نماینده تهران در مجلس گفت: درآمد فرزندان را نباید به عنوان درآمد سرپرست خانواده حساب کرد و این شاخص، غلط است.

خانم فاطمه قاسم پور در نشست علنی مجلس گفت: بسیاری از دختران و پسرانی که ازدواج نکرده اند، درآمدشان را برای تشکیل خانواده کسب می کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز اعلام کرد مبنای بررسی دهک بندی جامعه برای دریافت یارانه، درآمد خانواده، جریان مالی، حقوق و سود بانکی است.

آقای عبدالملکی گفت: دولت برای دهک‌ بندی کل گردش مالی خانواده را در نظر می گیرد، اگرچه فرزندان خانواده شاغل باشند، درآمد و خودرو داشته باشند یا عملاً جدا شده باشند، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار تمام درآمد و دارایی خانواده را ملاک قرار می‌دهد.

به گفته وزیر تعاون دولت سیزدهم این اطلاعات از خزانه کل کشور، بانک مرکزی، بیمه و صندوق‌های بازنشستگی دریافت می‌شود.

برخی افراد جامعه از شیوه دهک بندی دولت انتقاد کرده اند؛ با این حال امروز رئیس مجلس در نطق پیش از دستور نشست علنی امروز خواستار «رسیدگی فوری و دقیق دولت به شکایت های مردم در پرداخت کمک معیشتی و دهک‌بندی‌ها» شد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اعلام کرده مردم برای ثبت شکایت نسبت به مقدار دریافت یارانه، به سامانه این وزارتخانه مراجعه کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۵ روز پیش گفت سامانه سازمان هدفمندی یارانه ها برای رسیدگی به شکایت کسانی که یارانه دریافت نکرده اند، به زودی راه اندازی می شود.

نمایندگان دیگری هم از مجلس، امروز خواستار اصلاح شیوه محاسبه درآمد خانواده ها شدند. نماینده خمینی شهر در نشست علنی مجلس گفت: محاسبه درآمد فرزندان به حساب سرجمع خانواده اشتباه است.

حجت الاسلام نقدعلی گفت: حذف یارانه خانوار به این علت که در مقطع کوتاهی درآمد خاصی داشته درسن نیست؛ مثلاً خانواده‌ای خانه‌اش را فروخته تا پول آن را تبدیل به احسن کند و در منزل استفاده کند. اما سازمان هدفمندی یارانه ها چون در مقطع زمانی رقمی در حساب بوده، یارانه را قطع کرده است.

دولت برای پرداخت یارانه جبرانی حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، جامعه را به ۱۰ قسمت تقسیم کرده که ۹ دهک باید یارانه دریافت کنند.

خانم قاسم پور نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس علت مشکلات کنونی در پرداخت یارانه و دهک بندی جامعه را "تکمیل و شفاف نبودن پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان" اعلام کرده.

مجلس در بودجه ۱۴۰۱ وزارت تعاون را مکلف کرده با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از این پایگاه، حداکثر تا حدود خرداد ماه خانوارهای یارانه بگیر را با شاخص ها، اطلاعات و داده‌های قابل اتکا دهک‌بندی درآمدی کند.

پیش از این، در سال ۹۸ هم انتقاد به این شیوه محاسبه درآمد خانواده ها وجود داشته؛ آقای اسدی کرم عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم از به حساب آوردن درآمد فرزندان در درآمد سرپرست خانوار انتقاد کرد، موضوعی که به گفته او بسیاری از خانواده ها را از فهرست یارانه بگیران خارج کرده بود.

