سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود از آغاز مرمت برج و باروی تاریخی شهر نمونه گردشگری بسطام خبر داد.

مرتضی نظری سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: افزون بر ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی این شهرستان از سفر رییس جمهور به استان سمنان در نظر گرفته شد.

به گفته وی در این مرحله از مرمت، کار برداشت اندود فرسوده، مرمت ترک‌های سطحی، پی‌بندی و انجام کاه‌گل بر روی دیوار بارو انجام می‌شود.

نظری می گوید مصالح اصلی برج و باروی بسطام از خشت و گل چینه است، پلان برج و بارو مربع‌ مستطیل بوده و در سمت شمال شرقی دارای ارگ حکومتی است که اینک اثری از آن وجود ندارد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود می گوید بر اساس روایات موجود در کتاب‌های متعدد، ساخت اولیه شهر بسطام به دست یکی از استادکاران خسرو پرویز به نام «وستام» در عهد ساسانی صورت گرفته و در دوران اسلامی بسط و گسترش شهر صورت گرفت.

برج و باروی بسطام با شماره ۳۹۴۷ در تاریخ ۱۰/ ۰۷/ ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده و متعلق به دوره صفویه بوده که از آن به عنوان دژی محکم استفاده می‌شد.

شهرستان شاهرود با توجه به اقلیم‌های متنوع و وجود هشت منطقه گردشگری مصوب هیات دولت، هشت روستای گردشگری، یک شهر نمونه گردشگری، جاذبه‌های تاریخی و عرفانی و طبیعی متعدد، در طول سال پذیرای گردشگران بسیاری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.