شبکه‌های اجتماعی در راستای جنگ هیبریدی قادرند گسل‌های اقتصادی، سیاسی جامعه را تحریک کنند.

جنگ‌های دو دهه پیش در جهان گواه این است که مبارزه برای اثرگذاری بر ذهن مردم به اندازه اتخاذ رویکرد‌های نظامی با اهمیت بوده که طی آن شبکه‌های اجتماعی نقش ویژه‌ای در نحوه این اثرگذاری بازی می‌کنند.

به همین جهت جملاتی نظیر جنگ جهانی بعدی چگونه خواهد بود؟ یا گروه‌هایی مانند آزوف در اوکراین یا داعش در غرب آسیا چگونه توانستند از نرم افزار‌هایی مثل توئیتر و یوتیوب برای پخش تصاویر رعب آور و وحشت انگیز خود در جهت ایجاد عملیات روانی استفاده کنند، سوالاتی هستند که روز به روز با شروع هر بحران جدید در جهان و تاثیرپذیری از شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی به ذهن ما خطور می‌کند.

این عملیاتِ روانی مجموعه‌ای از فرآیند‌هایی است که جنگ هیبریدی نامیده می‌شود.

در جنگ‌های نظامی و غیرنظامی با هرگونه هدفی که روی می‌دهند، معمولا محدوده جنگ قابل مشخص است اما جنگ ترکیبی درست عکس این قضیه عمل کرده و بعد روانی آن بیش از آثار جسمی است.

نقش و جایگاه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در جنگ هیبریدی /// دارم می نویسم :)

جنگ هیبریدی میدان فیزیکی ندارد و از این نظر برای بسیاری غیرقابل تشخیص است

جنگ هیبریدی یا ترکیبی، راهبردی نظامی است که از زدوخورد‌های سیاسی مثل مداخله در انتخابات کشور‌های خارجی، جنگ نظامی کلاسیک و نامنظم، جنگ مجازی، نبرد رسانه‌ای، پخش اخبار جعلی، برهم ریختن بافت جمعیتی، مهاجرپذیری، یورش فرهنگی، ایجاد تضاد‌های قومی و مذهبی تشکیل شده است.

بسیاری از نظریه پردازان نظامی پس از واقعه ۱۱ سپتامبر، با روش جنگ‌های سنتی خداحافظی کردند و از سال ۲۰۰۱ رویکردشان را در طراحی نقشه‌های نظامی و امنیتی فضای سایبر را هم اضافه کردند. در گزارش منتشر شده از اجلاس امنیتی مونیخ در سال ۲۰۱۵، ملزومات یک جنگ هیبریدی در هشت مورد دیپلماسی، جنگ اطلاعاتی و تبلیغاتی، حمایت از نابسامانی‌ها و شورش‌های محلی، نیرو‌های نامنظم و چریکی، نیرو‌های ویژه، نیرو‌های کلاسیک نظامی، جنگ اقتصادی و حملات سایبری یاد شده است.

 به بیانی واضح‌تر این تهاجم یا جنگ ترکیبی همزمان دارای جنبه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، رسانه‌ای و دیپلماسی است.

نقش و جایگاه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در جنگ هیبریدی /// دارم می نویسم :)

هدف اصلی دشمن از نبرد هیبریدی براندازی و فروپاشی است

عصاره‌ای از همه این جنگ‌ها باهم در می‌آمیزند تا بیشترین آسیب را به کشور میزبان وارد نمایند؛ هدف اصلی دشمن از نبرد ترکیبی در مرحله نخست  به هم زدن نظم و تضعیف توان رقیب و نهایتا براندازی و فروپاشی است.

آمریکا یکی از کشورهایی است که از جنگ هیبریدی برای دخالت در امور سایر کشورها بیشترین بهره را برده و برای این کار از  انقلاب‌های رنگی به جنگ‌های غیرمتعارف گذر کرده تا از این راه بتواند بر فرآیند بی ثبات سازی کشورها در دراز مدت مسلط شود.

 فرانک هافمن  برای نخستین بار در سال ۸۶ طی نوشتاری از واژه جنگ ترکیبی یا همان هیبریدی به نام «منازعات در قرن ۲۱، ظهور جنگ‌های ترکیبی» استفاده کرد؛ البته هافمن گفته است این واژه را از «رابرت واکر» یکی از تفنگداران آمریکایی وام گرفته است.

اما با ظهور و گسترش شبکه‌های اجتماعی، استفاده از واژه جنگ ترکیبی پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۹۲ در ادبیات سیاسی، کاربردی بیشتر یافت.


بیشتر بخوانید: 


از آن سال تاکنون این نقش با استفاده روز افزون از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، توئیتر و تلگرام بیشتر شده و این رسانه‌ها در واقع رکنی از ارکان جنگ‌های هیبریدی به شمار رفته و از طریق  جمع آوری اطلاعات، تعیین هدف، جنگ روانی، عملیات سایبری می‌توانند.

شبکه‌های اجتماعی بر خلاف رسانه‌های سنتی مثل روزنامه یا مجلات، از نظر دسترسی به اخبار و اطلاعات، دفعاتی که چیزی منتشر می‌شود انتشار، ماندگاری اخبار منتشر شده و البته سرعت عملِ بدون محدویت زمانی و مکانی بی رقیب و پیشرو هستند.  

شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز می‌توانند ایده و معنا خلق کرده، آن‌ها را تقویت کنند و حتی ابزار نیرومندی برای ارائه اخبار اشتباه یا ضد اطلاعات و ایجاد ترس باشند که با هدف شکست روحیه حریف و برگرداندن ورق جنگ بر ذهن افراد تاثیر گذار خواهند بود.

نقش و جایگاه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در جنگ هیبریدی /// دارم می نویسم :)

در جنگ هیبریدی بر بستر شبکه‌های اجتماعی مرز میان حقیقت و دروغ باریک می‌شود

آن‌ها می‌توانند اخبار را بزرگ جلوه دهند و کوچک کنند یا دروغ و واقعیت هر اتفاق رخ داده در جامعه را چنان ترکیب کنند که اصل ماجرا چه برای  دولت‌ها و چه برای مردم دشوار، هزینه‌زا و  تقریبا ناممکن باشد.

این رسانه‌های اجتماعی هر اتفاق یا بحرانی را آنطور که بخواهند و از روش‌های گوناگون کنترلی و اعمال نفوذ، مدیریت و روایت می‌کنند و در واقع این شبکه‌های اجتماعی هستند که نبرد‌ها را روایت کرده و در شکلی توسعه یافته‌تر نبرد روایت‌ها ایجاد می‌کنند.

نبرد روایت‌هایی که در بیشتر مواقع با همراهی سلبریتی‌های آن جامعه همراه شده تا هریک از آنان به مانند مهره‌های شطرنج براساس نقشی که برای آنان تعریف شده، اخبار و اطلاعات را جهت دهی کرده و آنگونه که از انان خواسته می‌شود به خورد مخاطب دهند.

اگر در زمان‌های قدیم، کافه‌ها یا قهوه خانه‌ها امکانی برای تجمع سلبریتی‌ها که از قضا بیشتر آنان از ادبا و شعرا بودند ایجاد می‌کردند، امروزه شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و یوتیوب و دیگر شبکه‌ها با قدرت اثرگذاری بالاتر، رنگ و لعاب بیشتر و حداکثر ظرفیت مخاطبین در سطح جهانی این وظیفه را در نهایت کمال خود به نحو احسن انجام می‌دهند.

هر کدام از سلبریتی‌ها با چندین میلیون دنبال کننده در فضای مجازی قادرند بستری ایجاد کنند تا همزمان با رویدادن هر اتفاق، گسل‌های اقتصادی، سیاسی یا نظامی آن رویداد همزمان تحریک شده و یا با ادامه دادن تحریک همان گسل، اتفاقات بعدی را دومینو وار رقم بزنند تا موضوع پیش آمده در نهایت به بحرانی برای کشور تبدیل شود.