برچسب ها: مجلس ، یارانه معیشتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
به خدا قسم فقط وفقط ظلم به قشر ضعیف شده با این دهک بندی من تا ماه پیش یارانه می‌گرفتم از دار دنیا یک وانت دارم که باهاش اموراتم رامیگذرانم وبیمه رانندگان هستم به خاطر شقلی پسرم که ریالی از این پول که توحسابش میاد .میرود از آن خودش نیست حالا یارانه من بدبخت قطع کردند جدیدن.دخترم را از. دانشگاه اخراج کردند به خاطر که نتوانستم شهریه دانشگاه را به پردازم ویک هفته هست که خوراک این بچه گربه کردن است تو رابه خدا قسمتون میدم بیشتر دقت کنید که من بیشتر از این شرمنده خانواده نشوم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
باسلام آیا هزینه بررسی ها ورسیدگی به اعتراضات وشکایات ،بیشتر از هزینه پرداخت یارانه معیشتی به دهک حذفی دهک دهم نیست ؟ با توجه به اینکه دهک دهم ایرانی هستند و اکثرشان هم بازنشسته و دارای فرزندان دخترو پسر مجرد سن بالا و عامل آنهم مدیران نالایق دولت هستند که باید محاکمه و مجازات شوند ! نه دهک دهم که براثر صداقت وسادگی، بجای خرید سکه ، دلار و ارز و ... اندوخته ناچیز شان را با حرفهای دروغ مسولین مخصوصا رئیس کل بانک مرکزی و... در بانک‌ها پس انداز کردند.من انقلاب کرده ام و نظام جمهوری اسلامی ایران را هم خیلی دوست دارم،امیدوارم مسولین متوجه نفوذیها باشند (آئینه عبرت کاهش جمعیت و مجازات برای فرزند بیشتر رابیاد بیاورند...)وبرای جلوگیری از تفرقه افکنی ودشمنی و بدبینی مردم خوب ملت ایران نسبت به همه چیز،دست ازکارهای بچه گانه بردارند و یارانه معیشتی را به همه هموطنان عزیز وخوب ایران بدهند،بجای سرک کشیدن به جیب هموطنان ، درفکرحل مشکلات مردم کشور و ازدواج جوانان باشند . باتشکر دوستدار رئیس جمهورعزیز و رهبرعزیزمان ونظام جمهوری اسلامی ایران مقتدر... حیدری.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۴:۳۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
با سلام ، در قضیه تعیین دهک و برآورد درآمد و هزینه خانواده بنظر می رسد که آقایان هر گونه واریزی بحساب خانواده را بعنوان درآمد محاسبه کرده و هر گونه پرداختی را بعنوان هزینه ، بطور مثال اگر پدر یا مادر خانواده از کارت بانکی خودشان پولی را بحساب فرزندان وی همسر واریز کرده اند بعنوان درآمد فرزند و همسر و در نهایت درآمد خانواده محاسبه کرده و یا اگر خانواده قبلا پولی را به شخصی قرص داد عودت واریز این پول را بعنوان درآمد محسوب کرده اند ذرصورتیکه این پول قبلا بعنوان درآمد محاسبه شده است و یا خانواده صندوق قرض الحسنه فامیلی دارد اینها واریز قسط اعضا صندوق را هم بعنوان درآمد حساب کرده اند و لذا برای افرادی که کارمندان معمولی هستند درآمدهای نجومی را بدست آورده و از گردونه دهک ها حذفشان کرده اند . در هر صورت پبشنهاد است آقایان درآمد و هزینه ای را که برای هر خانواده بدست آورده اند آنالیز و صورت ریز اون را اعلام کنند و در اختیار افراد قرارداده تا محلی برای دفاع فرد وجود داشته باشد نه انکه خودشان یکطرفه قضاوت و حکم صادر کنند ، اگر برای ادعاهای خود صادق و راستگو هستند .
در ضمن یک سوال شرعی ، در جائیگه مرد خانواده مکلف به دادن خرجی به همسر و فرزندان خود می باشد آیا مرد شرعا می تواندبه همسرش امر کند علاوه بر اینکه من به شما خرجی نمی توانم بدهم شما بایستی از حقوق و درآمد خودت هم به خانواده کمک بکنی . که اینها معیار درآمد و رفاه و هزینه خانواده را بصورت جمعی محاسبه می کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
فرزندان برا خودشان کار می‌کنند برای آینده خودشان خودشان هزار ویک مشکل دارند میان برای پدر و مادر خرج می‌کنند با این دوره گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
مگه بچه ها پولشون رو به پدر و مادرشون میدن که جزو درآمد خانوار حساب کردن الان بچه من کانادا شنبه یه شنبه ها میره رستوران و ماهی هزار و دویست دلار بهش میدن ولی یه دلارشم ما ازش نمیگیریم
Germany
ناشناس
۱۷:۰۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
دقیقا شما درست می فرمایید
آخرین اخبار