استاد دانشکده خبر گفت: روابط عمومی‌ها هر چه بیشتر در فضای وب فعال‌تر شوند و هرچقدر حضور فعال‌تر و گسترده‌تری داشته باشند امکان اینکه درک ارتباطی را بالاتر ببریم به وجود می‌آید.

دانشکده خبر دارای رشته روابط عمومی است و این دانشکده در تلاش است تا آموزه‌های حوزه روابط عمومی را مطابق با رشد فناوری و هوشمند سازی نظام‌های آموزشی و ارتباطی ارائه دهد و روابط عمومان و فارغ التحصیلان تربیت شده با دنیای مجازی، فضای هوشمند و سایبری آشنا باشند تا بتوانند همراستا با  دنیا برای فعالیت در حوزه سایبری و حقیقی آماده شوند.

مجید رضاییان، استاد دانشگاه دانشکده خبر گفت: بررسی گذشته روابط عمومی در وب‌یک، روابط عمومی در دوران وب‌دو از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ وب۱، از ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ وب۳، از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ دوران گذار به وب‌۳ یا اینتلجنت وب و تا ۲۰۳۵ دوران وب۳ که دوران وب هوشمند است.

اهمیت دستیابی به کنش ارتباطی

وی افزود: باید بدانیم یک تلاش برای تقویت کنش ارتباطی در یک سازمان است که درک ارتباطی وقتی بالا می‌رود، کنش ارتباطی هم اصلاح می‌شود، کنش ارتباطی هم منطبق با اهداف و سیاست‌های آن سازمان می‌شود. در نتیجه ذات روابط عمومی تقویت یک روح ارتباطی در میان افرادی که در این سازمان هستند و مخاطبان بیرونی آن برای این است که کنش ارتباطی سیاست‌ها و اهداف درست پیش برود و موانع ارتباطی آن برداشته شود.

این استاد دانشکده خبر ادامه داد:  روابط عمومی‌ها خصوصا در شبکه‌های اجتماعی در دوران وب۲ که به سر برده‌ایم و الان هم هنوز هست و به مرور ایام دیگر به حاشیه خواهد رفت و با وجود شبکه‌های اجتماعی و فراگیر شدن وب هوشمند کارشان این بود که قبل از اینکه بخواهند چیزی را به اطلاع کارکنان خودشان در یک دستگاه و یا یک سازمان برسانند و اهداف سازمانی را بین مدیریت و کارکنان بهبود بخشند، کارکنان از همه چیز مانند همه‌ی شهروندان مطلع شدند. به قول کاس‌لس همه دوران وب۲ به خود ارتباط‌گر تبدیل شدند، به صرف آندرلاین کامنیوکیشن کسانی که خود ارتباط‌گر هستند، یعنی هم ارسال کننده و هم دریافت کننده هستند، تازه اجتماعی و در گروه‌های مختلف عضو هستند و همه چیز را مطلع می‌شوند.

وی گفت: روابط عمومی‌ها در این عصر در سراسر دنیا کارشان این بود که در فضای وب فعال‌تر شوند و هرچقدر حضور فعال‌تر و گسترده‌تری داشته باشند امکان اینکه درک ارتباطی را بالاتر ببریم به وجود می‌آید. ما در دنیایی هستیم که این اتفاق در آینده گسترده‌تر خواهد شد، یعنی ما با دنیای ربات‌ها طرف می‌شویم، یعنی یک ربات‌های هوشمند که در درون اینترنت است، مثلا شما می‌خواهید تیک بزنید خود ربات جمع‌آوری می‌کند و همچنین کیس پیشنهادی را یا مثلا در ربات‌هایی که در بیرون در مشاغل در صنایع و کارخانه‌ها به جای کارگر مشغول می‌شوند، کارخانه‌ای که با ۲۰ هزار نفر تولید می‌کند، بعد آنکه با ۵ هزار نفر تولید کند، ۱۵ هزار کار کارگر دیگر را ربات‌ها انجام می‌دهند.

این پژوهشگر ژونالیسم ادامه داد: ما با این اصل مواجه هستیم که یک سونامی بزرگ خواهد بود در تغییر مشاغل و تغییر ساختار‌های ارتباطی آنجا هم کار ما این است که ما از نظر مفهومی و از نظر محتوایی وظیفه ذاتی روابط عمومی در وب۳ با وب ۲ و وب۱ عوض نمی‌شود، وظیفه ذاتی آن این است که درک ارتباطی را بالاتر ببرد، ولی حالا با وب هوشمند کار سخت‌تر می‌شود. خیلی از مواقع قبل از اینکه شما یک چیزی را بخواهید به مخاطبتان برسانید خود آن اصلا حضور دارد، حضور‌های همزمان و متاورسی و مجازی در وب۳ با آمدن وب هوشمند به دنیای متاورس اتفاق خواهد افتاد، ولی وظیفه ذاتی روابط عمومی‌ها سرجای‌شان است، یعنی افزایش درک ارتباطی. افزایش درک ارتباطی این است که ما ببینیم سیاست‌های آن سازمان چیست، مخاطبان چه می‌گویند، بین این‌ها یک گپی وجود دارد، برای متصل کردن سیاست‌های سازمان و پر کردن آن گپ بین آن سازمان و مخاطبان آن بین یک کمپانی با مشتریانش راه این است که آن درک ارتباطی بالا برود. هرچقدر که درک ارتباطی از آن سیاست‌ها بیشتر شد، اقناع آن بیشتر می‌شود.

استاد دانشکده خبر تصریح می‌کند: ما باید تفاوتی بین اقناع و اشباع قائل شویم، با دنیای وب۲ و دنیای وب۳ اشباع زیاد می‌شود، یعنی اشباع اطلاعاتی انواع و اقسام اطلاعات. این به معنای اقناع نیست، اشباع به معنای اقناع نیست، دانستن‌های یک‌سویه به معنای این نیست که طرف اگر پیامی را دریافت کرده است، باور کرده است. ما قبل از اینکه در چرخه ارتباطی به چویس بعد به دیزاین بعد به اکشن برسیم، یعنی به انتخاب ارتباطی به تصمیم ارتباطی و واکنش ارتباطی باید این مرحله قبل آن اتفاق بیفتد که مهم‌ترین نقطه به نام باور است. برای آنکه آن باور و درک ارتباطی با مخاطبان خودمان و مشتریان خودمان را روابط عمومی برساند در هر دستگاهی و در هر سیاستی راه آن این است که از همه داده‌های مورد نظر استفاده کند و نظر مخاطبانی را بگیرد.


چگونگی حضور روابط عمومی‌ها در وب سه

وی اظهار کرد: مهمترین مسئله این است که باید مرتب در کارمان فیدبک داشته باشیم، اگر می‌خواهیم به باور برسیم باید فیدبک‌های مان قوی باشد. در همه‌جای دنیا روابط عمومی‌ها کارشان از پایین به بالا است تا قبل از اینکه از بالا به پایین باشد. ما در روابط عمومی‌های ایران سنت این است که از بالا به پایین می‌خواهیم بگوییم که سیاست‌ها این است، اول باید ببینیم نظر مخاطب چیست. مخاطب کجا گیر دارد نسبت به این سیاست و کجا ابهام دارد، کجا نقطه گپ آن و نقطه چالش آن است، آن را باید پیدا کرد. به قول ما که می‌گوییم p/E پی اند‌ای اند پی اند‌ای اول باید مشکل را پیدا کرد بعد پرزنتیشن کرد و بعد آنالایز و تحلیل کرد. ما برای این موضوع نیازمند گرفتن فید بک هستیم، اگر یک روابط عمومی کار آن این باشد که مرتب فید بک بگیرد و نظام انتقاد‌ها و پیشنهاد‌ها را از پایین به بالا باز کند، این فاصله بین سیاست‌های یک دستگاه و مدیران یک دستگاه با مخاطبان خودش که بین این ۲ روابط عمومی قرار دارد، به حداقل می‌رسد. حال ابزار‌های تکنولوژی و ارتباطی هم نسل به نسل در وب۱، وب۲، وب۳ گسترده‌تر خواهد شد. از تکنولوژی ارتباطی هم باید استفاده کرد در وب۳ هم در وب هوشمند هم باید حضور فعال‌تری پیدا کرد. خیلی از اسناد یک دستگاه، یک سازمان دیگر در دنیای آینده لازم نیست طرف یک چیزی را سرچ کند، می‌شود متاببس کرد که آدم‌ها مستقیما بیایند و از آن اسناد و همه چیز‌هایی که قرار است بدانند و آگاه شوند، استفاده کنند.

کارکرد افزایش درک روابط عمومی

رضائیان گفت: پس برای اینکه آن درک ارتباطی افزایش یابد باید بیلیو را مورد هدف قرار داد، برای اینکه باور حاصل شود باید فیدبک یا بازخورد ما را مورد توجه قرار داد. این کار روابط عمومی ما است. وقتی ما این کار را انجام دادیم درک ارتباطی را افزایش داده‌ایم و این درک ارتباطی افزایش می‌یابد، یعنی اینکه شما کنش ارتباطی را در مخاطبان‌تان سامان می‌دهید که مورد نظر مدیران آن دستگاه است. اهداف و سیاست‌های آن دستگاه، آن وزراتخانه، آن کمپانی در بخش خصوصی در بخش دولتی برای مخاطبان آن باز می‌شود و اینگونه است که اینترنیشین (همگرایی) رخ می‌دهد، آن‌ها می‌آیند و حامی می‌شوند، احساس همگرایی و همراهی می‌کنند. اتفاق برعکس آن هم رخ می‌دهد، یعنی مدیران دستگاه هم بعد احساس می‌کنند که مخاطبانی دارند که بعد مخاطبان پشتیبان‌شان هستند. اگر یک کمپانی بخش خصوصی است، احساس می‌کند مشتریانی دارد که آن مشتریان همراه آن هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار