سیستان وبلوچستان در حساس‌ترین نقطه از شرایط خشکسالی و بیایان زایی قرار گرفته است.

واقعیت این  است که ، ۹۳.۸ درصد سیستان وبلوچستان  با پدیده خشکسالی و به دنبال آن بیابان زایی  دست و پنجه نرم می کند.

 مساحت  سیستان و بلوچستان از دریاچه هامون در   شمال استان گرفته تا بندر چابهار در جنوب آن دچار خشکسالی آ (۹۳٫۸ درصد) است.

خشکسالی و بی آبی بازهم ماهی می‌دهد 

مدیر کل شیلات سیستان وبلوچستان( آب‌های داخلی) گفت: پرورش ماهی سردابی قزل آلای رنگین کمان در سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۰ توسعه و رونق پیدا کرده است.

شاهرودی گفت: از دیگر نکات مهم در پرورش قزل آلا امسال وزن بالای ماهی در پایان دوره پرورش بود که در برخی از استخر‌ها به متوسط ۱.۵۰۰-۱.۳۰۰ کیلوگرم رسید و میزان رکورد تولید در تعدادی از استخر‌ها به بالای ۳ تن در استخر بتنی ۲۰۰ متر مربعی رسید در حالیکه در سنوات گذشته حداکثر رکورد تولید به میزان ۲.۵ تن در استخر‌های بتونی بود.

شاهرودی گفت:  مجموع رهاسازی بچه ماهی قزل آلا در استخر‌های پرورش ماهی سطح استان بیش از ۱۲۳ هزار قطعه می‌باشد که پیش بینی می‌شود تا پایان دوره برداشت در خرداد ماه بیش از ۱۰۰ تن ماهی برداشت و در بازار‌های استان عرضه گردد.

او گفت:  نکته قابل ذکر در خصوص پرورش این ماهی   این است که علیرغم اینکه در سنوات گذشته پایان اسفند ماه فصل پرورش سردابی در منطقه سیستان به پایان می‌رسید در حالیکه به پایان اردیبهشت ماه نزدیک می‌شویم هنوز در تعدادی از استخر‌ها ماهی قزل آلا در حال پرورش می‌باشد که این امر نشانگر امکان پرورش ماهی قزل الا در طی ۹ ماه از سال در شمال استان می‌باشد.

تلاش برای حفظ گونه های ماهی خاص منطقه 

مدیرکل شیلات آبهای داخلی سیستان و بلوچستان می گوید: با توجه به سیاست گذاری های صورت گرفته در جهت توسعه فعالیت های شیلاتی استان و تنوع بخشی به گونه های پرورشی و نیز حفظ ذخایر آبزیان استراتژیک سیستان و بلوچستان، توسعه پرورش ماهی شیزوتوراکس زارودنی (سفید سیستان) در سراسر استان مورد توجه و در دستور کار قرار گرفته است.

او گفت: ماهی سفید سیستان گونه بومی منطقه شمال استان بوده که دارای ارزش و پتانسیل تولیدی و زیست محیطی است.

مدیرکل شیلات آبهای داخلی سیستان و بلوچستان گفت: این گونه از ماهیان خاص تالاب بین المللی هامون بوده که با توجه به خشکسالی های متمادی بیش از ۲۰ سال گذشته در معرض خطر انقراض قرار داشت که با تلاش کارشناسان فنی اداره کل شیلات استان در سنوات گذشته ضمن دستیابی به تکنولوژی تکثیر آن در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر آبزیان بومی و گرمابی زهک از انقراض آن پیشگیری و جهت بازسازی ذخایر در تالاب هامون، چاه نیمه های سیستان و منابع آبی سطح استان رهاسازی شده است.

او گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته، ترویج و توسعه پرورش این گونه ماهی در استخرها در دستور کار قرار دارد و برهمین اساس تعدادی الگوی پایلوت پرورش ماهی سفید سیستان در حوزه این شهرستان و شهرستان های تفتان و زاهدان در حال انجام است.

روستاهای سیستان وبلوچستان  هم استخر پرورش ماهی دارند

به منظور ایجاد اشتغال برای روستاییان استخرهای پرورش ماهی در روستاها حداث و تجهیز شده است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آب‌های داخلی) گفت: به طور کلی تعداد ۳۲۰۰ باب استخر از انواع استخرهای خاکی بتنی و پیش ساخته در روستاهای سطح استان وجود دارد.و به کار پرورش ماهی مشغول هستند.

قزل آلایی که در خشکسالی پرورش می‌یابد

تولید بیش از۶ میلیون قطعه لارو در شهرستان زهک شمال سیستان وبلوچستان

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آب‌های داخلی) گفت: از اسفند سال گذشته تاکنون۶ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه لارو در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک تولید و همچنان ادامه دارد.

لارو تولید شده برای تولید بچه های در در اختیار استخرداران قرار می گیرد.

زهک تنها مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی  گرمابی در شرق و جنوب شرق کشور 

عیسی میرانی شاهرودی گفت: مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان بومی و گرمابی زهک تنها مرکز تکثیر ماهیان گرمابی در شرق و جنوب شرق کشور است که هرساله با مساعد شدن شرایط دمایی اقدام به تکثیر پنج گونه ماهی گرمابی شامل کپور معمولی، کپور علفخوار، کپور سرگنده، کپور نقره‌ای و ماهی بومی سفید سیستان می‌کند.

او گفت: فرآیند تکثیر از اسفند با تکثیر ماهی بومی سفید سیستان آغاز و تا خرداد ماه سال بعد به ترتیب با تکثیر گونه‌های کپور معمولی، کپور علفخوار، کپور نقره‌ای و کپور سرگنده ادامه می‌یابد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آب‌های داخلی) گفت:از اسفند سال گذشته تاکنون تکثیر گونه‌های سفید سیستان، کپور معمولی و کپور علفخوار انجام شده وروند تکثیر سایر گونه‌ها نیز ادامه دارد.

او گفت: بچه ماهیان تولیدی در مرکز تکثیر زهک در استخر‌های پرورش ماهی و منابع آبی سطح استان رهاسازی و علاوه بر آن بخشی از این بچه ماهیان به استان‌های همجوار مانند سال‌های گذشته ارسال می‌شوند.

قزل آلایی که در خشکسالی پرورش می‌یابد

شاهرودی در پایان گفت: با توجه به کاهش آب ورودی به سیستان و به تبع آن افت میزان تغذیه آبی چاه های کشاورزی و تغییر کیفیت آب علی الخصوص میزان شوری آن غیر قابل اجتناب می باشد یکی از برنامه های این اداره کل شناسایی معرفی و پرورش گونه های آبزی در چنین آب های که به اصطلاح نامتعارف نام دارند می باشد در این راستا معرفی و پرورش ماهی خاویاری از نوع شیر ماهی به صورت پایلوت در استخرهای حوزه سیستان در حال انجام می باشد زمان پرورش ماهی قزل آلا و کپور معمولی نیز به صورت موفق در این نوع آب ها انجام شده است

قهر طولانی آسمان با سرزمین سیستان و بلوچستان و ایجاد خشکسالی ۴۰ ساله در استان باعث نشده است تا مردمان غیور و زحمتکش این خطه از کشور از فعالیت و کارو تلاش باز بمانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار