به مناسبت روز پاسداشت فردوسی، رسانه ملی پخش برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته است.

رادیو ایران در روز بیست و پنجم اردیبهشت، روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی حکیم، مراسم ویژه‌ای را در راستای «آیین سخن» و نگهبانی از زبان فارسی برگزار می‌کند.

در این مراسم تعدادی از تولیدات فرهنگی رادیو ایران رونمایی می‌شود. شاهنامه‌خوانی خانم شمسی فضل‌اللهی گوینده پیشکسوت برنامه «فرهنگ مردم» با عنوان «من و عالیجناب فردوسی» و رونمایی از پایگاه خبری فارسی‌بان‌خبر از بخش‌های مهم این مراسم است.

 

 

شمسی فضل اللهی

نیشدارو در رادیو ایران

برنامه «نیشدارو» در رادیو ایران به نقل و بررسی حکایت‌های طنز، مثل‌ها و داستان‌های روایی ادبیات فارسی اختصاص دارد.

این برنامه با هدف زنده نگه داشتن فرهنگ و زبان طنز، اشاره به کتب و نشریات کهن ایران زمین و همینطور طنزپردازان و شاعران قدیمی و جدید پخش می‌شود.

بازخوانی متون طنز جدید و بررسی مجلات طنز قدیمی و مصاحبه با طنزپردازان از بخش‌های مهم برنامه «نیشدارو» است. «نیشدارو» برنامه‌ای دورهمی مانند است که مسائل مختلف اجتماعی را در جامعه با نگاه و ترکیب طنز به مخاطبانش ارائه می‌دهد. در بخشی از برنامه به مرور مطبوعات و کتب طنز امروزی اختصاص دارد.

«نیشدارو» این هفته به تهیه کنندگی زینب برومند و با اجرای مهدی فرج اللهی طنزپرداز از شنبه تا سه شنبه ساعت ۲۱:۴۵ از رادیو ایران پخش می‌شود.

تدارک رادیو فرهنگ در پاسداشت زبان وادبیات فارسی

رادیو فرهنگ با توجه به اینکه این رسانه باید در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی رسانه معیار باشد و با جدیت برای صیانت از زبان فارسی و پالایش از واژگان بیگانه و ارج نهادن به زبان و ادبیات فارسی تلاش کند با تولید برنامه‌هایی از قبیل مستند هزاره ادب پارسی، مجله ادبی ققنوس، مشاعره حریر سخن، وطن فارسی، فرهنگستان به طور ویژه و در دیگر برنامه‌ها با رعایت این اصل برای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی تلاش ویژه داشته است.

بزرگداشت فردوسی

رادیو فرهنگ از دوسال گذشته تا کنون با دعوت از استاد دکتراسماعیل آذر برنامه مشاعره «حریر سخن»، دکتر بهرام پروین گنابادی برنامه "کیمیای کلمات "، بررسی وضعیت زبان فارسی در جهان با حضور رایزن‌های فرهنگی و همکاری بنیاد سعدی در مجله ادبی" ققنوس "را روی آنتن دارد و علاوه بر اینکه برنامه‌های رادیویی متنوعی با موضوع زبان فارسی از شبکه رادیویی فرهنگ پخش می‌شود در دیگر برنامه‌های این شبکه رادیویی همه گویندگان، نویسندگان وگزارشگران به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی دقت و توجه دارند.

در رادیو فرهنگ، با نگاهی به ایران فرهنگی که زبان فارسی زبان دوم جهان اسلام است برنامه‌های "وطن فارسی"، " بوی جوی مولیان" و" قند پارسی" برنامه سازی می‌شود.

گرامیداشت روز زبان فارسی با اجرای رسول نجفیان در برنامه "فخر فیروزان"

به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی ویژه‌برنامه ادبی "فخر فیروزان" امروز به صورت ویژه‌ای روانه آنتن می‌شود. در این برنامه ضمن گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برخی از روایات شاهنامه تحلیل و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رسول نجفیان اجرای "فخر فیروزان" را بر عهده دارد و در بخش‌هایی از برنامه نیز علاوه بر تحلیل روایات به خواندن قطعاتی از شاهنامه می‌پردازد.

برنامه تلویزیونی

نقالی داستان تیمور لنگ بر مزار فردوسی و ضحاک ماردوش توسط مرشد ابوالفضل ورمزیار از دیگر بخش‌های این برنامه است.همچنین مرشد محمدجواد خرمی نیز با آوای زورخانه‌ای به خواندن بخش‌هایی از شاهنامه می‌پردازد.

این برنامه با هدف آشنایی بیشتر و پیوند دوباره مردم این مرز و بوم با گنجینه ادبی سرزمین کهن مان، به معرفی، تحلیل و روایت ادبیات فاخر ایران می‌پردازد.

«فخر فیروزان» کاری است از گروه اجتماعی فرهنگی به تهیه‌کنندگی ایمان شیعه و کارگردانی زهره غلامی که یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ساعت ۱۴:۰۰ از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار