سریع ترین مرد افغانستان در رقابتهای سرتاسری ملی ایران به عنوان دونده افغان شرکت کرد و طوفانی ظاهر شد.

شاه محمود نبرد "نور زهی" دونده المپیکی افغان برای نخستین بار در تاریخ اتلتیک افغانستان دو رکورد ملی افغانستان را تقویت کرد و حتی بهتر از المپیک توکیو درخشید. 

سریع ترین مرد افغانستان که اخیرا در بازی‌های المپیک توکیو با ثبت زمان ۱۱ ثانیه و ۴ صدم ثانیه پس از شانزده سال، هفت صدم ثانیه رکورد ملی افغانستان را تقویت کرده بود این بار در رقابتهای سرتاسری ملی ایران به عنوان دونده افغان شرکت کرد و طوفانی ظاهر شد.

نور زهی در ماده صد متر و در مرحله ابتدایی در گروه خودش با ۵ دونده ایرانی به رقابت پرداخت و با پشت سرگذاشتن همه رقبایش ریکارد خارق العاده ۱۰ ثانیه و ۷۳ صدم ثانیه را از خود بجا گذاشت‌ و به عنوان نفر نخست و بهترین دونده گروه اش جواز حضور به مرحله نهایی ۱۰۰ متر را بدست آورد و ریکارد ملی افغانستان در صد متر که آنهم توسط خودش در توکیو ثبت شده بود را ۶۷ صدم ثانیه تقویت کرد. 

همچنان از سایر گروه ها از میان ۲۸ دونده برتر ایران از سراسر این کشور تنها ۱۲ نفر جواز حضور به مرحله نهایی را بدست آوردند که دونده کشور ما یکی از آنها بود. 

در دیدار نهایی کار برای شاه محمود نبرد دشوار بود زیرا وی باید با بزرگان ایران که تجربه قهرمانی آسیا را در دوش های سرعتی در اختیار داشتند به رقابت می پرداخت، شاه محمود در دیدار نهایی، صد متر را با ثبت زمان ۱۰ ثانیه و ۸۵ صدم ثانیه پیمود و در میان دوازده فینالیست و مجموعا ۲۸ شرکت کننده جایگاه هفتم را بدست آورد ولی اگر رکورد مرحله مقدماتی اش که ۱۰.۷۳ بود را حساب کنیم در میان ۵ دونده برتر این رقابتها به شمار می آید. 

همچنان نور زهی در فاصله ۲۰۰ متر نیز چانس خودش را آزمود و موفق شد که این فاصله را با ثبت زمان ۲۱ ثانیه و ۷۶ صدم ثانیه طی کند و رکورد ملی افغانستان را ۵۵ صدم ثانیه تقویت کرد، رکورد قبلی افغانستان در ۲۰۰ متر با ۲۲ ثانیه و ۳۱ صدم ثانیه نزد سید جلال جیلانی دونده موفق افغان مقیم آلمان بود. 

شاه محمود در نهایت در ۲۰۰ متر در میان ۲۹ دونده از سراسر ایران جایگاه ششم را بدست آورد.

شاه محمود نبرد در تماس با ذبیح الله شهزاد ابراز داشت که مسئولیت مربیگری بدنسازی اش را مهدی چراغی از جمله نخبگان مربی گری ایران که شاگردانش در رشته های مختلف تجربه کسب مدال های طلای جهان و المپیک را دارند عهده دار بود. 

شاه محمود بیشتر از ۹ ماه میشود که با حمایت مستقیم کمیته بین المللی المپیک "IOC" کمیته ملی المپیک ایران و کمیته ملی المپیک افغانستان در یک کمپ حرفه یی تمرینی نزد مربیان تیم ملی اتلتیک ایران در این کشور بسر می برد تا برای بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس آماده باشد‌. 

قابل یاد آوریست که تا ۶۳ روز بعد میان تاریخ های ۱۵ الی ۲۴ جولای هژدهمین دوره رقابتهای قهرمانی اتلتیک جهان به میزبانی شهر اوریگون ایالات متحده آمریکا برگزار می شود، حال دیده شود که از افغانستان نماینده در این رویداد که بیشتر از ۲۰۰ کشور در آن رقابتها شرکت می کنند نماینده خواهد داشت یا خیر.

این رویداد مهمترین رویداد ورزشی سال ۲۰۲۲ به شمار می رود و پس از بازیهای المپیک و جام جهانی فوتبال پر اهمیت ترین رویداد ورزشی دنیا به شمار می رود.

برچسب ها: ورزش ، ایران ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.