داستان سیمرغ از جایی شروع شد که نیاز به ساخت انواع هواپیماهای بومی نظامی، مسافربری، ترابری در ایران احساس شد.
پس از اتمام جنگ تحمیلی و شروع دهه ۷۰ شمسی، در زمان دولت سازندگی طرح ساخت انواع هواپیماهای داخلی برای ساخت در داخل کشور پیگیری شد.
یکی از این هواپیماها ایران ۱۴۰ بود که نسخه اولیه هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» ساخت متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع است که دیروز با حضور امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در شرکت هِسای اصفهان رونمایی شد.
هواپیمای ساخت داخل ایران ۱۴۰
هواپیمای ایران ۱۴۰ در واقع نسخه ایرانی هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ اوکراینی است که در کارخانجات هسا دراصفهان تولید شده است.
سال ۱۳۷۵ شرکت هواپیماسازی آنتونوف قراردادی را با شرکت هواپیماسازی هسا ایران امضا کرد که به موجب آن اجازهنامه تولید این هواپیما در ایران و در استان اصفهان با نام ایران-۱۴۰ فراز (AnIr140) صادر شد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور و دریابان شمخانی وزیر دفاع وقت در مراسم رونمایی از ایران ۱۴۰
شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)، سال ۱۳۵۵ پایهگذاری شد و متعلق به سازمان صنایع هوایی ایران میباشد.
این شرکت در شاهین شهر اصفهان و در زمینی بالغ بر ۲۵۰٬۰۰۰ متر مربع تاسیس شده که از این مقدار، قسمتی به کارگاه و قسمتی به آشیانه هواپیماها اختصاص داده شده است.
وزارت خزانهداری آمریکا آبان پارسال شرکت هسای اصفهان
را تحریم کرد
ساخت هواپیمای مسافربری ایران - ۱۴۰ با همکاری اوکراین، طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین ابابیل، تولید هلی کوپتر شاهد 278، ساخت هلیکوپتر ظفر - 300، ساخت هلیکوپتر شاهد - 274، تولید هلی کوپتر شاهد 285، ساخت پروانه با مواد کامپوزیت، تعمیرات هواناو، طراحی و ساخت قطعات
آذرخش، هواپیمای جنگی صاعقه، شفق و هواپیمای اموزشی سیمرغ گوشه ای از دستاوردهای این شرکت است.
بیشتر بخوانید:
ایران ۱۴۰ با داشتن دو موتور توربو پراپ که به آن توان نشست و برخاست در باندهای خاکی را نیز می دهد یک گزینه مناسب در حوزه هواپیماهای ترابری سبک برای نیروهای مسلح و سایر بخش های کشور بود.
این هواپیما از نوع میانبرد و برای سفر های داخلی مناسب بوده و می تواند بدون سوخت گیری ۳۰۰۰ کیلومتر پرواز داشته باشد که با توجه به وسعت کشورمان قابلیت مناسبی است.
فضای داخلی ایران ۱۴۰
در همان دولت سازندگی نمونه اولیه ساخته شد که در ادامه در اصلاحات تولید انبوه این هواپیما آغاز شد.
سال ۱۳۸۷ اعلام شد که تولید هواپیمای ایران-۱۴۰ را با تولید ۱۲ فروند در سال ادامه یافته و متخصصان هسا قصد دارند یک مدل نظامی نیز برای گشتزنی دریایی تولید کند تا جایگزین هواپیماهای آمریکایی پی-۳ اوریون شوند که این هواپیما چندی بعد با حضور وزیر وقت دفاع رونمایی شد.
هواپیمای پی ۳ اف اوریون ارتش
اما تولید نسخه مسافربری هواپیمای ایران ۱۴۰ که با گنجایش ۵۲ مسافر در سال های میانی دهه هفتاد شروع شده بود، پس از سقوط دو فروند از آن با وقفه روبروشد.
پس از آن بود که امیر خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع گفت پس از مطالعات فراوان از سوی متخصصان داخلی و رفع ایرادات و نواقص قبلی، قرار است نمونه باری این هواپیما با همت وزارت دفاع تولید شود.