نقش و جایگاه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در جنگ هیبریدی /// دارم می نویسم :)

شبکه‌های اجتماعی در راستای جنگ هیبریدی قادرند گسل‌های جامعه را تحریک کنند

با پیش آمد هر موضوعی از قبیل ایجاد تنش‌های مرزی، آلودگی آب و هوا، سقوط یک هواپیمای نظامی یا حتی گرانی، شبکه های اجتماعی پر می‌شوند از تصاویر و اظهار نظرات مروبط به این قضایا تا هرکس  هرآنچه تراوشات ذهنی آن است، بروز دهد.

این فضا برای مقابله قوانین منظمی را می طلبد تا ضمن مدیریت فضای بروز ترین، مهار نشدنی ترین و پنهان ترین شیوه جنگ دنیای حال حاضر را کنترل کرده و تمام هجمه‌های حاصل از آن را دفع کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا هر بهونه میخواید پیدا کنید فضای مجازی رو کنترل و فیلتر کنید اگه مدیرهاتون با پارتی و رانت استخدام نشن و گند نزنند به کشور نیاز به محدودیت نیست مردم از شما راضی نیستن چه با اینترنت چه بدون اینترنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
بزرگترین دشمن مردم شما هستید نه آمریکا
شما دارید با دست خودتون مردمو نابود میکنید
نمونش خوزستان که با اون همه سرمایه مردمش تو فقر و خاک و بدبختی زندگی میکنن
اینترنت خوزستانم که قطعه
شما دشمن درجه ۱ مردم ایرانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر روز با یه عنوانی هی علیه فضای مجازی یه چی بگید...دهه هشتاد که بلاگفا زیر نظر خودتون بود ۳بار فیلترش کردید نابودش کردید رفت.بقیه حرفاتون سیاسی و مقرضانه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
خوب چه ربطی بهماداره که یه عده از خدا بیخبر وطنفروشکه فقط فکرجیبشون و پست و مقاما و تعدادشون سر به فلک میرسه در پست ومقامهایممملکتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر آمریکا دشمن است ، آدم سالم که بچه هاشو نمی فرسته کشور دشمن. پس اول بچهاتون و سرمایه هاتون را از کشور دشمن برگردونید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
بهت مثبت دادم ولی خوب دقت کن اینها اول انقلاب مستاجر زیر پله بودند و نه مخترع بودند نه بازاری کلان.این همه ثروت مال ماست و بیت المال است که ریختن به حساب خودشون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
داشتن توان و زیر ساخت صفر تا صد در این عرصه آرزوی هر کشوری است .
کره جنوبی و روسیه،چین،المان و بسیاری از کشورهای خوب جهان اینچنینینند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
بیخود اقتصاد مقاومتی رو بهانه نکنین .. ‌
تا زمانیکه فساد از مسواین و سیسستمهای حکومتی پاک نشود و بجای مسولین انققلابی بیسواد ، نخبه های وطن پرست که با عشق و بدور از تعصب کار کنند و ارتباط با کشورهای دیگر به راه نیفتد و ترس از اینده برداشته نشود همین اش و همین کاسه...

