مردم آمریکا که در ماه‌های گذشته انواع بحران را تجربه کرده‌اند ادعای بایدن درباره آنچه فرایند «افزایش قیمت پوتین» نامیده است، قبول ندارند.

پایگاه اینترنتی شبکه آر تی روسیه نوشت، آمریکایی‌ها از افزایش قیمت بنزین، مواد غذایی و اجاره بها که از زمان شروع همه گیری کرونا به طور دائم افزایش یافته است، گیج و شوکه شده اند. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را مقصر این وضعیت می‌داند و آن را «افزایش قیمت پوتین» نامیده است، اما مردم آمریکا این را قبول ندارند.

علاوه بر تورم نسبتا بالا، اقتصاد آمریکا در معرض خطر رکود قرار دارد، زیرا مصرف کنندگان قادر نیستند هزینه‌های بالاتر هر چیزی از بنزین تا خواربار را بپردازند. بحران زنجیره تامین و کمبود کارکنان حمل و نقل- مسائل جدی که قبلا با اعمال قرنطینه‌های دوره شیوع کرونا و محدودیت‌های تردد تشدید شد- کمکی به اوضاع نکرده است.

جو بایدن طبق وعده خود مبنی بر «پیگیری وحدت به جای نفاق» در حال تلاش است تا آمریکایی‌ها در آرمان مشترک علیه روسیه متحد کند. او روسیه را منشا همه مشکلاتی می‌داند که آمریکا گرفتار آن است- حتی مشکلاتی که قبل از آغاز جنگ اوکراین و قبل از اعمال تحریم‌های بایدن علیه اقتصاد روسیه در آمریکا پدیدار شد.

او همه این اقدامات را انجام می‌هد ضمن آنکه از جمهوریخواهان و طرح «اولترا ماگا» آن‌ها را برای افزایش مالیات بر خانواده‌های کارگر انتقاد می‌کند.

چند روز پس از اعلام تحریم‌ها علیه روسیه در ماه مارس در حمایت از اوکراین، بایدن به این امر مباهات کرد که «در نتیجه تحریم‌های بی سابقه ما، ارزش روبل روسیه به شدت سقوط کرد».

بایدن که تاکید دارد مشکلات اوکراین به مالیات دهندگان آمریکایی تعلق دارد، متعهد شده است که ۴۰ میلیارد دلار کمک اضافی به اوکراین ارائه دهد. این در حالی است که آمریکایی‌ها با انبوهی از بحران‌ها دست به گریبانند که به علت برخی درگیری‌ها در قاره‌های دیگر بر آن‌ها تاثیر گذاشته است.

با وجود ادعای بایدن برای مقصر دانستن روسیه و تلاش‌های او برای انجام جنگ نیابتی علیه روسیه، آمریکایی‌ها بهانه‌های او را نمی‌پذیرند. بر اساس یک نظرسنجی جدید که توسط موسسه دموکراسی و نشریه اکسپرس انگلیس انجام شد، حدود ۵۶ درصد از رای دهندگان عملکرد رئیس جمهور آمریکا در زمینه سیاست خارجی را تایید نکرده اند و ۴۰ درصد از آنان عملکرد وی را در این زمینه تایید کرده اند. در مورد مساله اوکراین فقط ۳۸ درصد از رای دهندگان سیاست‌های بایدن را تایید کرده اند.

پاتریک بشام مدیر مؤسسه دموکراسی به اکسپرس گفت: «آمریکایی‌ها در ابتدا بسیار طرفدار تحریم‌ها بودند، اما آن‌ها حالا به همان اندازه مشتاق تحریم‌ها نیستند.»

در واقع، عملکرد بایدن در تمامی حوزه‌ها با عدم تایید مواجه شده است و بسیاری از آمریکایی‌ها موافق دلمشغولی او نسبت به اوکراین نیستند. فقط ۱۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، روسیه را مهم‌ترین تهدید برای آمریکا می‌دانند.

با توجه به همه ناکامی‌های بایدن، دیر یا زود «موج قرمز» طی انتخابات میان دوره ای، سیاست‌های فاجعه آمیز دولت بایدن را از میان می‌برد و راه را برای رهبری که از عهده امور بر می‌آید، خواه دونالد ترامپ و خواه ران دسنتیس یا هر شخص دیگر هموار می‌کند.

اقتصاد روسیه قدرتمندتر از حد انتظار است

جی پی مورگان چیس در یادداشتی به مشتریان خود که هفته گذشته منتشر شد تصریح کرد اقتصاد روسیه بیش از حد انتظار با تحریم‌های غرب مرتبط با اوکراین کنار می‌آید.

به گفته بزرگ‌ترین بانک سرمایه گذاری آمریکا، نظرسنجی‌ها درباره احساسات تجاری در خصوص این کشور «نشانی از یک رکود نه چندان عمیق در روسیه است و بنابراین حاکی از خطرات رو به افزایش در مورد پیش‌بینی‌های رشد ماست».

در این یادداشت همچنین به شاخص‌های با فرکانس بالا مانند مصرف برق و جریان‌های مالی اشاره شد که نشان می‌دهد اقتصاد (روسیه) نسبت به پیش‌بینی‌ها در وضعیت بهتری قرار دارد.

بیزینس اینسایدر گزارش داد، تحلیلگران بانک اعلام کرده اند که بنابراین داده‌های موجود دست کم در حال حاضر به کاهش ناگهانی فعالیت‌ها اشاره‌ای ندارد.

جی پی مورگان همچنین از پیش بینی‌های قبلی خود مبنی بر کاهش ۳۵ درصدی تولید ناخالص داخلی روسیه در سه ماهه دوم و ۷ درصدی برای کل سال ۲۰۲۲ عقب نشینی کرد و اکنون می‌گوید این ارقام احتمالا بسیار کمتر نگران کننده هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار