سیگار عوامل سقوط ارتش افغانستان در پایان حضور آمریکا در افغانستان را بررسی‌ کرده است.

اداره‌ بازرس ویژه‌ آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه ریشه‌های سقوط ارتش افغانستان در پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا را بررسی‌ کرده است.

سیگار تصمیم‌های دونالد ترمپ، رئیس جمهور پیشین و جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا در باره‌ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را عامل اصلی فروپاشی ارتش این کشور عنوان می‌کند.

مقام‌های آمریکایی به صراحت گفته‌اند که توصیه آن‌ها این بود که در حدود ۲۵۰۰ سرباز باید در افغانستان باقی می‌ماند ولی این طرح پذیرفته نشد.

گزارش می‌افزاید که اکثریت افغانستانی‌ها براین باورند که توافق‌نامه دوحه میان طالبان و آمریکا و عقب‌نشینی واشنگتن از تعهدات خود با افغانستانی‌ها علائم از سپردن کشور به طالبان بود که سبب تضعیف ناگهانی روحیه نیروهای مسلح افغانستان شد.

از سویی هم سیگار در گزارشی تأکید کرده است که در هنگام ورود طالبان به کابل، اشرف غنی به ارتش افغانستان و آمریکا مشکوک بوده است.

در گزارش به نقل از مقام‌های سابق افغانستان و آمریکا آمده است که با نزدیک‌شدن طالبان به پایتخت، اشرف غنی می‌ترسید که ارتش خودش علیه او برخیزد و مشکوک بود که آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای برکناری او از قدرت است.

براساس این گزارش، غنی هم‌چنان بسیاری از مقام‌های ارشد امنیتی و فرماندهان کلیدی خود را برکنار کرد و معتقد بود که آنان به‌ او متعهد نیستند.

گفته‌ می‌شود که این اقدام‌ها روحیه نیروهای امنیتی افغانستان را بیش‌تر تضعیف کرد و سبب سردرگمی در مدیریت جنگ شد که در نهایت به سقوط کشور منجر شد.

در این گزارش آمده است: «تصمیم امریکا برای خروج نیروهای نظامی و پیمان‌کاران از افغانستان، با وجود ناتوانی نیروهای افغانستانی در حمایت از خودشان، مهم‌ترین عامل در فروپاشی این کشور بود.»

سیگار اضافه کرده است که توافق‌نامه‌ی دوحه در ماه فبروری سال ۲۰۲۰، با توجه به موفقیت روزافزون طالبان در میدان نبرد، توسط بسیاری از افغانستانی‌ها به‌عنوان نشانه روشنی برای تغییر جزر و مد وضعیت تفسیر شد.

اشرف غنی در پانزدهم اگست سال گذشته‌ میلادی با نزدیک‌شدن طالبان به دروازه‌های کابل از کشور فرار کرد و ارتش افغانستان از هم پاشید.

 

برچسب ها: طالبان ، سیگار ، اشرف‌غنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.