مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: تلاش می‌شود تا از محل اعتبارات ملی و استانی سفر رییس‌جمهور به اصفهان، هزینه تعمیر بناهای تاریخی موقوفه تامین شود.

علیرضا ایزدی در کارگروه بررسی مسائل مربوط به حفظ، احیا و تسهیل در امر سرمایه‌گذاری اماکن تاریخی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اصفهان گفت: باید نگاه همه مسئولان نسبت به پرداخت حقوق موقوفات تغییر کند.

در این راستا درخواست ما از مسئولان اوقاف مدت‌دار شدن قرارداد‌های سرمایه‌گذاری است، زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها در بنا‌هایی انجام می‌شود که زمان زیادی برای مرمت نیاز دارند و از این رو زمان بهره برداری و درآمدزایی برای سرمایه‌گذار بسیار محدود است.

به گفته او در موضوع رسیدگی به وضعیت بقاع متبرکه در استان، همه دستگاه‌ها کوتاهی کرده‌اندو از سویی بنا‌های تاریخی در مسیر غلط بودجه‌ها قرار گرفتند.

ایزدی از نمایندگان مجلس درخواست کرد که بحث امانی بودن را جایگزین پیمانی کنند تا بودجه بنا‌های تاریخی به وضعیت امانی برگردد و بسیاری از مشکلات برطرف شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان می‌گوید از متولیان موقوفات و بقاع متبرکه نیز درخواست می‌شود تا نسبت به تجاوز به بنا‌های تاریخی و بقاع متبرکه بازنگری داشته باشند تا مجبور به طرح شکایت نشویم، زیرا در گذشته برخی از متولیان به دلیل ناآگاهی ضربه‌هایی زدند که قابل جبران نیست.

در استان اصفهان ۷۱۸ باب امامزاده و ۱۵ هزار و ۲۰۰ موقوفه وجود دارد که از این تعداد پنج هزار و ۳۱۶ مسجد، ۹۸۰ حسینه، حدود ۱۵۰ حوزه علمیه و مابقی موقوفات منفعتی است که این موقوفات حدود ۴۵ هزار رقبه را شامل می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.