مدیرکل دامپزشکی استان همدان نسبت به بروز برخی بیماری‌ها مشترک انسان و دام همزمان با آغاز فصل گرما هشدار داد.

محمودرضا رسولی گفت: تب کریمه کنگو که در انسان بسیار کشنده و خطرآفرین است و در فصل گرما بیشتر ظاهر می شود.

این بیماری ویروسی است و با خوردن گوشت آلوده و از طریق کنه منتقل می‌شود، بنابراین باید نسبت به ذبح دام‌های غیر مجاز آگاه باشیم و شهروندان از خریدن گوشت‌ بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند.

او گفت: دامداران نیز باید هنگام مشاهده کنه بر روی دام، کنه را با دست به صورت مستقیم از بین نبرند، همچنین اقدام به سم پاشی محیط نگهداری دام کنند که در این راستا برنامه ریزی‌های لازم انجام شده تا در روزهای آینده سم پاشی توسط مجموعه دامپزشکی انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: تمامی کشتارگاه‌های سنتی در استان جمع آوری شده و اکنون ۵ کشتارگاه صنعتی فعال داریم و  تمامی کشتارگاه‌های استان مجهز به سیستم پیش سرد هستند و گوشت‌های تهیه شده از ذبح دام به مدت ۲۴ ساعت در داخل این سالن باقی می مانند که ph گوشت‌های مورد نظر به علت ماندن در سرما کاهش می‌یابد و به این ترتیب بسیاری از میکروب‌ها و ویروس‌های گوشت از بین می‌رود.

رسولی گفت: شهروندان از ذبح دام در خارج از کشتارگاه‌ها خودداری کنند و به هیچ عنوان گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی را خریداری نکنند و اگر کسی هدف ادای نذر و قربانی دارد می‌تواند از طریق سامانه ۱۵۱۲ با نظارت مجموعه دامپزشکی ذبح دام انجام دهد.

 تب کریمه کنگو در دام بدون علامت است و تنها بی‌اشتهایی و تب ایجاد می‌کند تشخیص تب کریمه کنگو توسط انسان‌های عادی غیر قابل تشخیص است، اما همین ویروس در انسان کشنده و بسیار واگیر است.

او گفت: در طول زمستان  کارکنان دامپزشکی در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام حضور یافته و دام عشایر را افزون بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار مورد واکسیناسیون علیه بیماری‌های مختلف انجام دادند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: با توجه به اقدامات پیشگیرانه، خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی از تب کریمه کنگو در استان همدان ثبت و گزارش نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.