هواپیمای ترابری سیمرغ با بهرهبرداری از طرح هواپیمای ایران ۱۴۰
ساخته شده است
نیاز به تولید سیمرغ از آن جهت بود که ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و گستردگی منطقه ای، همواره امکان مواجهه با مخاطرات طبیعی گوناگون از جمله، سیل، آتش سوزی، زلزله و .. را دارد؛ لذا وجود هواپیمای ترابری سبکی مثل سیمرغ در کنار بالگرد های امداد رسانی می تواند کمک رسانی خوبی در مواقع ایجاد حوادث انجام دهد.
سیمرغ در شرکت هسا اصفهان طراحی شده است
همچنین باتوجه به تحولات منطقه و تهدیدات پیش روی ایران اهمیت و جایگاه ترابری هوایی برای انجام مأموریت های لجستیکی، حمل بار، حمل نفرات، ارسال تدارکات و پشتیبانی از نیروهای مسلح در میدان های نبرد بیش از پیش احساس میشود که ایران با تولید این نوع از هواپیماها میتواند نیاز خود را در شرایط تحریمی تامین کند.
بخش انتهایی سیمرغ، بدنه و دم عمودی آن بازطراحی و درب بارگیری شیبدار به آن اضافه شده است
این هواپیما باز طراحی و توسعه یافته ی هواپیماهای هم نسل خود است که کاملا متناسب با نیاز های مورد تقاضای داخل و همچنین لحاظ نمودن شرایط آب و هوایی کشور و مطابق با استانداردها و مقررات بین المللی در وزارت دفاع و شرکت های دانش بنیان، طراحی، تولید و ساخته شده است.
تونل بادی هواپیمای ترابری سیمرغ
هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» به منظور رفع نیازِ حمل بارهای سبک تا سقف ۶ تن طراحی و ساخته شده است که قابلیت و مزیتهایی را برای ناوگان ترابری هوایی کشور به ارمغان خواهد آورد.
ساخت فیکسچر مونتاژ قسمت انتهایی بدنه و انتقال به سالن مونتاژ
ظرفیت تولید این نسل از هواپیما در کشور وجود داشته و در سال های اخیر تمامی تست های زمینی و پروازی و همچنین سیستم پیشرانه ی هواپیمای ترابری سیمرغ به دست متخصصان صنعت هوایی وزارت دفاع در حال بررسی و انجام بوده است.
قسمت انتهایی بدنه و زیر سکان عمودی
هم اکنون هواپیمای ترابری سبک«سیمرغ» اگر چه به لحاظ پلتفرم ساختاری مشابه نسل های هم رده ی خود دارد، اما سیستم اویونیک، پیشرانه ی هواپیما، قطعات جدید و قدرت مانور این پرنده، قابل مقایسه با نمونه های مشابه نیست و در واقع هواپیمای ترابری سیمرغ زمینه، بستر و دانشی جدید را برای طراحی و ساخت هواپیماهای پیشرفته تر به وجود آورده است.
درب بارگیری شیبدار ( رمپ) در مرحله اضافه شدن به بخش
جلویی و میانی بدنه
سبک بودن، میزان حمل بار، شعاع عملیات پروازی، تناسب با شرایط اقلیمی کشور، توان نشستن و برخاستن در باندهای کوتاه، چابکی و سریع بودن این هواپیما در خدمات رسانی هایی از قبیل آمبولانس هوایی و قابلیت فرود در باندهای خاکی را از دیگر ویژگی ها و کاربردهای هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» است.
اضافه شدن بالها به بدنه
همچنین این هواپیمای ترابری سبک پرنده ای با قبلیت های چندگانه و مجهز به درب رمپ عقب ویژه حمل بار و تحهیزاتی مثل خودروهای سبک و امداد رسانی است.
دو درب جانبی مخصوص پرش چتربازان
مراحل پایانی ساخت هواپیمای ترابری سیمرغ
بنا به اعلام سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طرح هواپیمایی ترابری سبک سیمرغ نه تنها ۱۰ هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایحاد کرده، بلکه در پس این اشتغالزایی از خروج مبالغ هنگفت ارزی نیز جلوگیری کرده است.
