حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصهای از آن را میتوانید در زیر دنبال کنید.
قیمت خوابگاه و غذای دانشجویی افزایش نمییابد
محمدعلی زلفی گل در خصوص تالیف کتابهای دانشگاهی گفت: در دانشگاه ما بخش قابل توجهی از محتوای درسی دانشگاهها، کتابهای لاتین و یا ترجمهای است. اولین کاری که در بدو ورود به وزارت علوم انجام دادم، واگذاری پروژه شیوه نامه تألیف کتاب درسی در دانشگاهها به مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی و آموزش عالی بود. از آنها خواستم در قالب یک طرح پژوهشی مطالعات ملی و فراملی انجام دهند تا مشخص شود کتاب تألیفی بومی چه ویژگیهایی باید داشته باشد.
به گفته وی این کتاب ویژگیهایی نیز باید داشته باشد هم بسته فرهنگی و هم بسته هویت سازی باید داشته باشد.
زلفی گل گفت: در این کتاب دانشمندانی که در آن موضوع خاص از ایران، در ابعاد ملی و فراملی صاحب نظر هستند و همین طور اسطورههای بین المللی در آن گنجانده شوند. در این کتاب باید مهارت و کارهای پژوهشی و تیمی آورده شود.
وزیر علوم درباره سیاست آموزش عالی در دولت سیزدهم مبنی بر افزایش و یا کاهش دانشجو گفت: دانشگاهها در نظام جمهوری اسلامی استقلال دارند و خودشان به بلوغ رسیده اند، تعیین ظرفیت را خود دانشگاهها مشخص میکنند البته برای ایجاد رشتههای جدید و تأسیس دانشکده و گروههای جدید، وزارت علوم یک سری استاندارد دارد و آن را هر دانشگاهی رعایت کند میتواند رشته جدید و یا جذب دانشجوی جدید داشته باشد.
زلفی گل گفت: دانشگاههای بزرگ ما به درجهای از بلوغ رسیده اند که خود تصمیم بگیرند؛ بنابراین ما برای ایجاد رشتههای جدید و پذیرشهای جدید دانشجو در رشتههای مختلف استانداردهایی داریم. هر دانشگاهی این استانداردها را داشته باشد میتواند رشتههای جدید و جذب دانشجو داشته و ما از آن ممانعت نمیکنیم.
وی ملاکهای آن را داشتن استانداردهای آموزشی، نسبت دانشجو به استاد، نسبت استاد به دانشجو، سرانه رفاهی، ورزشی، خوابگاهی عنوان کرد و افزود: این موارد ملاکهای ما خواهند بود و اگر رعایت شود ما نمیگوییم جذب دانشجو را محدود کنند.
وزیر علوم در بحث افزایش قیمتها و تأثیر آن بر کالاهای اساسی در دانشگاهها ادامه داد: بحث افزایش قیمتها در اثر جراحی اقتصادی ایجاد شده که البته تبعاتی نیز در دانشگاهها خواهد داشت، ولی ما با کمک دولت تصمیم گرفته ایم تعرفه غذا و خوابگاه افزایشی نداشته باشد.
تسهیلات ویژه به دانشجویان صاحب فرزند داده می شود
مسعود گنجی گفت: سازمان امور دانشجویان برنامه دارد تا بر اساس ماده ۷ و ۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی، وام قابل توجهی با عنوان وام عنوان ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل ارائه دهد.
به گفته وی هم اکنون وام ودیعه مسکن متاهلان تهران ۳۲.۵ میلیون تومان است که این مبلغ در صورت اختصاص بودجه از سوی ستاد ملی جمعیت در اجرای ماده ۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.
او گفت: وام ودیعه مسکن متاهلان بقیه شهرها هم به نسبت میزان اجاره بها در هر شهری افزایش پیدا می کند. این وام ودیعه مسکن متاهلان به شرطی افزایش خواهد یافت که ستاد ملی جمعیت و به تبع آن سازمان برنامه و بودجه درخواست صندوق رفاه دانشجویان را برای دریافت مبلغ ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال جاری پاسخ دهد و این مبلغ که واقعاً حق قانونی دانشجو است را به صندوق رفاه پرداخت کند.
وام تحصیلی دانشجویان مجرد در سال جاری ۳۰ درصد افزایش یافته و وام تحصیلی دانشجویان متاهل دو برابر دانشجویان مجرد افزایش یافته و پرداخت میشود.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: با توجه به این که برخی از دانشجویان در طول تحصیل صاحب فرزند میشوند، صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم درصدد است برای این دسته از دانشجویان تسهیلاتی تحت عنوان «تسهیلات تولد فرزند» پرداخت کند.
گنجی گفت: البته این تسهیلات در صورتی پرداخت خواهد شد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی و ستاد ملی جمعیت همکاری لازم را با صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم داشته باشند.
لزوم به کارگیری فناوریهای نوین برای افزایش کارآمدی آموزش عالی
قاسم عموعابدینی گفت: نقش علم و فناوری و نخبگان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و شاخصهای تحقق آن دارای اهمیت بسیاری است.