اقتصاد بدون بزار مفهومی ندارد ...
Canada
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
کلا مشکلات اقتصادی و گرانی و تورم تمام کشورها را در بر گرفته و مختص کشور ما نیست
بدون تحریم و ارتباط با تمام کشورها ترکیه 70 درصد تورم دارد
در امریکای شمالی و اروپا گرانی بیداد میکند .تحت هیچ تحریمی هم نیستند
چرا گول کانالهای روباه ی مکار را میخورید
هزینه ها سه برابر شده یعنی 300 درصد افزایش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
بله نرخ بهره پس از بیست و پنج سال از بیست و پنج صدم درصد شده نیم درصد درآمریکا یعنی فاجعه!!بعد ایران با این نرخ بهره و تورم لابد از قیامت هم رد کرده؟!نه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۹:۴۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
آخه مگه شما دشمنی بالاتر از حماقت خودتان هم دارید عزیز جان برادر شیطان بزرگ آمریکا وقتی شماها را میبینه دیگه نیازی به فعالیت نداره چقدر شما هنوز هم ساده اید کشور را به نابودی کشاندید فرهنگ هویت اقتصاد دین ایران به فنارفت کمی تفکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
احسنت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینقدر که دولت شما باعث گسست خانواده شده هیچ چیز نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
وقتی مردم یک کشور از نظر اقتصادی قوی باشن، مردم مشکلات زندگی نداشته باشن، مشکل اجاره خونه و نون و آب نداشته باشن، وقتی زندگی مسوولین با مردم در یک سطح باشه نه اینکه بچه هاشون در رفاه ولی مردم عامه در سختی باشن، دیگه نیاز نیست که نگران شبکه های اجتماعی باشید، مردم اینقدر با فهم و درک هستن که تفکیک کنن بین حرف های شما و حرف های شبکه های اجتماعی رو، واقعیت های جامعه رو که نمیشه انکار کرد، مردم وقتی میرن سوپر مارکت، وقتی میرن فروشگاه و... میبنن واقعیت رو و میبنن در شبکه های اجتماعی حرف دلشون زده میشه به شبکه های اجتماعی اعتماد میکنن، نمیشه که صورت مساله رو پاک کنید و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
فهم و هوشیاری مردم را هم چند بار دیدیم عزیز
دولت بیچاره برای مردمش گامهایی را برداشت و بعضی مردم واقعا نا آگاه و منتقدان وحشیند
Iran (Islamic Republic of)
تهرانی چی
۱۸:۰۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
این گفته شما همه جا جواب نمی دهد در سال های ۸۸ و۹۰ و ۹۲ وضیعت اقتصادی به مراتب بهتر از الان بود ولی عده ای از مردم با گوش دادن به حرف خارجی ها رای دادند
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۰۹:۲۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
کشور باید توان و‌زیر ساخت کافی و لازم را داشته باشد آفرین به جوانان و دانشمندان ارتباطات و‌سایبری کشورمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
شماهادیگه کارتون ازگسل گذشته،تبدیل شده به سیاه چاله،اگر خبر ندارید ،خبر دارشید،سیاه چاله خیلی خطر ناک همه را میبلعد
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسی
۰۹:۲۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر کشوری باید قوی باشد ایران عزیز تا تبدیل شدن به سیاهچاله زمان دارد ،کشورهایی هستند که صفر تا صد همه زیر ساختها از خودشان است کشور ما هم هر چند دیر آغاز کرد ولی از پیشگامان است.
Iran (Islamic Republic of)
Amoo
۱۲:۰۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
جناب زاگرسی این مطالبی که نوشتی شعار صد سال پیش شوروی بود و توانست صفر تا صد خیلی چیزها رو بومی سازی کنه اما در نهایت به خاطر همین طرز فکر فروپاشید....ضمنا در حال حاضر هیچ کشوری در دنیا وجود نداره که اینطوری باشه
Iran (Islamic Republic of)
البرزی
۱۲:۲۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
خودت فهمیدی چی گفتی
ما دقیقا کی شروع کردیم
Iran (Islamic Republic of)
المیرا
۱۴:۰۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
وقتی عده تمام خوراک فکریشونو از بی بی سی و منوتو و اینترنشنال بگیرن معلومه که جنگ هیبریدی راه میوفته چون روی جهل این جماعت خیلی حساب خواهد شد ... با وجود همه کمی و کاستی های و گلایه ها ، وقتی کسی نفهمه هیچ وقت هیچ کجای دنیا بیگانه و اجنبی دلش برای اونها نمیسوزه خب معلومه که جنگ رسانه راه میندازند ... وقتی هنوز کانال انگلیس رو میشنوند جایی که کسی دو کلمه تاریخ خوانده باشه جنایتش در حق بسیاری از کشورها از جمله هند، ایران ، اسکاتلند و کلی کشور دیگه رو میدونه میفهمه اشک تمساح و از سر دلسوزی نیست ولی حیف حیف یه عده فقط همیشه بلدند نق بزنند ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
بله ایران عزیز تا تبدیل شدن به یک سیاه چاله به زمان نیاز دارد ولی ایران عزیز در یک بعد دیگه.ایرانی که ما روش زندگی می کنیم کلا از سیاه چاله ها رد داده.
آخرین اخبار