یادمون باشه هر بار که در موضوعی به خودمون تکیه کردیم و با جدیت وارد شدیم موفق بودیم(مثل صنایع هسته ای و نظامی و پزشکی و...) ولی در هر موضوعی که منتظر غرب و آمریکا موندیم و ملتمسانه ازشون گدایی کردیم هیچ عایدی نداشتیم.
و البته اینکه استقلال و خودکفایی ما در حوزه ی تکنولوژی های پیشرفته مطلوب کشورهای استعمار گر نیست.
بهترین روش برای به بردگی کشیدن ملتهای دیگر این است که ملتها به این باور برسند که نمیتوانند بدون اتکا به غربی ها کارهای بزرگ انجام دهند.
خواهشی که از هموطنان عزیز دارم اینه که به جای اتخاذ رویکرد تحقیر و تخریب و ایراد به این قبیل اقدامات بزرگ، با همدلی و هم افزایی یه خسته نباشید جانانه به این دانشمندان عزیز بگیم و دلگرمشون کنیم.
بخدا همین کار هر جور حساب کنی خیلی از کشورها از انجامش ناتوانند.
خدا قوت به دانشمندان عزیزمون در همه ی حوزه ها
خدا نگهدار همه ی هموطنانم
فقط از مسئولین این پروژه خواهشمندم هواپیما را ایمن بسازن چون مردم چشم انتظار خانواده هاشون هستن...
یه مشت خود تحقیر و البته یه تعدادم مزد بگیر بیچاره!!!
تو این مملکتی که از بالا تا پایینش رو مسئول بی لیاقت و بیسواد گرفته، باید دست اونایی رو که دارن تلاش میکنن، بوسید
تو هر خانواده ای ممکنه یه فرزند معتاد(خودروساز) بشه و یه فرزند مایه ی آبرو(صنایع نظامی)، پس نباید گناه اونو پای این نوشت
بعد هم همینکه توی این موقعیت و تحریم، متخصصین تونستن همچین هواپیمایی رو طراحی و تولید کنن باید بهشون افتخار کرد
درود بر نیروهای نظامی و فرمانده معظم کل قوا
اولا خسته نباشید میگم به صنایع هست برای تولید این هواپیما
چند نکته وجود داره، اولا این هواپیما برای خدمات امدادی کاملا متناسب با شرایط کشور هست و دوما ساخت این هواپیما دانشی رو به سطح کشور میاره که میتواند ساخت هواپیمای مسافربری و ترابری سنگین را در پی داشته باشد، اما این هواپیما که از روی آنتنوف ۱۴۰ ساخته شده به احتمال زیاد با موتورهای متفاوت نسبت به نمونه اوکراینی خدمت خواهد کرد که این خیلی خوبه چون نقطه ضعف اصلی آنتونوف ۱۴۰ موتورهای بد اون بودند.
در آخر آنتونوف ۱۴۰ هواپیمای اونقدر قدیمی نیست که به عنوان مثال بگیم برای ۵۰ سال پیشه و اگر اینطور باشه که ایران خودش این هواپیما رو میسازه، یعنی فاصله خیلی کمی با تکنولوژی ساخت هواپیمای غیرنظامی داره
حرف شما همین قدر بی ربط هست
هر جایی انقلابی وجهادی وغیرتمندانه وارد شدیم خوب کار شد هر جایی متاظر غرب نشستیم بله یک چیز ساده هم نمیشه ساخت.
یادته گفتند اف ای تی اف باید انضاء کنیم تا بما واکسن بدن
ولی دیدیم اتفاقا انضاء نکردیم و خوب هم واکسن بما دادند واتفاقا خودمون هم یاختیم وصادرهم خواهیم کرد.
اینا بسته به باور وهمت و تلاش ملت ودولتهاست والا هیچ چیز نا ممکن نیست
خواستن توانستن است!
برخی چیزها ساختش تو کشور صرفه اقتصادی نداره و برای ساختش باید هزینه هنگفتی بشه و دو سه تا کشور میان اون قطعه رو میسازند و به بقیه کشورها میفروشن
برو دو کلمه تحقیق کن میبینی که خود غربی ها هم حتی گاها در برنامه های تلویزیونی خودشون به قدرت ایران اعتراف کردن.