او گفت:بر اساس ماموریتهای ابلاغی وزیر علوم به معاونت آموزشی، این معاونت برای ایفای نقش محوری در جهت تحقق کامل مأموریت مهم آمایش آموزش عالی و مأموریتگرایی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، سیاستگذاری و برنامهریزی در جهت ترویج فرهنگ کار گروهی و مسئلهمحوری اهتمام جدی دارد.
عمو عابدینی افزود: موضوعاتی مانند استقرار نظام شاگردپروری به عنوان کار ویژه تربیتی و علمی اعضای هیئت علمی، برنامهریزی و اقدام موثر در جهت ارتقاء سلامت نظام آموزشی، برنامهریزی و تلاش هدفمند برای توانمندسازی و روزآمدسازی اعضای هیئت علمی با تاکید بر اعضای هیأت علمی جدیدالاستخدام و طراحی نظام سنجش و انگیزش در دستور کار این معاونت است.
معاون آموزشی وزیر علوم، برنامهریزی دانشمحور در راستای حفظ و ارتقاء کیفیت آموزش و استقرار نظام رقابت سالم و مؤثر و رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و بهرهگیری حداکثری از همه ظرفیتهای علمی کشور به منظور مطالعه دقیق و عمیق آموزش عالی کشور را از راهبردهای این معاونت اعلام کرد.
به گفته عموعابدینی آموزش کیفی پشتوانه پژوهش کیفی است و هم محصول و برونداد آن محسوب میشود.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: برای تحقق و عملیاتی کردن این ماموریتها، راهبردهای کلانی از جمله تحول در مسیر آموزش دانشگاهها در راستای تحقق دانشگاههای آینده بر پایه حکمت و تمدن اسلامی ایرانی در گام دوم انقلاب اسلامی، پیاده سازی کامل آمایش آموزش عالی با رویکرد افزایش کیفیت کارایی و اثربخشی و عدالت آموزشی پیش بینی شده است.
او ادامه داد: تحول در نظام جذب و بکارگیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی با رویکرد تقاضا محوری و حل مسائل از طریق علم و دانش و تحول در رویکردهای مهارتی و اشتغال آفرین در نظام آموزشی دانشگاهها ضرورت دارد.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: تحول در بهره مندی از ظرفیتهای نخبگان، تحول در حوزه برنامه ریزی آموزشی با تمرکز بر علوم انسانی، اسلامی و علوم پایه، توسعه هوشمند دیپلماسی علمی و بین المللی سازی آموزش عالی در حوزه آموزش یک ضرورت است.
هر ساله ۱۴۰۰ خروجی در حوزه ارتباطات دانشگاهی داریم
فرشاد مهدی پور در آئین بزرگداشت روز روابط عمومی و ارتباطات که هم اکنون در دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است، گفت: اینکه در دنیا شاهد تحولات مهمی هستیم ناشی از تحولات رسانهای به صورت نسلهای گذشته نیست.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میگوید: امروزه رسانهها تنها مرجع تولید محتوا نیستند، بلکه پلتفرم ها، شبکهها و ساختارهایی هستند که توان کنترل افکار عمومی را دارند.
او گفت: اساسا یکی از اشکالات موجود در نظام حکمرانی انضباطی در کشور غلبه دیدگاههای تفکیک گراست، یعنی حوزه فرهنگ، اقتصاد، سیاست و ... جدا هستند، در صورتی که نمیتوان ارتباطات را بخش بندی کرد.
به گفته مهدی پور، در کشور ۱۰۰۰ واحد روابط عمومی تنها در ارگانهای دولتی داریم، اگر امروزه راجع به ارتباطات صحبت میشود تجلیل از حوزه ارتباطی نیست، بلکه آینده کشور متکی به حوزه ارتباط است.
او میگوید: هر ساله نزدیک به ۱۴۰۰ خروجی دانشگاهی در حوزه ارتباطات داریم که بخش بالایی از آن در حوزه دکتری، میانه: ارشد و بخش کوچک آن در حوزه کارشناسی است و نتیجه این شده که ما کنشگران کارشناس حوزه را کمتر داریم و تمایل به سمت ارشد مدیریتی است و کنشگران میدانی که تولید محتوا میکنند سالانه کاهش مییابند و برای این موضوع باید به عنوان مسئله مهم راهکار پیدا کنیم.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روابط عمومی یک کار و حرفه و رسانه و ارتباطات کار دیگری است و این دو معنای متفاوت با یکدیگر دارند. آینده موضوع ارتباطات در کشور که آینده جمهوری اسلامی است به آینده فرهنگی کشور وابسته است.
آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت برگزار می شود.
عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش گفت: تدابیر لازم برای برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته با رعایت تمام شیوهنامههای بهداشتی در ۱۸۶ شهرستان، ۳۸۶ حوزه اصلی اندیشیده شده است.
در مجموع ۶۴۷ هزار و ۲۰۹ داوطلب (با احتساب علاقهمندی به شرکت در مجموعه امتحانی دوم) متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته امسال هستند که از این تعداد ۳۳۹ هزار و ۹۰۶ نفر داوطلب زن و ۳۰۷ هزار و ۳۰۳ داوطلب مرد هستند.