مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان از اختصاص کمباین مخصوص برای برداشت مزارع کلزای آلوده به علف هرز گل جالیز خبر داد.

رضایی مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی آزادشهر با بیان این که امسال ۲۰ هکتار از مزارع کلزای شهرستان آزادشهر به انگل گل جالیز آلوده شده اند گفت: علف هرز گل جالیز که به سرطان کشاورزی معروف است با اتصال به ریشه محصولات کشاورزی مانند کلزا، رشد گیاه را کُند می‌کند و خسارت زیادی به محصول وارد می‌کند.


رضایی افزود: برای جلوگیری از انتقال این انگل به سایر مزارع این شهرستان، یک کمباین مشخص و با کشاورزان مزارع آلوده هماهنگ شده که برای برداشت مزارع خود از این کمباین استفاده کنند.


او گفت: به کمباین دار هم توصیه شده که هد برداشت را بالاتر از ارتفاع گل‌های جالیز تنظیم کند و باد گیری و ضدعفونی کمباین بعد از اتمام برداشت این مزارع و پیش از ورود به سایر مزارع حتماً انجام شود.


او درباره اقدامات ضروری حین و پس از برداشت این مزارع گفت: پس از برداشت، این مزارع آلوده باید شخم عمیق زده شود، از کشت کلزا در این مزارع در سال آینده خودداری و از نگه داشتن محصول برداشت شده به عنوان بذر پرهیز شود.


رضایی می‌گوید: محصول برداشت شده از این زمین‌ها باید به کارخانجات روغن‌کشی ارسال شود.


به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی در مزارع آلوده از کاشت کلزا و سایر میزبان‌ها مانند مزارع آفتابگردان، کاهو، خیار، خربزه، کدو، هندوانه، فلفل، گوجه فرنگی، بادمجان، توتون، انواع گلم وحبوبات خودداری شود.


همچنین کشت شالی در اراضی آلوده به این انگل و یا غرقاب کردن زمین روشی دیگر برای پاکسازی زمین‌های آلوده از این انگل است.


به گفته مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان، حدود هزار و ۵۰۰هکتار از مزارع کلزای استان به انگل گل جالیز آلوده شده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.