رئیس‌جمهور ترکیه بر مخالفت این کشور با پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی تاکید کرد.

«رجب طیب اردوغان» اعلام کرد که عضویت سوئد و فنلاند در ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) را تایید نمی‌کند.

خبرگزاری سی‌جی‌تی‌ان در حالی از مخالفت اردوغان با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو خبر داد که وزارت امور خارجه سوئد امروز اعلام کرد که نمایندگان ارشد هلسینکی و استکهلم «به زودی» به ترکیه سفر خواهند کرد تا درباره مخالفت آنکارا با عضویت در ناتو رایزنی کنند.

اما اردوغان معتقد است که دیپلمات‌ها نباید برای آمدن به ترکیه با هدف متقاعد کردن آنکارا برای تایید پیشنهادات آن‌ها در ناتو خود را به زحمت بیندازند و افزود: «اول از همه باید بگویم که ما به کسانی که ترکیه را تحریم می‌کنند تا به ناتو که سازمانی امنیتی است بپیوندند، آری نمی‌گوییم.»

ساعاتی پیش مقامات سوئد رسما درخواست پیوستن به ناتو را برای اعضای این پیمان نظامی ارسال کردند.

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز اعلام کرد از کلیات عضویت سوئد در ناتو حمایت می‌کند. وزیر امور خارجه دانمارک نیز گفت: «ما از تصمیم تاریخی سوئد برای درخواست عضویت در ناتو حمایت می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای اطمینان از پیوستن سریع این کشور انجام خواهیم داد.»

سوئد و فنلاند پیشتر موضع بی‌طرفانه‌ای داشتند، اما به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین به دنبال پیوستن به ائتلاف ناتو هستند. ترکیه هم در این باره ابراز نگرانی کرده است.

حتی رجب طیب اردوغان روز جمعه اعلام کرد کشور‌های حوزه اسکاندیناوی به مکانی برای حضور تروریست‌ها تبدیل شده‌اند و به همین دلیل ترکیه نمی‌تواند به آن‌ها اطمینان کند.

دغدغه‌ای که باعث نگرانی ترکیه در این زمینه می‌شود، حمایت سوئد و فنلاند از گروه پ‌ک‌ک است. آمریکا‏، اتحادیه اروپا و ترکیه پ‌ک‌ک را سازمانی تروریستی قلمداد می‌کنند.

ترکیه، سوئد و فنلاند و کشور‌های همسایه آن‌ها را متهم می‌کند که به اعضای این گروه اجازه می‌دهند در این کشور‌ها اقامت داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۲:۵۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
نظرت مهم نیست
آخرین اخبار