مدیر عامل صنایع هوایی وزارت دفاع گفت: حمل خودرو‌های سبک، امداد رسانی، حمل انواع موتور هواپیما چابکی با سرعت و شعاع پروازی مناسب از ویژگی‌های هواپیمای ترابری سیمرغ است.

امیر سرتیپ افشین خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در مراسم رونمایی از هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» که با حضور امیر سرتیپ محمّدرضا آشتیانی وزیر دفاع وپشتیبانی نیرو‌های مسلح، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیران و مسئولان وزارت دفاع در شرکت صنایع هواپیما سازی ایران (هسا) اصفهان برگزار شد، گفت: هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» به منظور رفع نیازِ حمل بار‌های سبک تا سقف ۶ تن طراحی و ساخته شده است که قابلیت و مزیت‌هایی را برای ناوگان ترابری هوایی کشور به ارمغان خواهد آورد.

او می گوید: توانایی انجام مأموریت‌های هواپیمای ترابری «سیمرغ» در حوزه تجاری و ترابری، نظامی، امداد رسانی در حوادث غیر مترقبه و انجام مأموریت‌های تاکتیکی  از ویژگی های این پرنده است. همچنین با توجه به شرایط اقلیمی و نیاز کشور، این هواپیما با تکیه بر ظرفیت‌های بومی علمی، بازطراحی و به دست متخصصان دفاعی در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و همکاری شرکت‌های دانش بنیان ساخته شده است.

خواجه‌فرد گفت: در چند سال اخیر تحقیقات گسترده‌ای در زمینه‌ی طراحی، تولید و رفع نواقص هواپیمای ترابری سیمرغ به انجام رسیده است، تحریم ها، تهدید ها، کرونا و موانع طراحی در ساخت قطعات‌های تِک به هیچ وجه خللی درعزم راسخ متخصصان هوایی در تحقق شعار «ما می‌توانیم» ایجاد نکرد و امروز به برکت خون شهیدان و جانفشانی دست اندر کاران حوزه‌ی دفاعی، شاهد یک محصول توانمند بومی در کشور هستیم.

به گفته او هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» مراحل طراحی، ساخت و مونتاژ خود را پشت سر گذاشته و به زودی شاهد آزمون‌های پروازی خود را انجام خواهد داد، ان شاء الله بعد از تست‌های تاکسی، خزش روی باند با سرعت‌های متنوع و پشت سر گذاشتن استاندارد‌های مقررات بین المللی، پروازموفق هواپیمای ترابری سبک سیمرغ را شاهد خواهیم بود.

امیر خواجه فرد هواپیمای ترابری سبک سیمرغ را پرنده‌ای با قابلیت‌های چندگانه و مجهز به درب رمپ عقب ویژه حمل بار و تحهیزات عنوان کرد و گفت: حمل خودرو‌های سبک، امداد رسانی، حمل انواع موتور هواپیما چابکی با سرعت و شعاع پروازی مناسب از دیگر ویژگی‌های این پرنده است.

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی جدید هواپیمای سیمرغ را تحت الزامات و قانون‌های بین المللی هوانوردی عنوان کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های علمی داخلی از جمله شرکت‌های دانش بنیان در این پروژه منجر به ساخت ۳۰ هزار قطعه و سامانه هوایی، طراحی و ساخت پیکچر‌های پیچیده و بزرگِ مونتاژی، طراحی و ساخت سامانه‌های تست و آزمون و تدوین بیش از هزار جلد مستندات طراحی شده است که این موضوع دستاورد‌های قابل توجهی برای ارتقا و پیشرفت صنعت کشور به ارمغان خواهد آورد.

امیر خواجه فرد می گوید: در این خصوص پروژه هواپیمایی ترابری سبک سیمرغ نه تنها ۱۰ هزار اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایحاد کرده است؛ بلکه در پس این اشتغال زایی ازخروج مبالغ هنگفت ارزی نیز جلوگیری کرده است.

به گفته او طراحی و ساخت هواپیمای ترابری سیمرغ زمینه ساز مشارکت‌های بین المللی خواهد بود. انشاء تولید این هواپیما بستر طراحی و ساخت بومی هواپیما‌های ترابری با تناژ بالا و همچنین مساقربری را ایجاد خواهد کرد.

امیر خواجه فرد می گوید:  آمادگی تولید انبوه هواپیمای ترابری سبک در مجموعه سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع وجود دارد. این اقدام با درخواست و سفارش سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت راه و شهرسازی، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، وزارت صمت و پیگیری مجلس محترم شورای اسلامی در بخش حمایت از پروژه‌های ملی کلان، قطعا قابل تحقق و اجرا خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۸ آذر ۱۴۰۱
ایران ای وطنم
Iran (Islamic Republic of)
اسی
۰۹:۲۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
منتظر گرونی مرغ بودم که سیمرغ آمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ساخت فیکسچرهای پیچیده صحیح است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلان این که همون هواپیمای مسافری ایران ۱۴۰ هست. اسمش شد سیمرغ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود بر دانشمندان جمهوری اسلامی ایران