البته میدونم باید ۵ روز واسه جنابت جلسه بزارم تا این خودتحقیریا رو از تو مخت بیرون کنم
تهران بودم
شما که در حد یک سرچ تو اینترنت و مشاهدهی فیلم ساخت بدنهی این هواپیما اطلاعات نداری چطور به خودت اجازه میدی اینقدر با اطمینان نظر کارشناسی بدی؟!
البته المحدلله ایران پر کارشناس سیاسی و اقتصادی و نظامی و ورزشی و... هست. تو همه چیزم که ماشالله تبحر دارن.
کافیه بری یه سوپری یا سوار تاکسی و اتوبوس شی هزار تا متخصص نشسته!
آلاهين دديگي اولار
اصلا چرا شما رفتی مدرسه هزینه رو هزینه به کشور تحمیل کردی خب دیگران درس خونده بوذن کار ها رو انجام میدادند؟!
هر چند تولید انبوه این هواپیماها چه بسا مزیت و برتری بسیار بالاتر از ساخت تنها چند هواپیمای پهن پیکر باشد!!!
کاش هواپیمایی که ایران عزیز میسازند به تولید گسترده و انبوه هم برسند زیرا که تولید انبوه خود دانشی بزرگتر و فراتر است .
ساخت هواپیمای ترابری و باری و شناسایی و یا مسافربری کوچک ملی و طراحی و ساخت انواع هواپیما های کوچک خود افتخار بزرگی برای کشور است.
کار بزرگی بود. بومی سازی و بهبود عملکرد موتور با شرایط آب و هوایی، بومی سازی قطعات الکترونیکی وارداتی و ارتقاء سقف پروازی می تواند پروژه های بعدی باشد.
احسنت...
اسرائیل خوب میسازه ، الان خوشحال شدی؟؟!
امان از خود تحقیری!
یکی تو یه کشور جالباسی میسازه کل دنیا به به چه چه میکنن اونوقت بعضی از افراد تو کشور خودمون ببین فکرو ذهنشون چی هست!
مایه تاسفه
بعد از حدود ۴۰-۵۰ سال یه هواپیمای آنتونوف اونم با کمک اوکراین ساختن رو شما دستاورد بزرگی میدونین؟ الان باید بچه های ما هواپیماهای روز رو مونتاژ کنن نه آنتونوف صد سال پیش، اگه من بودم بخاطر تعلل و کم کاری و عقب افتادن پروژه تک تک شون رو مواخذه میکردم
شما اطلاعاتتان ویا تخصص خوبی در مورد هوا فضا وهواپیما دارید. ممکنه از کجا فهمیدید هواپیما مال ۴۰ سال پیش است؟
ما رو از دانش تون بی بهره نکنید.
منتظر دلایل منطقی شما هستم
دمتون گرم همین که همت کردین و یک کا رو به نتیجه رسوندین بی نظیر هست .
شما عمل می کنین دیگران فقط شعارشو می دن.
حالا دلت خواست نظرم رو منتشر کن
زنده باد ایران و ایرانی........
خدایا ببخش
در دولت قبل عمدا کار نمیکردند
ناراحت کننده بود شدیداً مخصوصا آب خوردن نان را بخدا ربط میدادند ولی الان کار میکنند انشالله نتایج حاصل خواهد شد
درود بر خوشفکران و تلاشگران صنعت هوایی
هنوز f14 های ۵۰ سال پیش رو نمیتونن تعمیر و به خدمت برگردونن ، خیلی هاش اسقاط شده
ولی هستند مردانی که به امید خدا قله های دانش و تکنولوژی رو فتح میکنن
ایول بچه ها دمتون گرم
در جواب حرف شما
البته منطقش همینه
چون تولید گندم در بعضی کشورهای اروپایی به ظرف نبود ولی جنگ اوکراین نشان داد
چقدر اشتباه می کردند و هم اکنون کشاورزان طبق دستور وزارت کشاورزی مجبور به کشت گندم شدند
بقیش را فکر کن
سرعتش خیلی کند بوده
اگه به دانشگاهیان سپرده بودند خیلی جلوتر بود
شاید
خدا قوت