شرکت انرژی ایتالیایی انی اعلام کرد قصد دارد دو حساب به یورو و روبل در گازپروم بانک باز کند تا بهای خرید گاز از روسیه را پرداخت کند.

شرکت انی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پرداخت می‌تواند با انتقال یورو انجام شود و رویه جدید با تحریم‌ها علیه روسیه که در کمیسیون اروپا اعمال شده است، متناقض نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به نظر می‌رسد گروه ایتالیایی که ۳۰.۳ درصد آن در دولت کنترل می‌شود، دیدگاه مخالفی با توصیه‌های کمیسیون اروپا دارد که بر اساس آن، افتتاح حساب به روبل نقض تحریم‌ها است.

اریک مامر، سخنگوی کمیسیون اروپا چند ساعت قبل از اعلام انی گفت: هر چیزی که فراتر از دستورالعمل‌های ارائه شده در کمیسیون به کشور‌های عضو باشد، با تحریم‌ها مغایرت دارد.

فنلاند که خواستار پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است نیز از آن بیم دارد که خودداری این کشور از پرداخت بهای گاز روسیه به روبل، به قطع گاز منجر شود. کشور‌های لهستان و بلغارستان به علت سرپیچی از درخواست روسیه برای پرداختن بهای گاز با روبل با قطعی گاز مواجه شده اند.

به گزارش انی، مقامات روسی تایید کرده اند که صورتحساب و پرداخت به یورو - ارز مورد توافق قرارداد‌ها - ادامه خواهد داشت و یک اپراتور بورس اوراق بهادار مسکو ظرف ۴۸ ساعت تبدیل به روبل را انجام خواهد داد.

روسیه یک روش پرداخت جدید را در دو مرحله معرفی کرده، ابتدا با واریز به حساب گازپروم بانک به یورو یا دلار، سپس تبدیل به روبل در حساب دومی که در همان بانک افتتاح شده است.

پیش از این چنین مکانیسم تبدیل شامل تراکنش با بانک مرکزی روسیه بود که اتحادیه اروپا این بانک را تحریم کرده است، اما اکنون این تراکنش‌ها با گازپروم بانک صورت می‌گیرد.

طبق درخواست کمیسیون اروپا، گروه ایتالیایی به گازپروم تصریح کرده است که تعهدات پرداختی انی با انتقال یورو انجام خواهد شد.

در حالی که اتحادیه اروپا بار‌ها هشدار داده است ساز و کار تبدیل روبل به منزله دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا است، کشور‌های عضوی مانند آلمان و ایتالیا که خواهان حفظ منابع خود هستند، به صورت کتبی به درخواست‌های اتحادیه اروپا توضیح داده اند.

سخنگوی کمیسیون اروپا گفت: این کشور‌های عضو اتحادیه اروپا هستند که مسئول رعایت تحریم‌ها هستند، این بر عهده مقامات است که اطمینان حاصل کنند که شرکت‌ها به تعهدات ناشی از تحریم‌ها عمل می‌کنند.

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا چهارشنبه گذشته گفت اطمینان دارد این کشور می‌تواند بدون نقض تحریم ها، هزینه گاز روسیه را در ماه مه بپردازد. هیچ بیانیه رسمی مبنی بر اینکه پرداخت‌ها تحریم‌ها را نقض می‌کند وجود ندارد، بنابراین یک راهکاری وجود دارد.

ایتالیا وابستگی شدیدی به گاز روسیه دارد و ۹۵ درصد گاز مصرفی خود را وارد می‌کند که حدود ۴۰ درصد آن از روسیه در سال ۲۰۲۱ وارد شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
7891
۰۷:۰۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
جناب پوتین به این اقدام ایتالیا شک کنید چون هر ان ممکن است دشمن شما در لباس ایتالیا از شما گاز و نفت بخرد و بر علیه خود شما زبانم لال استفاده کند. تانی کنید و دست به عصا در این باره تصمیم بگیرید. به عجز ولابه افتاده اند.
آخرین اخبار