌های سنتی و غیر علمی تولید می‌شوند.

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خرامه گفت: فراهم سازی امکان کسب نشان‌های محصول سالم، ایجاد مکان‌های مخصوص فروش، سیاست گذاری لازم برای تثبیت قیمت ها، مدیریت بازار و تخصیص اعتبار و تسهیلات به داوطلبان تولید این نوع محصولات زمینه توسعه تولید را میسر می‌سازد.

برداشت جو در زرین دشت

روح اله دیانت مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت گفت: عملیات برداشت جو از ۸۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی این شهرستان آغاز شد و پیش بینی می‌شود حدود هزار و ۶۰۰ تن محصول جو در شهرستان زرین دشت برداشت شود.

دیانت با بیان اینکه خشکسالی و کمبود بارش‌ها سبب بروز خسارت در بخش کشاورزی شهرستان شده است گفت: سطح زیر کشت جو آبی هزار و ۵۰۰ هکتار بود که حدود ۸۰۰ هکتار قابل برداشت و به ۷۰۰ هکتار خسارت وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت گفت: سطح زیر کشت جو دیم نیز ۱۲ هزار و ۷۰۰ هکتار بود که بدلیل خشکسالی شدید و کمبود شدید بارندگی، ۱۰۰ درصد مزارع خسارت دیده و فقط برای تامین کاه قابل برداشت است.

جو یکی از مهمترین غلات دانه ریز است و به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در تامین نیاز‌های علوفه‌ای کشور از اهمیت خاصی برخوردار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار