منابع عبری اعلام کردند دولت کنگو، یوسی کوهن را در سال ۲۰۱۹ از این کشور اخراج کرده بود.

روزنامه صهیونیستی مارکر فاش کرد دولت جمهوری دموکراتیک کنگو، یوسی کوهن، رئیس وقت موساد را در سال ۲۰۱۹ از این کشور اخراج کرده بود.

به نوشته پایگاه خبری سما، یوسی کوهن در سال ۲۰۱۹ و در حالی که ریاست موساد را بر عهده داشت، سه بار به همراه یک میلیاردر اسرائیلی به جمهوری دموکراتیک کنگو  بدون هماهنگی با مقامات این کشور سفر کرده بود. رئیس جمهور کنگو در سومین سفر با اخراج کوهن از این کشور از او خواست دیگر به کنگو بازنگردد.

سازمان نظارت بر رسانه‌های اسرائیلی، اجازه انتشار جزئیات این خبر را نداد. به همین علت، انگیزه سفر یوسی کوهن به کنگو مشخص نیست. مارکر بر اساس سخنان مقامات امنیتی اسرائیل، هدف این سفر‌ها را اختلاف برانگیز و تردیدآمیز توصیف کرد.

یوسی کوهن به همراه دان گرتلر میلیاردر اسرائیلی که مقامات انگلیسی، آمریکایی و سوئیسی می‌گویند در برابر دریافت حق استخراج زغال سنگ در کنگو، ۳۶۰ میلیون دلار رشوه پرداخت کرده است، به این کشور سفر می‌کرد. کوهن از اواخر سال ۲۰۱۷ برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه گرتلر تلاش می‌کرد.

در حالی که بعضی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی، سفر غیرمنتظره کوهن به کنگو را در راستای منافع امنیتی توصیف کردند،  مارکر تاکید کرد این سفر‌ها ارتباطی به امنیت ملی نداشته است.

دیدار‌های یوسی کوهن در دو سفر او به کنگو با رئیس جمهور سابق این کشور، نگرانی مشاوران رئیس جمهور فعلی را برانگیخت که کوهن به دنبال تامین سلاح برای رئیس جمهور سابق است تا کودتا کند.

یوسی کوهن در سومین سفر از پیش اعلام نشده به کنگو، با رئیس جمهور این کشور دیدار و بر تقویت همکاری‌های دو طرف تاکید کرد، اما رئیس جمهور کنگو که به سفر‌های کوهن مشکوک شده بود، از همه حاضران خواست اتاق را به جز کوهن ترک کنند. او سپس از کوهن خواست بلافاصله به همراه نیرو‌های امنیتی کنگو به فرودگاه برود و این کشور را ترک کند و دیگر هم به آنجا بازنگردد.

روزنامه مارکر تاکید کرد بر خلاف تصور قبلی، سفر یوسی کوهن به کنگو با انگیزه تجارت شخصی نبوده است و مقامات سیاسی اسرائیل سفر‌های او را تصویب کرده بودند. با اینکه این سفر‌ها را بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق اسرائیل تایید کرده بود، اما این سفر‌ها در کابینه امنیتی این رژیم تصویب نشده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار